printlogo


کد خبر: 247997تاریخ: 1401/3/18 00:00
دفاعیه کادر فنی پرسپولیس مقابل انتقادها
بعد از برانکو هیچ‌کس جرأت نداشت این تیم را بگیرد
مشکل بدنی؟ سیامک بعد از دو ماه 6/12 کیلومتر دوید

گزارش
محمدقراگزلو    
 
پرسپولیس قهرمان نشد و مربیانش از سوی هواداران و خودی و غیر خودی بشدت مورد انتقاد قرار گرفتند. انتقادهایی که بعضاً با پرسش‌های فنی و غیر فنی فراوان و البته غالباً با فحاشی و ناسزا گفتن به این مربیان همراه بود. البته تا مدتی یحیی‌ گل‌محمدی مثل دستیارانش سیبل انتقادها بود اما بعدتر بخش عمده‌ای از هواداران در فضای مجازی به این نتیجه رسیدند که از یحیی به عنوان سرمربی حمایت کنند و همچنان به او دل ببندند اما دستیارانش را زیر بار انتقاد قرار دهند و حتی خواستار جدایی آنها باشند.
در عین حال کادر فنی پرسپولیس برای تمام انتقادهایی که طی هفته‌های اخیر در فضای مجازی مطرح شده و همچنان شنیده می‌شود پاسخ دارد. مربیان پرسپولیس بدون اینکه قصد مصاحبه داشته باشند یا بخواهند نامی از ایشان برده شود در گفت‌و‌گو با ایران ورزشی مسائلی را مطرح کردند که می‌تواند برای هواداران پرسپولیس جالب باشد:
 
باشگاه انگیزه‌ای به بازیکنان نداد
 ما قهرمان نشدیم چون پنجره‌مان بسته بود، مربیان قبلی شکایت کرده بودند و پول‌های زیادی می‌گرفتند. بازیکن خارجی نمی‌توانستیم بگیریم و شرایط سختی برای ما وجود داشت که برای تیم‌های رقیب وجود نداشت. با این حال مرور عملکرد ما نشان می‌دهد که این دومی کمتر از قهرمانی نبود. از طرف دیگر بحث انگیزشی مطرح بود. این تیم چند سال مدام قهرمان شده بود اما هیچ کاری برایش نشد تا انگیزه‌اش حفظ شود. یعنی هیچ اتفاقی از سوی باشگاه نمی‌افتاد تا بازیکنان انگیزه متفاوتی برای قهرمانی پیدا کنند، در حالی که تیم‌های رقیب ما پول‌های زیادی خرج می‌کردند.
 
هیچ‌کس در آسیا کمک‌مان نکرد
سه سال است یکسره تمرین می‌کنیم و مدام در مسابقه و تمرین بوده‌ایم. خب طبیعی است که تیم از نظر جسمانی فرسوده می‌شود. مگر یک انسان چقدر می‌تواند فشار را تحمل کند؟ همه تیم‌ها به استراحت می‌رفتند اما ما مشغول تمرین بودیم. فصل قبل چند روز بعد از قهرمانی استراحت کردیم، چهار هفته تمرین کردیم و یک بازی انجام دادیم در تاجیسکتان، بعد دوباره یک ماه تمرین کردیم برای بازی با الهلال، در حالی که می‌توانستند در آن مقطع برای ما دو سه تا بازی بگذارند اما آنجا هم حمایتی نکردند. الان فولاد خوزستان، فولاد ایران است و باید در لیگ آسیا حمایت شود. اگر این تیم بهترین نتیجه را در آسیا بگیرد به نفع همه ما است اما در آن مقطع به ما هیچ کمکی نشد.
 
