printlogo


کد خبر: 248046تاریخ: 1401/3/19 00:00
شکست چین در روز اول لیگ ملت‌های والیبال
برد اول جوان‌ها با مربی ایرانی

گزارش
محسن آجرلو    
 
لیگ جهانی 2022 والیبال با بازی ایران و چین در برزیل آغاز شد. ملی‌پوشان ایران با ترکیب متفاوتی نسبت به سال‌های پیش این رویداد طولانی را آغاز کردند، در اولین گام موفق شدند از سد حریف آسیایی خود بگذرند و لیگ ملت‌های والیبال را با پیروزی آغاز کنند. شاگردان بهروز عطایی پس از شکست حریف در ست اول، ست دوم را واگذار کردند اما در ست‌های سوم و چهارم باز هم تیم برتر میدان بودند تا در نهایت اولین برد ایران با نتیجه 3 بر یک ثبت شود.
 
تیم جوان و پرنوسان
بهروز عطایی اگرچه با همه موجودی والیبال ایران و بهترین‌ها (به جز بازیکنان مصدوم) راهی لیگ ملت‌ها شده اما به هر ترتیب ترکیب جوانی را در اختیار دارد. علی‌رغم اینکه بیش از نیمی از تیم ایران تجربه بازی در لیگ ملت‌ها را در کارنامه دارند اما هیچگاه تا این اندازه بار اصلی تیم را بر دوش نکشیده و اغلب زیر سایه ستاره‌ها قرار داشته‌اند.
در رقابت‌های امسال اما در کنار میلاد عبادی‌پور که تجربه زیادی دارد، سایر بازیکنان به هیچ وجه تجربه پذیرفتن چنین مسئولیتی را نداشته‌اند و حالا طبیعی است که در اولین قدم‌ها، نوسان قابل توجهی داشته باشند.
مقایسه ست‌های اول و دوم بازی ایران و چین در بامداد دیروز، بخوبی این نوسان را در عملکرد تیم ایران نشان می‌دهد. تیمی که در ست اول به بهترین شکل ممکن سرویس می‌زند و در حمله هم مشکل چندانی ندارد، در ست دوم کاملاً دچار مشکل شده و در هیچ بخشی نمی‌تواند عملکرد قابل قبولی از خود ارائه دهد.
با این حال بازگشت تیم به بازی و در نهایت ایجاد اختلاف 10 امتیازی در ست چهارم، فاکتور مثبتی است که می‌تواند همه را به این تیم جوان امیدوار نگه دارد.
 
بازگشت شریفی به اوج؟
مرتضی شریفی در شرایطی به تیم ملی بزرگسالان رسید که به تازگی رده نوجوانان را پشت سر گذاشته بود. حضور اولیه او در تیم ملی با عملکرد قابل قبولی با توجه به شرایط سنی‌اش مصادف بود اما این بازیکن جوان در ادامه نتوانست آن‌طور که باید انتظارات را برآورده کند.
در دوران آلکنو هم شریفی یک بار دیگر به اردو دعوت شد اما این هم منجر به پس گرفتن جایگاهش در تیم ملی نشد. حالا و در دوران عطایی، شریفی یک بار دیگر به اردو دعوت شده و در غیاب میرزاجانپور و صالحی مصدوم، در کنار عبادی‌پور قدرتی‌زن‌های اصلی تیم ایران را تشکیل داده‌اند.
شریفی در بازی برابر چین در کنار سرویس‌های خوبی که زد، در بخش حمله هم موفق‌ترین بازیکن ایران بود و در نهایت هم امتیازآورترین بازیکن زمین لقب گرفت. اتفاق خوبی که می‌تواند آغاز دوباره‌ای برای این بازیکن جوان باشد. جوانی که اگرچه از لحاظ قامت قدری از بقیه کوتاه‌تر است اما جهش قابل قبولی دارد و می‌تواند در برخی صحنه‌ها دست تیم عطایی را بگیرد.
 
نخستین تجربه با کادر تمام ایرانی
والیبال ایران چیزی حدود یک دهه است که به طور متناوب در لیگ ملت‌های والیبال حضور دارد. حضوری که البته در سال‌های اخیر به‌عنوان یکی از کشورهای ثابت صورت می‌گیرد. با همه اینها حضور در این رقابت‌ها همواره با مربی خارجی بوده. در تمامی این‌ سال‌ها تیم ایران با مربیان خارجی نظیر ولاسکو، کواچ، لوزانو، کولاکوویچ و در نهایت آلکنو در لیگ جهانی سابق و لیگ ملت‌های کنونی شرکت کرد. حالا اما برای اولین بار یک مربی ایرانی با استفاده از دستیاران ایرانی تیم ملی والیبال را در این مسابقات هدایت می‌کند.
این تجربه در کنار جدید و تازه بودن، قطعاً برای بهروز عطایی و دستیارانش هم تجربه بسیار ارزشمند و قابل توجهی خواهد بود که می‌تواند در ادامه مسیر و رویدادهای مهم پیش رو مانند رقابت‌های قهرمانی جهان به آنها کمک کند.
در تیم کنونی که زیر نظر عطایی کار می‌کنند، تعدادی از بازیکنان با سطحی بالا قرار دارند که بخش اعظم آن را از حضور در رویدادهای خارجی و لیگ‌های اروپایی کسب کرده‌اند. عاملی که مربیان ایرانی مانند عطایی در این سال‌ها از آن بی‌نصیب بوده‌اند و حالا این مربی باتجربه شانس این را دارد تا به‌عنوان اولین ایرانی، لیگ جهانی را به‌عنوان سرمربی تجربه کند.
 
تنها حریف غیر آسیایی در هفته اول
شاگردان بهروز عطایی در هفته اول قرعه فوق‌العاده‌ای دارند. آنها در این هفته چهار بازی با چین، هلند، ژاپن و استرالیا دارند که سه حریف آنها آسیایی است.
در این میان بازی فردای تیم ایران برابر هلند، تنها رقابتی در هفته اول به حساب می‌آید که برابر حریفی خارج از قاره کهن برگزار می‌شود.
تیم ایران فردا شب و از ساعت 22 و 30 دقیقه در برازیلیا به مصاف هلندی می‌رود که در بین تیم‌های اروپایی هم جایگاه چندان قابل توجهی ندارد اما حریف خوبی برای تیم جوان و کم‌تجربه ایران به حساب می‌آید.

Page Generated in 0.0055 sec