printlogo


کد خبر: 248003تاریخ: 1401/3/18 00:00
ولز آمد، گنگ انگلیسی‌ها کامل شد!
بدون برنامه در سخت‌ترین گروه

فرخ حسابی
 
کمتر از پنج ماه و نیم مانده به اولین بازی تیم ملی ایران مقابل انگلیس در ورزشگاه خلیفه اینترنشنال، شاگردان اسکوچیچ حالا با شناخت سومین حریف خود در دور گروهی، طراحی بهتری برای مقابله با حریفان خواهند داشت. این طراحی البته بدون تدارکات لازم امکانپذیر نخواهد بود و آنچه که تا امروز بر تیم ملی و برنامه‌های آن گذشته، نشان می‌دهد که انتخاب حریفان تدارکاتی مناسب اصولاً در دستور کار فدراسیون فوتبال قرار ندارد و آنها فقط به فکر پیدا کردن «گزینه‌های در دسترس» با هر کیفیتی هستند.
ولز آخرین تیم انتخاب شده از اروپا، مثل جام ملت‌های اروپا 2016 باز هم در کنار همسایه خود یعنی انگلیس قرار گرفت. حالا ایران در محاصره 3 تیم انگلیسی زبان (دو تیم بریتانیایی و امریکا) در سخت‌ترین گروه جام جهانی از نظر رنکینگ تیم‌های حاضر در این گروه قرار دارد. انگلیس تیم پنجم، امریکا تیم پانزدهم، ولز تیم هجدهم و ایران تیم بیست و یکم رتبه‌بندی فیفا هستند و همین موضوع میانگین بالاترین رنکینگ دور گروهی در جام جهانی را به گروه B اختصاص داده است. امریکا تیم پرنوسانی در رقابت‌های انتخابی منطقه کونکاکاف نشان داد و پشت سر کانادا و مکزیک به لطف تفاضل گل بهتر نسبت به کاستاریکا مجوز حضور در جام جهانی را به دست آورد. نرسیدن به جام جهانی 2018 شوک بزرگی به فوتبال این کشور بود و حالا گرگ برهالتر مأمور بازسازی فوتبال ملی امریکا شده است. انگلیس با مجموعه‌ای از ستاره‌ها فوتبالی مدرن را ارائه می‌کند و یکی از مدعیان قهرمانی جهان به حساب می‌آید. حضور بزرگترین مربیان فوتبال باشگاهی جهان در لیگ برتر انگلیس و بویژه تأثیری که پپ گواردیولا و یورگن کلوپ در سال‌های اخیر در فوتبال انگلیس گذاشته‌اند، باعث تحول سبک بازی تیم‌های این کشور شده و گرت ساوتگیت سرمربی تیم ملی انگلیس نیز هوشمندانه از این تحول به نفع تیم خودش استفاده کرده و سه شیرها را تبدیل به تیمی با قابلیت‌های مالکیت توپ بالا، پرسینگ و قدرت نفوذ از عمق میدان کرده است، چیزی که با سبک سنتی فوتبال انگلیس متفاوت است. سبک سنتی فوتبال انگلیس را اما به وضوح می‌توان در تیم ملی ولز دید. آنها اتکا ویژه‌ای به ارسال سانترهای مداوم از کناره‌های زمین دارند و ابزار لازم برای اجرای درست این تاکتیک را نیز در اختیار دارند. ستاره‌های تکنیکی مثل دنیل جیمز، گرت بیل، برنان جانسون و دیگران نیز دست راب پیج، سرمربی این تیم را برای ایجاد تنوع تاکتیکی در ولز باز گذاشته‌اند.
ایران در سخت‌ترین و دست‌کم در یکی از سخت‌ترین گروه‌های جام قرار دارد اما اگر هر تیم دیگری نیز همگروه تیم کشورمان بود، با این بی‌برنامگی محض و دلخوش بودن به اتفاقات در راه آماده‌سازی تیم، نگرانی از رقم خوردن نتایج ضعیف همراه هواداران ایران بود، حسی که حالا در اوج خود قرار دارد.

Page Generated in 0.0054 sec