مصدومیت وحید امیری نتیجه چه بود؟
یادتان می‌آید با چه وضعیت فجیعی به عربستان رفتیم تا با الهلال بازی کنیم؟ ماه‌هاست بازیکنان ما مدام در لیگ آسیا، لیگ برتر و جام حذفی به میدان رفته‌اند و نیاز به ریکاوری روانی داشتند. آنها نیاز داشتند مدتی اصلاً فوتبال بازی نکنند تا ذهن‌شان آرام باشد. این اتفاقی که برای وحید امیری افتاد نتیجه همین بازی‌ها و تمرینات پشت سر هم است. در این فشار تمرینات بازیکنان نیاز داشتند تا مدام بجنگند و تمرین قوی انجام دهند اما بدن شان بازیابی نشده و معلوم است که در این شرایط بازیکن می‌رود توی زمین و آسیب می‌بیند. مثلاً دیدید که در مشهد زمین ورزشگاه یخ بسته بود و عیسی سر خورد و آن اتفاق برایش افتاد. از بد ماجرا تمام اتفاق‌های بد فوتبالی هم برای تیم ما افتاد، در حالی که برای تیم‌های رقیب ما رخ نداد.
 
هر کادری جای ما بود پرسپولیس پنجم هم نمی‌شد
مشکل این بود که وقتی شما بازیکن 100 را رد می‌کنید و بازیکن 30 به جایش می‌گیرید تیم مشکل پیدا می‌کند. اینها فرق تدارک ما با رقبای ما در راه قهرمانی بود وگرنه هم بازیکنان هم کادر فنی فوق‌العاده قوی کار کردند. 
گروه کادر فنی ما کارش را به بهترین نحو ممکن انجام داد. گروهی که در قطر و هند و لیگ برتر طی دو فصل موفق بود، امسال موفق‌تر هم بود چرا که با این همه مشکل 63 امتیاز گرفتیم و دوم شدیم و باور کنید هر کادری جای این گروه فنی بود پرسپولیس پنجم هم نمی‌شد. ما خدا را شکر می‌کنیم با این همه اتفاقات بد، بدترین نتیجه ما دومی بوده. آن هم وقتی رقم قراردادمان را با مربیان قبلی مقایسه می‌کنیم به این واقعیت پی خواهیم برد که چه کار بزرگی انجام داده‌ایم.
 
مربی بدنساز ما دنبال قالب یخ و استخر بادی بود
مگر ما السد را نبردیم؟ سرمربی السد چه کسی بود؟ ژاوی الان کجاست و با تیمش چه رده‌ای به دست آورد؟ او نشان داد مربی توانایی است اما مربی ایرانی در کادر فنی پرسپولیس نشان داد آنقدر توانمند هست که موفق شده ژاوی را شکست دهد. تنها تفاوت مربیان ایرانی با خارجی در بحث امکانات ریکاوری است. الان مربیان خارجی از جدیدترین امکانات سخت‌افزاری برای ریکاوری استفاده می‌کنند اما تیم ما اینطور بود که مربی بدنسازمان خودش قالب یخ را سفارش می‌دهد تا از بالای شهر به جنوب شهر بیاورند، بعد با دست هل می‌دهد داخل حوضچه. تفاوت مربی بدنساز خارجی قبلی با مربی بدنساز ایرانی این است که مربی بدنساز ایرانی با مدرک دکترا دنبال قالب یخ می‌گشت و به اتاق تک تک بچه‌ها می‌برد تا آنها ریکاوری شوند. تفاوت مربی ایرانی و خارجی این است که مربی بدنساز ایرانی باید در هند دنبال استخر بادی بگردد و مخفیانه وارد هتل کند بعد در حالی که تدارکاتچی تیم حاضر نیست آن را باد کند، با دهانش باد کند و در اختیار بازیکنان قرار دهد. مربی بدنساز خارجی هیچ‌وقت این کارها را نمی‌کند و می‌گویند حرفه‌ای است. همین مربی خارجی الان اگر از هر تیمی پیشنهاد بهتر بگیرد سریع جدا می‌شود اما چون مربیان ایرانی تحصیلکرده اما ارزان هستند همه از آنها انتقاد می‌کنند.
 
