printlogo


کد خبر: 247960تاریخ: 1401/3/18 00:00
شهرخودرو ششمین تیم
سقوط شگفتی سازان

نگاه
امیررضا همایون   
 
با شکست 2 بر 1 شهرخودرو مقابل پرسپولیس در هفته بیست نهم فصل بیست و یکم لیگ برتر فوتبال ایران تکلیف دو تیم سقوط کننده لیگ برتر به دسته یک مشخص شد و شهرخودرو پس از گذشت تقریباً دوسال از حضورش در لیگ قهرمانان آسیا این اتفاق برایش افتاد تا تبدیل به ششمین تیم سقوط کرده پس از حضور در لیگ قهرمانان آسیا شود. به همین بهانه نگاهی به شش تیم درخشانی که پس از حضور در لیگ قهرمانان آسیا به دسته پایین‌تر سقوط کردند کردیم.
 
استقلال خوزستان
آبی‌های خوزستان در پایان لیگ پانزدهم با کسب 57 امتیاز از 30 مسابقه بالاتر از تیم‌هایی همچون پرسپولیس، استقلال و تراکتور‌سازی جام قهرمانی لیگ را بالای سر بردند اما پس از حذف از لیگ قهرمانان آسیا دوران نزولی خوزستانی‌ها هم آغاز شد به طوری که پس از گذشت دو فصل با کسب 12 امتیاز از 30 مسابقه و قرارگرفتن در رتبه 16 جدول رتبه‌بندی به همراه سپیدرود رشت به لیگ دسته یک سقوط کردند.
 
نفت تهران
نخستین حضور نفت تهران در لیگ برتر به لیگ دهم باز می‌گردد اما اوج درخشش این تیم در سطح اول فوتبال ایران به لیگ سیزدهم و چهاردهم باز می‌گردد که این تیم با هدایت یحیی گل‌محمدی و علیرضا منصوریان موفق به قرار گرفتن در رتبه سوم لیگ برتر و جواز حضور در لیگ قهرمانان آسیا شد. اما اوج درخشش این تیم در لیگ قهرمانان آسیا به فصل 2015-2014 باز می‌گردد جایی که نفتی‌ها با هدایت علیرضا منصوریان به جمع هشت تیم برتر آسیا رسیدند اما آنها خیلی زود درگیر مشکلات مالی شدند و با کسب 24 امتیاز از 30 مسابقه در رتبه پانزدهم جدول رتبه‌بندی قرارگرفتند و با سیاه جامگان مشهد به لیگ دسته یک سقوط کردند.
 
سایپا تهران
نخستین حضور سایپا در لیگ قهرمانان آسیا به فصل 86-85 باز می‌گردد که این تیم با 56 امتیاز به‌عنوان قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران به لیگ قهرمانان آسیا 2008 صعود کرد که در آن مسابقات در گروه B رقابت‌ها با کسب 12 امتیاز بالاتر از نیروی هوایی عراق و الوصل امارات به مرحله یک چهارم نهایی رسید. اما در آن مرحله در مجموع دو بازی رفت و برگشت 7 بر 3 به بنیادکار ازبکستان باخت و از رسیدن به نیمه‌نهایی بازماند. دومین حضور این تیم در لیگ قهرمانان آسیا به فصل 97-96 بازمی گردد که سایپا باز هم با هدایت علی دایی با قرار گرفتن در رتبه چهارم جدول به مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان 2019 صعود کردند. اما این بار برخلاف فصل 2008 در مرحله پلی‌آف مقابل الریان شکست خوردند و به مرحله گروهی نرسیدند. آنها در پایان فصل 1400-99 با قرار گرفتن در رتبه پانزدهم جدول رده‌بندی به همراه ماشین‌سازی تبریز به لیگ دسته یک سقوط کردند.
 
مس کرمان
کرمانی‌ها در طول حضور هشت ساله خودشان در لیگ برتر تنها یک فصل حضور در آسیا را تجربه کردند. شاگردان پرویز مظلومی با کسب 61 امتیاز از 34 مسابقه در رتبه سوم جدول قرار گرفتند و به همراه استقلال، ذوب‌آهن و سپاهان به لیگ قهرمانان آسیا 2010 صعود کردند. این تیم در مرحله گروهی با الهلال عربستان، السد قطر و الاهلی امارات همگروه شد که موفق به صعود از گروه خود شد اما در مرحله یک هشتم نهایی مسابقات با شکست 1 بر 0 مقابل ذوب آهن از صعود به مرحله یک چهارم نهایی بازماند. مس با قرار گرفتن در رتبه 16‌ام فصل 93-92 به همراه داماش گیلان به لیگ دسته یک سقوط کردند.
 
صبای قم
این تیم که به‌عنوان نماینده تهران در لیگ برتر حضور داشت به استان قم انتقال یافت و با این نام در لیگ برتر حضور داشت. صبا در پایان مسابقات با کسب 42 امتیاز از 34 مسابقه به رتبه چهارم دست یافت و به مرحله پلی آف لیگ قهرمانان آسیا رسید. صبا در این مرحله با شکست 5 بر 3 در ضربات پنالتی مقابل الشباب امارات از صعود به مرحله گروهی بازماند. پس از این اتفاق روند نزولی صبا آغاز شد. به طوری که این تیم در لیگ شانزدهم به دسته پایین‌تر سقوط کرد.
 
شهرخودرو مشهد
شهرخودرو نماینده فوتبال خراسان با کسب 56 امتیاز از 30 بازی در رتبه چهارم لیگ برتر فصل 98-97 قرار گرفت و به‌عنوان نماینده فوتبال ایران به لیگ قهرمانان فصل 2020-2019 که به علت شیوع ویروس کرونا به‌صورت متمرکز در قطر برگزار شد صعود کرد. مشهدی‌ها پس از حذف از لیگ قهرمانان با مهدی رحمتی قطع همکاری کردند. با آغاز لیگ بیست و یکم فصل فاجعه بار مشهدی‌ها هم آغاز شد. به نحوی که پس از گذشت چند هفته از لیگ شهرخودرو کاندیدای اصلی سقوط به لیگ دسته یک شد. در انتهای فصل هم مشهدی‌ها با هدایت داود سید عباسی و کسب 17 امتیاز از 30 مسابقه و قرار گرفتن در رتبه پانزدهم جدول رتبه‌بندی به همراه فجرسپاسی شیراز به لیگ دسته یک سقوط کردند.
 
فجر و برق شیراز هم در لیست هستند
از دیگر تیم‌هایی که به سرنوشت مشابه این 6 تیم دچار شدند می‌توان به نمایندگان شیراز در فوتبال ایران یعنی فجرسپاسی و برق شیراز اشاره کرد. فجرسپاسی یک بار سابقه حضور در جام برندگان جام آسیا را داشت که در مرحله اول این مسابقات به مصاف السد قطر رفت و با 2 تساوی مواجه شد. برق شیراز هم مانند فجرسپاسی با قهرمانی جام حذفی در فصل 76-75 به جام برندگان جام آسیا رفت. و در مرحله اول مقابل نماینده عراق در دو بازی رفت و برگشت شکست خورد و حذف شد.
 

Page Generated in 0.0038 sec