printlogo


کد خبر: 248043تاریخ: 1401/3/19 00:00
ترین‌های لیگ یک
قهرمان‌ها بهترین، ماشین‌سازی بدترین

امیررضا همایون
 
پرونده لیگ دسته اول فوتبال ایران در فصل 1401-1400 سه‌شنبه شب 17 خرداد ماه با برگزاری جشن قهرمانی ملوانی‌ها در ورزشگاه تختی انزلی بسته شد. مس کرمان به همراه ملوان دو تیم صعود کننده به لیگ برتر لقب گرفتند. معمولاً پس از پایان فصل همه سراغ برترین‌های فصلی که گذشت را می‌گیرند. به همین علت در این گزارش برترین‌های لیگ دسته اول طی فصلی که گذشت را بررسی می‌کنیم.
 
خط حمله
خط حمله و دفاع تیم‌ها نقش پررنگی در موفقیت یا عدم موفقیت آنها در طول یک فصل دارد. طوری که دو خط نامبرده سرنوشت تیم‌ها در صعود یا سقوط را مشخص می‌کند. شگفتی این فصل مسابقات این بود که ملوان و مس کرمان در خط حمله سرآمد نبودند و خوشه طلایی ساوه با 47 گل زده در 30 مسابقه بهترین بود. رخ دادن این اتفاق جای بحث دارد که چرا تیمی که 47 بار گل می‌زند به لیگ بالاتر صعود نمی‌کند؟
 
خط دفاع
بهترین خط دفاع به شاگردان فرزاد حسین‌خانی تعلق می‌گیرد که با 10 گل خورده در طول 30 بازی رکوردی جدید در فوتبال ایران برجا گذاشتند. اتفاقی که اهالی فوتبال را امیدوار می‌کند تا مس کرمان عملکرد خوبش در فاز دفاعی را در لیگ بیست و دوم هم ادامه دهد. 
تیم قهرمان هم با 5 گل اختلاف نسبت به شاگردان فرزاد حسین‌خانی در رده دوم قرار گرفت. باید دید انزلی‌چی‌ها هم می‌توانند عملکرد خوبشان در لیگ یک را در لیگ برتر هم ادامه دهند یا خیر. ضعیف‌ترین خط حمله با 14 گل زده به شاهین شهرداری بوشهر یکی از سه تیم سقوط کرده به لیگ دسته دوم تعلق می‌گیرد و در فاکتور ضعیف‌ترین خط دفاع هم نام تیم باریشه ماشین‌سازی تبریز با 80 گل خورده در طول 31 مسابقه بدترین آمار فصل لیگ یک را به خود اختصاص داد. اتفاقی که نشان دهنده رها شدن این تیم از زمان حضور محمدرضا زنوزی در تراکتور خبر می‌دهد. بدین ترتیب باید در آینده نزدیک شاهد حضور این تیم کنار صبای قم، نفت تهران و شهرداری تبریز باشیم که پس از سقوط به لیگ دسته دوم از سوی مسئولان استانی حمایت نشدند. این عدم حمایت منجر به منحل شدن سه تیم فوق شد.
 
بیشترین و کمترین پیروزی
در این فاکتور ملوان با کسب 20 پیروزی از 30 مسابقه به بیشترین پیروزی فصل دست یافت و مس کرمان دیگر تیم صعود کننده هم با 19 پیروزی پس از ملوان قرار گرفت. در فاکتور کمترین پیروزی هم ماشین‌سازی تبریز با یک پیروزی که مقابل قشقایی شیراز در هفته بیست و دوم به‌دست آمد رکورد کمترین پیروزی را هم مانند بیشترین گل خورده به ثبت رساند.
 
بیشترین و کمترین شکست
مس کرمان تیم دوم جدول با 2 شکست در طول 30 مسابقه عنوان شکست‌ناپذیر‌ترین تیم را به خود اختصاص داد. پس از مس هم تیم قهرمان با 3 شکست قرار دارد. اتفاقی که ما را امیدوار به بقای تیم‌های صعود کننده از لیگ یک می‌کند. اما در بخش بیشترین شکست هم ماشین‌سازی تبریز با 24 شکست است. رکوردی که باتوجه به دیگر فاکتور‌ها طبیعی به نظر می‌رسد.
 

Page Generated in 0.0059 sec