printlogo


کد خبر: 248099تاریخ: 1401/3/21 00:00
جام تختی کشتی آزاد قربانی دو نایب قهرمان جهان
لذت کشتی

گزارش
محسن وظیفه     
 
 روز نخست مسابقات کشتی آزاد جام تختی در تنکابن فراتر از حد انتظار برگزار شد و در حالی که شاید به دلیل غیبت تیم‌های خارجی و تعدادی از قهرمانان کشتی، کسی توقع نداشت مسابقات جذاب باشد اما درخشش برخی از جوانان و بازگشت ستاره‌ای مثل علیرضا کریمی تمام پیش‌بینی‌ها را به هم زد. کسی فکرش را نمی‌کرد که احمد محمدنژاد جوان در این رقابت‌ها شگفتی‌ساز شود و معادلات وزن 57 کیلوگرم را به هم بزند اما این اتفاق افتاد. در وزن 86 کیلوگرم هم علیرضا کریمی که مدت‌ها بود شرایط خوبی نداشت باز هم به شرایط قبلی خود در این وزن رسید و با درخشش فوق‌العاده توانست با اقتدار قهرمان شود و روی سکوی نخست قرار بگیرد. در وزن 65 کیلوگرم هم کمتر کسی فکر می‌کرد کشتی‌ گیر ارمنستانی بتواند بدرخشد اما از سد مرتضی قیاسی گذشت و با اقتدار به مدال طلا رسید تا معادلات این وزن هم پیچیده شود. اینها همه از لذت‌های کشتی بود که مردم علاقه‌مند به کشتی در تنکابن از دیدن آن لذت بردند.
 
جوان شگفتی‌ساز
 درخشش محمدنژاد جوان و شکست نایب قهرمان جهان در این رقابت‌ها مهم‌ترین شگفتی این مسابقات بود. احمد محمد‌نژاد جوان که مدال جوانان جهان را دارد در 19 سالگی همانند یک کشتی‌گیر با تجربه و مانند کسی که سال‌ها فرصت حضور در مسابقات جهانی و بازی‌های المپیک را داشته، کشتی گرفت و به هیچ یک از رقبا رحم نکرد. او در کمتر از یک دقیقه علیرضا گودرزی را ضربه فنی کرد. گودرزی به‌دلیل شباهتش به دوران نوجوانی و جوانی تختی، نقش او را بازی کرده بود اما روی تشک هیچ شباهتی به تختی نداشت. شاهکار دیگر جوان غلبه بر رضا مؤمنی بود که قهرمان کشور شده بود و در مسابقات قهرمانی آسیا هم به میدان رفته بود و در نهایت هم که در فینال مقابل سرلک با تجربه که عنوان نایب قهرمانی جهان را دارد قرار گرفت و با یک کشتی استادانه توانست قهرمان جام تختی شود. کشتی فینال جوان همه چیز داشت؛ ابتدا عقب افتاد و بعد مساوی کرد و در ادامه با یک زیر حریفش را خاک کرد و بعد هم با درایت تمام توانست کشتی را اداره کند و به حریف امتیاز ندهد و برنده شود. این یعنی احمد محمد‌نژاد جوان برای هر لحظه از مسابقه برنامه داشت. بی‌گدار به آب نمی‌زد و توانش را برای کارهای اضافی از بین نمی‌برد. این توانایی را در سن 19 سالگی داشتن یعنی یک نبوغ ذاتی که در آینده بسیار به کارش می‌آید. درباره علیرضا سرلک هم باید به یک نکته توجه کرد که او در نیمه نهایی هم به سختی مقابل صابر خانجانی برنده شد و تا لحظات پایانی هم عقب بود.
 
