printlogo


کد خبر: 247950تاریخ: 1401/3/17 00:00
ماجرای اعتصاب بازیکنان تیم ملی کانادا
پول بیشتری می‌خواهیم


ماجرای بازی‌های تدارکاتی تیم ملی فوتبال کانادا که امسال برای دومین بار در تاریخ به جام جهانی فوتبال صعود کرده، خیلی عجیب شده. کانادایی‌ها که پیشتر فقط رنگ جام جهانی 1986 مکزیک را دیده بودند، با قدرت هرچه تمام‌تر به مسابقات قطر 2022 رسیدند. در مرحله نهایی مسابقات انتخابی از امریکای شمالی و مرکزی، کانادا حتی از مدعیان سنتی این منطقه یعنی امریکا و مکزیک هم بیشتر امتیاز گرفت و صدرنشین شد اما حالا فوتبال‌دوستان این کشور با شوک بزرگی رو به رو شده‌اند؛ بازیکنان تیم ملی اعتصاب کرده‌اند.
کانادایی‌ها قرار بود این هفته با تیم ملی ایران بازی کنند که حتماً می‌دانید به دلایل سیاسی از انجام این بازی سرباز زدند. فدراسیون فوتبال این کشور بازی با تیم پاناما را جایگزین آن بازی لغو شده کرد اما این بازی به‌دلیل عجیب‌تر دیگری لغو شد.
ماجرا از این قرار است که بازیکنان کانادا به‌دلیل شرایط مالی و عدم شفافیت فدراسیون فوتبال این کشور در خصوص قراردادهای مالی، دو ساعت مانده به دیدار دوستانه با پاناما از حضور در این دیدار امتناع کردند. درواقع شاید حتی اگر بازی کانادا و ایران لغو هم نمی‌َشد، بازیکنان کانادا به دلیلی مشابه حاضر نمی‌شدند به زمین بروند!
اصل حرف بازیکنان تیم ملی کانادا این است که پول بیشتری بابت درآمدهای فدراسیون فوتبال این کشور از بابت صعود به جام جهانی می‌خواهند. آنها اعتقاد دارند نقش اصلی را در این درآمدزایی ایفا کرده‌اند و مستحق گرفتن مبلغی قابل توجه از پاداش‌های فیفا و درآمدهای حاصله هستند.
آنها در قسمتی از بیانیه‌ای که روز گذشته منتشر کردند، نوشته‌اند: «چهار سال پیش پروژه‌ای را آغاز کردیم تا شرایط را از چیزی که در آن بودیم، بهبود ببخشیم. در آن زمان، بیش از 30 سال از اولین و آخرین حضور ما در جام جهانی فوتبال می‌گذشت. گذشته از رؤیای کودکی ما برای بازی در جام جهانی، امیدوار بودیم صعود این تیم به جام جهانی احترام و فرصت‌های بهتر مالی را برای ما به ‌ارمغان بیاورد و متعاقب آن سطح استانداردها و فرصت‌ها را برای بازیکنان نسل آینده فوتبال در کانادا بالا ببرد و تراژدی فوتبال در کانادا را برای همیشه تغییر دهد.
با وجود موفقیت‌های بی‌سابقه تیم‌های ملی فوتبال زنان و مردان کانادا در فصل 22ـ2021 شاهد هیچ تغییری نبودیم. پیشرفت و بهبود شرایط چه شد؟ چه‌بلایی سر پول‌ها آمد؟
به‌تازگی متوجه شده‌ایم در سال 2018، فدراسیون فوتبال کانادا قراردادی با شرکت Canada Soccer Business به امضا رسانده است که تمامی موفقیت‌های درون زمین تیم‌های فوتبال بزرگسالان (زنان و مردان) را به خطر انداخته است. به‌منظور حفظ پروژه تغییر در فوتبال کانادا نیاز داریم تمامی بندهای این قرارداد به‌صورت شفاف افشا و تصحیح شود. می‌خواهیم بدانیم چه‌کسی این قرارداد را امضا کرده و دست‌وپای ما را بسته است؟ چرا فدراسیون فوتبال کانادا اختیار خود و همچنین بزرگترین شانس برای تغییر در این سال‌ها را از دست داده است؟»
ظاهراً فدراسیون کانادا در سال 2018 قراردادی نوشته و بابت حمایت شرکت مذکور در بیانیه بازیکنان پولی برای آماده‌سازی تیم‌های ملی به‌دست آورده اما در عوض قول داده قسمت قابل توجهی از پاداش و درآمدهای صعود احتمالی کانادا به جام جهانی را تقدیم آن شرکت کند.
به خاطر همین بازیکنان در پایان بیانیه‌شان خواسته‌هایی اعلام کرده‌اند که مهم‌ترینش اینها هستند:
* بازبینی و شفافیت در قرارداد با شرکت Canada Soccer Business
* ایجاد یک ساختار منصفانه برای فوتبال زنان که تمامی دستمزدها، میزان جوایز در جام جهانی با تیم ملی مردان در آن یکی باشد و همچنین لیگ داخلی فوتبال زنان را بهبود بخشد.
* اختصاص 40 درصد از درآمدهای جام جهانی به بازیکنان و همچنین اختصاص پکیج حضور خانواده و دوستان بازیکنان در جام جهانی 2022 قطر.
* حضور بیشتر بازیکنان پیشین تیم‌های ملی زنان، مردان و پارالمپیک کانادا در سطوح بالای فدراسیون فوتبال کانادا.

 


Page Generated in 0.0056 sec