سیامک نعمتی بعد از دو ماه 6/ 12 کیلومتر می‌دود
از تیم ما ایرد می‌گیرند که مشکل بدنی دارد اما ما جی‌پی‌اس داریم و آمار دوندگی بازیکنان را ثبت می‌کنیم. فقط یک نمونه بگویم که سیامک نعمتی بازیکنی که دو ماه مصدوم بود و بعد از سه ماه مقابل فجر در ترکیب اصلی بازی کرد، در این مسابقه 6/12 کیلومتر دوید. اگر تیمی مشکل بدنی داشته باشد بازیکنش 6/12 کیلومتر می‌دود؟ مشکل این است که ما قیمت‌مان پایین است و برخی همکاران ما در کادر فنی رقم قراردادشان به اندازه قیمت یک ماشین چینی هم نمی‌رسد. از طرفی ما به برخی افرادی که در فضای مجازی حضور دارند باج نمی‌دهیم. واقعاً کدام‌یک از مربیان قبلی به اندازه مربیان ما پول گرفته‌اند؟ از یحیی گرفته تا مربیان دیگر و آنالیزورها. شما واقعاً بهتر از این گروه فنی سراغ دارید؟ اگر گروهی هست چرا گل‌گهر، سپاهان و مس رفسنجان که پول خوبی دارند را قهرمان نکردند؟
 
رزومه را ببینید ، بعد انتقاد کنید
رزومه کادر فنی ما را ببینید و بعد انتقاد کنید. واقعاً برخی انتقادهایی که می‌شنویم خیلی زشت است. حمید مطهری یکی از بهترین تمرین دهنده‌ها در سطح ایران است. داود فنایی همان مربی‌ای بود که روی حامد لک کار کرد و همان دروازه‌بان ما را به فینال آسیا رساند. گروه آنالیز ما شبانه روز در قطر و هند کار می‌کرد تا آن موفقیت‌ها حاصل شود. مربی بدنساز ما در قطر و در آن شرایط سخت کرونایی که شش تا تیم در هتل حضور داشت و باید کلی هماهنگی صورت می‌گرفت، در سالن بدنسازی 25 روز اختصاصی روزی یک ساعت و نیم کار کرد تا قوی شود و بیاید و همان یک پنالتی را بزند. حالا این مربی بد شده؟
 البته قضاوت همه مردم در مورد ما اینطور نیست و برخی که می‌بینند هیچ سود و منفعتی از ما نصیب‌شان نمی‌شود چه روی سکوها چه در فضای مجازی این مسائل را مطرح می‌کنند تا تیم ما را بهم بریزند.
 
می‌خواهند مربیان را رودرروی هم قرار دهند
فصل قبل خواستند تیم ما را خراب کنند که نتوانستند، امسال اما آمدند هوادار را گذاشتند روبه‌روی کادر فنی. بعد آمدند مسائلی را مطرح کردند تا اعضای کادر فنی را مقابل هم قرار دهند که باز هم نتوانستند. می‌گویند ما آمدیم و تیم قوی برانکو را گرفتیم و قهرمان کردیم اما سؤال این است که چرا بعد از رفتن برانکو هیچ‌کس وجود نمی‌کرد پرسپولیس را تحویل بگیرد؟ چرا الان کسی وجود نمی‌کند استقلال را بگیرد؟ ما آنقدر قوی بودیم که یحیی تیم را گرفت و به تعداد جام‌ها افزود. ما همان کادری هستیم که در مشهد پدیده را آسیایی کردیم در حالی که الان همان تیم با سر سقوط کرده است. آن زمان هواداران فقط به ورزشگاه می‌آمدند تا بازی ما را ببینند و لذت ببرند و نتیجه برای‌شان مهم نبود. فقط نگاه می‌کردند و دست می‌زدند. یک آدرس به شما می‌دهم. بروید بازی رفت آن فصل ما با سپاهان در اصفهان را ببینید. ما یک هیچ باختیم اما ببینید چه فوتبالی بازی کردیم که یحیی مدام برای بازیکنان دست می‌زد و می‌خندید. یا بازی برگشت با سپاهان در مشهد که یک – یک مساوی شد، بروید ببینید آخر بازی امیر قلعه‌نویی چه کار کرد و چطوری از پیام نیازمند تشکر می‌کرد.
 