مرد همیشه بازنده
 در وزن 65 کیلوگرم اوضاع آن‌طور که باید برای قیاسی پیش نرفت. کشتی‌گیر لرستانی این وزن یعنی مرتضی قیاسی در مسابقه فینال نشان داد که حریف رحمان عموزاد نیست و نباید فرصت دیگری به او داد. قیاسی 4 مسابقه برگزار کرد که هیچ کدام با نفرات مدال‌دار و عنوان‌دار نبود اما با این حال او کشتی‌های دلگرم‌کننده نگرفت تا اینکه در فینال وزن 65 کیلوگرم مقابل ملی‌پوش ارمنستان که در المپیک توکیو کشتی گرفته بود با رفتن روی پل کشتی برده را باخت. این نتیجه برای قیاسی بسیار گران تمام شد چرا که معادلات این وزن را به نفع رحمان عموزاد تمام کرد.
 
یکی شبیه به سایتی اف
 قهرمانی در وزن 74 کیلوگرم به کشتی‌گیر ترکه‌ای و لاغر اندام اما با تکنیک رسید. محمد صادق فیروز‌پور، جوان شایسته مازندرانی که برنز جوانان و نقره امیدهای جهان را دارد حالا برای رسیدن به دوبنده تیم ملی در جهانی صربستان توانست در جام تختی به‌عنوان قهرمانی برسد. او به لحاظ ظاهری شباهت زیادی به اسطوره بلامنازع کشتی یعنی بوایسار سایتی‌اف دارد. اندامی لاغر و صورتی کشیده با دستان بلند کاملاً او را شبیه به سایتی اف کرده که اگر در باهوشی و استفاده از تکنیک‌های کشتی هم اندکی شبیه به سایتی اف باشد، می‌تواند مدال‌های زیادی را کسب کند. فیروزپور در فینال از سد حامد رشیدی عبور کرد که مدت‌ها از کشتی دور شده بود. فیروز‌پور حالا باید برای دوبنده تیم ملی با یونس امامی روبه‌رو شود.
 
جنجال  در جام تختی
 مسابقات کشتی آزاد که در تنکابن برگزار می‌شود به‌نام جهان پهلوان تختی است اما اتفاقاتی در سالن مسابقات رخ داد که ابداً با نام و مرام تختی همخوانی نداشت.
 در مسابقات مقدماتی وزن ۷۰ کیلوگرم عادل پناهیان کشتی‌گیر جوان کشورمان در مصاف با آرمن آندراسیان از ارمنستان به‌شدت درگیر شد؛ درگیری که برای مدت زیادی در کشتی وقفه ایجاد کرد. کشتی‌گیر ارمنستانی به‌شدت در هنگام کشتی ضربه به پناهیان می‌زد که همین باعث شد این کشتی‌گیر نوجوان از کوره در برود. کشتی‌گیر ارمنستانی در ادامه به خاطر اعتراض پناهیان یک مشت و یک سیلی هم به پناهیان زد. 
این رفتار عجیب باعث شد برای لحظاتی سالن به هم بریزد. درگیری به تماشاگران هم کشیده شد و این بار تماشاگران به تلافی رفتار کشتی‌گیر ارمنی با سایر کشتی‌گیران ارمنستان که در بین تماشاگران حضور داشتند درگیر شدند. این اتفاقات برای لحظاتی سالن را به هم ریخت تا اینکه داوران در نهایت هر دو کشتی‌گیر را دیسکالیفه کردند. 
بعد از لحظاتی تشنج، کشتی‌گیران و مربیان ارمنستانی روی تشک آمدند و از تماشاگران و کشتی‌گیران عذرخواهی کردند تا ماجرا به نوعی ختم بخیر شود. نکته عجیب این داستان بازگشت داوران از تصمیم قبلی خود بود. به نحوی که بعد از آرام شدن اوضاع داوران تصمیم گرفتند هر دو کشتی‌گیر را به جدول مسابقات برگردانند. 
این تصمیم ظاهراً با دخالت کادر فنی و مربیان تیم ملی انجام شد. رفتار زشت و دور از مرام ورزشکاری کشتی‌گیر ارمنستانی فضای سالن را تا حد انفجار پیش برد؛ سالنی که مملو از تماشاگر بود؛ تماشاگرانی که احساساتی شده بودند و امکان داشت هر لحظه یک اتفاق عجیب و غیرقابل کنترل رخ بدهد.
 
 

 


Page Generated in 0.0049 sec