printlogo


کد خبر: 248109تاریخ: 1401/3/21 00:00
اول هالند، حالا لواندوفسکی
فرار استعدادها از بوندس‌لیگا

اگر یکی از بهترین مهاجمانت را از دست بدهی بدشانسی آورده‌ای اما با رفتن هر دو خیلی بی‌احتیاطی کرده‌ای. هواداران بوندس‌لیگا هنوز خبر انتقال ارلینگ هالند به منچسترسیتی را هضم نکرده بودند که متوجه شدند روبرت لواندوفسکی هم می‌خواهد برود. کاپیتان تیم ملی لهستان یک سال دیگر با بایرن‌مونیخ قرارداد دارد اما عزم جدایی دارد.
سال‌ها بوندس‌لیگا یکی از قوی‌ترین و جذاب‌ترین لیگ‌های اروپا بوده اما با شرایط فعلی کمی متزلزل شده. البته لواندوفسکی و هالند تمام دارایی این لیگ نیستند اما بدون شک دو تا از بزرگترین ستاره‌های جهانی این لیگ هستند که جدایی‌شان سناریوی ترسناکی برای فوتبال آلمان است.
در واقع، فقط این دو نیستند که می‌روند بلکه گروه بعدی استعدادها هم در حال جدایی هستند. کریستوفر انکونکو که با فصل رویایی‌اش در لایپزیگ جایزه مرد سال بوندس‌لیگا را از لواندوفسکی ربود، به‌شدت مورد توجه چلسی، منچستریونایتد و پاری‌سن‌ژرمن است. جود بلینگهام هم که بعد از انتقال از بیرمنگام به دورتموند از پدیده‌های لیگ آلمان بوده، احتمالاً می‌رود. احتمال دارد بازیکن تیم ملی انگلیس تابستان آینده برود، مثل جیدون سانچو که به لیگ برتر رفت اما بعید است آینده بلندمدت او در آلمان باشد.
مثل اینکه نوعی فرار استعدادها از آلمان در حال وقوع است و به خاطر برخی ناکامی‌ها اعتبار بوندس‌لیگا مخدوش شده. مثلاً مثلث تیمو ورنر، کریستین پولیشیچ و کای هاورتز در انگلیس انتظارات را برآورده نکردند و این استاندارد کلی بوندس‌لیگا را زیر سؤال می‌برد. در آلمان بحث می‌شود که باشگاه‌ها نمی‌توانند با دستمزدهای تیم‌های بزرگ انگلیس و اسپانیا برابری کنند که البته برای بایرن این مسأله نیست. این تیم از سال 2019 به لوکاس هرناندس سالانه 15 میلیون یورو دستمزد می‌دهد و گفته می‌شود برای جذب سادیو مانه از لیورپول پیشنهاد دستمزد 20 میلیون یورویی ارائه کرده است. بزرگترین مشکل بایرن این است که نمی‌خواهد ده‌ها میلیون یورو برای خرید بازیکن بدهد بخصوص بازیکنان جوان. سال‌ها قبل، بزرگترین استعدادهای آلمانی مثل ماریو گوتزه، مانوئل نویر یا جروم بواتنگ ارزان در دسترس بایرن بودند اما تورم سال‌های اخیر این شرایط را از بین برده و در نتیجه استعدادهای تیم‌هایی مثل دورتموند، لورکوزن و هوفنهایم به خارج از کشور می‌روند.
از طرف دیگر، باشگاه‌های آلمانی نمی‌توانند بازیکنان طراز اول را از انگلیس، اسپانیا یا حتی ایتالیا جذب کنند و لیگ یک فرانسه بازار جذابی برایشان شده.
بنابراین تکلیف فوتبال آلمان چه می‌شود؟ راه حل کوتاه مدتی وجود ندارد و احتیاط بایرن در سرمایه‌گذاری عامل مهمی بوده. آنها می‌توانستند پول لازم برای جذب پدیده لورکوزن، فلورین ویرتز را بدهند اما احساس می‌شود برای آنها ضررنکردن مالی مهم‌تر از یک سال پرسود است اما قطعاً اگر در آینده ریسک نکنند، بازیکنانی مثل ویرتز را به دست نمی‌آورند.
