printlogo


کد خبر: 248047تاریخ: 1401/3/19 00:00
میزبانی تنکابن از مسابقات متفاوت کشتی آزاد
تختی؛ نه ملی، نه بین‌المللی

کشتی
محسن وظیفه     
 
رقابت‌های کشتی آزاد جام تختی از صبح امروز به میزبانی شهر تنکابن آغاز می‌شود. رقابتی مهم و حساس برای تیم ملی کشتی آزاد ایران که می‌تواند یکی دیگر از نفرات حاضر در انتخابی را شناسایی کند. طلایی‌های مسابقات قهرمانی جهان در نروژ و طلایی‌های قهرمانی آسیا از حضور در جام تختی معاف هستند اما مدال‌آوران مسابقات قهرمانی جهان (نفراتی که طلا و برنز کسب کردند) به همراه مدال‌آوران قهرمانی آسیا باید در این رقابت‌ها به میدان بروند.
البته که باید جام تختی بواسطه پیشینه درخشان و اعتباری که در سال‌های گذشته کسب کرده اعتباری بین‌المللی داشته باشد اما وضعیتی که در این چند سال به وجود آمد، باعث شده تا این مسابقات حتی اعتبار بین‌المللی بودن خودش را هم از دست بدهد. هنوز هم مشخص نیست که برای این مسابقات به طور دقیق چند کشور می‌آیند اما امریکا دعوت ایران را نپذیرفته تا این تیم که از اولین دعوت شده‌ها به این مسابقات بود، قید حضور در تهران را بزند. اگر تعداد تیم‌های خارجی کمتر از 3 تیم باشد، این رقابت‌ها عنوان بین‌المللی پیدا نمی‌کند.
البته ابراهیم مهربان به‌عنوان دبیر فدراسیون کشتی اعلام کرده که ایران از امریکا دعوت کرد تا نشان بدهد ورزش جدای از سیاست است اما واقعیت این است که جام تختی با انتخابی تیم ملی همزمان شده و امریکا به این دلیل پیشنهاد ایران را رد کرد تا گرجستان و ارمنستان دو تیم خارجی باشند که اعلام کردند در این رقابت‌ها حضور پیدا می‌کنند.
 برگزاری در زمان نامناسب یکی از مشکلات همیشگی جام تختی بوده اما در سال‌های اخیر مسائل سیاسی زیادی در افت حضور تیم‌های خارجی در این رقابت‌ها نقش پیدا کرد. بعد از گرجستان و ارمنستان صحبت از حضور چند تیم دیگر خارجی هم بود اما همان بهتر که نیایند. حضور اینچنینی تیم‌های خارجی نه تنها کمکی به جام تختی نمی‌کند بلکه هزینه سنگین بین‌المللی بودن را روی دست فدراسیون می‌گذارد و فدراسیون کشتی هم که جام تختی را به‌عنوان یکی از مراحل چرخه انتخابی معرفی کرده، باید بابت هر کدام از کشتی‌گیران ایرانی حاضر در این مسابقات 170 یورو به حساب اتحادیه جهانی کشتی واریز کند که مبلغ بسیار زیادی می‌شود.
علاوه بر مدال‌آوران جهانی و قهرمانی آسیا که باید در جام تختی حضور داشته باشند، 6 نفر اول در هر وزن قهرمانی کشور هم باید در جام تختی به میدان بروند و این یعنی حداقل 80 کشتی‌گیر ایرانی در این مسابقات حضور دارند. به همین دلیل هم شاید خود فدراسیون دوست داشته باشد به جای برگزاری مسابقات با حضور تیم‌های بی‌کیفیت خارجی این رقابت‌ها را با حضور ستاره‌های کشتی ایران برگزار کند تا با کمترین هزینه بیشترین آورده را داشته باشد.
با وجود این نباید از جام تختی چشم برداشت. در این رقابت‌ها ستاره‌های کشتی ایران برای رسیدن به دوبنده تیم ملی تلاش می‌کنند و این بسیار مهم است. علیرضا کریمی بعد از مدت‌ها قرار است دوباره برگردد و برای دوبنده تیم ملی در وزن 86 کیلوگرم با حسن یزدانی مبارزه کند. یزدانی از حضور در جام تختی معاف است اما کریمی باید کشتی بگیرد تا مجوز انتخابی مرحله نهایی را به دست بیاورد. یونس امامی، رحمان عموزاد، امیر محمد یزدانی، محمد نخودی، علیرضا سرلک و رضا اطری از جمله دیگر نفرات حاضر در جام تختی هستند.

Page Generated in 0.0052 sec