تمام ظرفیت‌های فوتبالی به نفع رقیب بود
باور کنید اگر در بازی دربی سیدجلال را زودتر وارد زمین می‌کردند و داور اشتباه نمی‌کرد آن گل را نمی‌خوردیم. ما در آن لحظه دو تا بازیکن نداشتیم چون کمال هم آمده بود بازوبند را بدهد. خب طبیعی است که بدون دو بازیکن شکل دفاعی تیم بهم می‌ریزد. ما اگر آن بازی را برده بودیم تمام بود. حالا نمی‌دانم داور عمداً اشتباه کرد یا سهواً اما تمام ظرفیت‌های فوتبالی به نفع رقیب‌مان بود و اتفاقات زیادی افتاد تا قهرمانی را از ما بگیرند. آن وقت از مربیان ما ایرد می‌گیرند.
 
یحیی باید از بازیکنانش حمایت می‌کرد
می‌گویند یحیی چرا استعفا می‌کرد اما وقتی بازیکن اعتصاب می‌کند و نمی‌آید سر تمرین چه کار باید کرد؟ می‌توانی به بازیکنان دروغ بگویی؟ وقتی یحیی می‌رود رختکن، افشین پیروانی می‌رود و بازیکنان می‌گویند باشگاه قول پول داده و بالا نمی‌آیند باید چه کار کرد؟ سرمربی تیم با بازیکنانش خیلی صمیمی است و اعتقاد دارد بازیکنی که برایش جنگیده را باید حمایت کند. یحیی هم تحت فشار است و می‌رود و استعفا می‌دهد. شما در این سال‌ها از یحیی یک بی‌حرمتی به بازیکن، رسانه، مربی حریف و مردم ندیده‌ای اما ببینید چقدر به او فشار وارد می‌کنند که آن رفتارها را نشان می‌دهد. یحیی خودش هم می‌دانست وارد شدنش به زمین اشتباه بود اما در آن لحظه عکس‌العمل نشان می‌دهد چون تحت فشار است.
 
هنر این است که یک تیم متوسط را مدعی کنید
ما گروه توانمندی هستیم و قضاوت یکسری آدم‌ها که اطلاعات درستی از فوتبال و جزئیاتش ندارند در مورد ما درست نیست.
 آنهایی که فوتبال را می‌شناسند، می‌دانند که ما کارمان را درست انجام داده‌ایم اما همان آدم‌هایی که در فضای مجازی حضور دارند با اطلاعات غلط و قضاوت‌های سطحی باعث شده‌اند اینطور ما را قضاوت کنند. ما گروهی هستیم که با آدم‌های متوسط هم قوی کار می‌کنیم. خیلی سخت است که شما یک تیم متوسط ببندید و آن تیم را بیاورید در کورس قهرمانی. اینکه هزینه زیادی کنید و مدعی باشید هنر نیست بلکه هنر این است که یک تیم متوسط را مدعی نگه دارید. شما ببینید ما امسال چقدر هزینه کردیم و چه بازیکنانی را گرفتیم و چه بازیکنانی را نگرفتیم. فقط یک بازیکن ما اگر به سپاهان نمی‌رفت ما الان قهرمان بودیم. واقعیت این است که پولش را نداشتیم تا شهریار را نگه داریم. 
در صورتی که فقط اگر همان یک بازیکن می‌ماند تمام بود.
 
ما هستیم و هیچ جایی نمی‌رویم
می‌خواهند اعضای کادر فنی پرسپولیس را به جان هم بیندازند و جریانی ایجاد شده که بگویند فلانی خوب است و دیگری ضعیف کار کرده. اما این کادر همان کادری است که تیم را دو بار قهرمان لیگ برتر کرده و به فینال آسیا رسانده. ما اعضای کادر فنی پرسپولیس همه پشت هم هستیم و هیچ‌کس پشت دیگری را خالی نمی‌کند. یحیی گل‌محمدی هم برخلاف آنچه در فضای مجازی به آن پر و بال می‌دهند حاضر نیست غیر از همکاران قبلی‌اش با مربیان دیگری کار کند و تمام شایعات در مورد جدایی برخی مربیان تیم اشتباه است. ما مربیان پرسپولیس همیشه کنار یحیی بوده‌ایم و باز هم کنارش خواهیم بود. ما از پرسپولیس نمی‌رویم مگر اینکه یحیی ما را نخواهد اما او هیچ‌وقت پشت ما را خالی نکرده و نخواهد کرد.
 
 

 


Page Generated in 0.0058 sec