بایرن سال‌ها متهم شده به اینکه بهترین استعدادهای رقبای داخلی را جذب می‌کند و لیگ را یکطرفه و برای هواداران خسته کننده کرده است. اما در 10 سالی که بایرن قهرمان بوندس‌لیگا شده روی هم 21 بازیکن از بوندس‌لیگا خریده به قیمت 238 میلیون یورو. در همین مدت دورتموند از رقبای داخلی 29 بازیکن به ارزش 386 میلیون یورو یعنی 150 میلیون یورو بیشتر از بایرن خریده است.
دورتموند بازیکنانی مثل ایلکای گوندوغان و مارکو رویس را به دست آورده و روی امثال ماکسی فیلیپ و ژرمی تولیان متضرر شده. همچنان هم به‌دنبال بازیکنان مستعد بوندس‌لیگا است، نیکو اشلوتربک را از فرایبوگ و صالح اوزجان را از کلن گرفته.
احتمالاً بوندس‌لیگا همچنان جای خوبی برای جوانان مستعدی مانند یاشوا کیمیش، سرژ گنابری و لئون گورتزکا در بایرن و بلینگهام در دورتموند باشد و همچنین آنها که در جاهای دیگر ارزششان شناخته نمی‌شود مانند آرین روبن در گذشته و لروی سانه در حال. مشکل اینجاست که بوندس‌لیگا مقصد بهترین‌ها نیست بلکه سکوی پرش آنها است. بایرن تابستان آینده برای بلینگهام 100میلیون یورو نمی‌دهد، رئال مادرید یکی از بیگ سیکس انگلیس این کار را می‌کند.نگران‌کننده‌تر اینکه ستاره‌های کلاس جهانی این لیگ رو به کاهش هستند. داوید آلابا، تیاگو آلکانتارا و حالا لواندوفسکی، شاید سه تا از بهترین‌های بایرن در فاصله دو سال از این تیم جدا می‌شوند در حالی که در هفت سال اول سلطه‌اش بر فوتبال آلمان تنها تونی کروس از این تیم جدا شد و به رئال مادرید رفت این روند اما حالا سالانه شده است.
آزاردهنده‌ترین بخش ماجرا از چشم‌انداز فوتبال آلمان این است که تنها پول اهمیت ندارد بلکه یکنواختی و کسالت‌آوربودن آن هم است. بردن لیگ برای لواندوفسکی عادت شده و طبیعی است بخواهد برود. این را در کنار اخبار پشت پرده بگذارید، او، آلابا و حتی نویر از اداره بایرن زیر نظر اولیور کان، هربرت هاینر و حسن سالی حمیدزیچ ناراضی بودند و این مشکلی است که حتی پول حلش نمی‌کند.
 این مشکلات به درون زمین سرایت کرده و بایرن و دورتموند هر دو خروج زودهنگامی از رقابت‌های اروپایی داشتند، بایرن در یک‌چهارم‌نهایی لیگ قهرمانان توسط ویارئال کنار رفت و دورتموند که حتی از مرحله گروهی بالا نرفت، در لیگ اروپا به وسیله رنجرز حذف شد.
البته برخی مخالفند و دلایل خود را دارند. آینتراخت فرانکفورت قهرمان لیگ اروپا است و در این مسیر بارسلونا، وستهام و رنجرز را از پیش رو برداشته اما پیروزی در فینال با ضربات پنالتی نمی‌تواند وضعیت نگران‌کننده فوتبال اروپا را کاملاً پوشش دهد. بوندس‌لیگا اما نقاط مثبت فوق‌العاده‌ای دارد؛ در میان پنج لیگ ممتاز اروپا بهترین محیط را برای تماشای فوتبال دارد، استادیوم‌های عالی، هواداران پرشور و قیمت‌های منصفانه. با وجود این اگر نتوانید بهترین بازیکنان خود را حفظ کنید، بیشترین امکانات هم جای خالی‌شان را جبران نمی‌کند.

Page Generated in 0.0057 sec