printlogo


کد خبر: 247980تاریخ: 1401/3/18 00:00
نقل و انتقالات موفق در اوج بی‌ثباتی
استقلال با 20 تغییر چگونه قهرمان شد؟

ایمان گودرزی
 
ثبات تیم همیشه یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تیم‌ها برای قهرمانی به حساب می‌آید اما استقلال این فصل فرهاد مجیدی نشان داد با نداشتن ثبات بازیکن نسبت به فصل قبل، ولی با مدیریت حساب شده و نقل و انتقالات موفق می‌توان با رکوردی بی‌نظیر به قهرمانی رسید. استقلال در ابتدای فصل و نیم‌فصل لیگ بیست و یکم به ترتیب 11 و 9 بازیکن خروجی داشت. آرش داجیلری، داریوش شجاعیان، سید احمد موسوی، سینا خادم‌پور، محمد بلبلی و مسعود ریگی در ابتدای فصل از استقلال جدا شدند و به تیم‌های هوادار، گل‌گهر، نفت مسجد سلیمان و سپاهان پیوستند. همچنین شیخ دیاباته، مهدی قایدی، فرشید اسماعیلی و محمد نادری هم بعد از جدایی از جمع آبی‌پوشان در لیگ‌های ترکیه، امارات و قطر مشغول شدند. هرویه میلیچ هم بعد از جدایی از استقلال جذب تیمی نشد و به تازگی هم زمزمه‌های خداحافظی وی از دنیای فوتبال به گوش می‌رسد. در پنجره زمستانی نقل و انتقالات هم آرش رضاوند و عارف آقاسی از استقلال به فولاد پیوستند، بابک مرادی راهی هوادار شد، امین قاسمی‌نژاد پیراهن گل‌گهر را بر تن کرد، فردین رابط به عضویت تیم شهر خودرو درآمد، متین کریم‌زاده به نساجی رفت و رشید مظاهری شاگرد محرم نویدکیا در سپاهان شد. پس از اتمام نقل و انتقالات زمستانی سیاوش یزدانی و محمدحسین مرادمند به ناچار به‌دلیل خدمت سربازی به تیم لیگ یکی ملوان پیوستند. با این حساب استقلال در مجموع از ابتدای فصل تا نیم‌فصل 20 تغییر در تیم داشت. یکی از نگران‌کننده‌ترین جدایی‌های آبی‌ها رفتن شیخ دیاباته و مهدی قایدی بهترین زوج هجومی یک دهه اخیر استقلال به قطر و امارات بود که عملکرد متوسط رو به ضعیف آنها و درخشش یامگا و حسین‌زاده در این فصل باعث شد هواداران حسرت جدایی این دو بازیکن را نخورند. فرشید اسماعیلی و محمد نادری نیز سرنوشتی بهتر از شیخ و قایدی نداشتند و عملکرد درخشانی از خود به جای نگذاشتند، حتی نادری در نهایت مجبور به فسخ یک‌طرفه قراردادش شد.
با اینکه رضاوند و آقاسی بعد از پیوستن به فولاد در نیم‌فصل دوم شرایط بهتری نسبت به زمان حضورشان در استقلال داشتند، اما از آنجا که جانشینان آنها عملکرد بسیار خوبی داشتند، خلأ‌شان در تیم سابق هرگز به چشم نیامد. امین قاسمی‌نژاد هم در گل‌گهر خیلی به بازی گرفته نشد و در آمار او حتی یک گل یا پاس گل هم به چشم نیامد. همچنین عملکرد بابک مرادی هم در تیم هوادار در حد ستاره‌ای که از تیم بزرگ جدا شده، نبود تا آبی‌ها حسرت جدایی‌اش را نخورند. فردین رابط هم در تیم انتهای جدولی شهرخودرو عملکرد درخشانی نداشت.
 رشید مظاهری در سپاهان توفیقی که قبل از آن در استقلال به دست آورده بود را تکرار نکرد و در نقطه مقابلش سیدحسین حسینی تبدیل به بهترین دروازه‌بان ایران شد.
شاید متین کریم‌زاده را بتوان موفق‌ترین بازیکن در بین ۲۰ نفری که از استقلال جدا شدند دانست. کریم‌زاده در نساجی به بازیکن ثابت تبدیل شد و در پایان فصل با این تیم قهرمان جام حذفی شد.
 در نهایت عملکرد درخشان جایگزین‌های این بازیکنان باعث شد استقلالی‌ها هیچ وقت حسرت بازیکنان جدا شده را نخورند و در پایان جام را با رکورد نباختن بالای سر ببرند.
 
مجیدی از تیم نهم آسیا به تیم 366 جهان رفت
 مربیگری فرهاد مجیدی در تیم الاتحاد کلبای امارات به یک سوژه جدی در فوتبال آسیا تبدیل شده است. درباره خوب و بد انتخاب سرمربی سابق استقلال تحلیل‌های متعددی در رسانه‌ها منتشر شده اما جالب‌ترین موضوعی که اخیراً به آن اشاره شده انتخاب تیم 366 توسط فرهاد مجیدی است که رسانه‌ها به آن پرداخته‌اند. مجیدی در حالی به تیم الاتحاد کلبا رفته که در تیم نهم آسیا سرمربیگری می‌کرد. 

 


Page Generated in 0.0054 sec