printlogo


کد خبر: 247924تاریخ: 1401/3/17 00:00
شش فینال به یادماندنی رافائل نادال
در قلب تاریـــــخ



 رافائل نادال در فینال اوپن فرانسه سال 2022 کسپر رود نروژی را شکست داد و در 36 سالگی تعداد قهرمانی‌هایش در گرنداسلم‌ها را به 22 رساند. به همین بهانه شش فینال به یادماندنی تنیسور پرافتخار اسپانیایی را مرور می‌کنیم:

اوپن فرانسه
این آغاز ماجرا بود. نادال به‌عنوان پسری 18 ساله و چپ دست با فورهندهای عالی به مسابقات آمد. او سه تورنمنت رسی قبل از اوپن فرانسه را برد، در مونت کارلو، بارسلونا و رم. با پیراهن بدون آستین مثل یک ماتادور جوان بود. ریشار گاسکه، سباستین گروسژان و داوید فرر را برد اما آزمون سخت در نیمه‌نهایی بود که مقابل راجر فدرر قرار گرفت. این دو هرگز در کلی کورت با هم روبه‌رو نشده بودند اما نادال در روز تولد 19 سالگی 3 بر یک پیروز شد. در فینال هم ماریانو پوئرتای آرژانتینی را در چهار ست شکست داد و دیگر تا سال 2009 در پاریس شکست نخورد.

ویمبلدون
مسابقه پنج سته با فدرر که از نظر خیلی‌ها یکی از بهترین مسابقات تاریخ تنیس است و نادال بعد از 4 ساعت و 48 دقیقه به پیروزی رسید. بازی قرار بود ساعت دو بعد از ظهر شروع شود اما به خاطر باران به تأخیر افتاد، دو وقفه دیگر هم پیش آمد. در نهایت در ساعت 9:21 دقیقه شب بازی تمام شد و نادال بعد از نخستین قهرمانی در ویمبلدون روی زمین چمن افتاد.

اوپن استرالیا
نادال دوباره به فدرر خورد، دوباره پنج سته و دوباره چهارساعت و نیمه. این مسابقه کمتر از 24 ساعت بعد از آن برگزار شد که نادال در نیمه‌نهایی برابر هموطنش فرناندو ورداسکو در نیمه‌نهایی پنج ست بازی کرد. آن سختکوشی و قدرت بدنی و هوش بالا به فدرر اجازه نداد به رکورد آن موقع گرنداسلم‌ها که با 14 قهرمانی در اختیار پیت سمپراس بود، برسد و نادال برای اولین بار در نخستین گرنداسلم سال قهرمان شد.

اوپن استرالیا
یکی از چهار شکست نادال در فینال اوپن استرالیا که در تاریخ حک شده است. این مسابقه بین مرد شماره یک جهان، نواک جوکوویچ و نادال رده دوم برگزار شد و پنج ساعت و 53 دقیقه طول کشید. بازی ساعت 1:37 دقیقه بامداد تمام شد و دو فینالیست بعد از طولانی‌ترین فینال گرنداسلم تاریخ روی زمین افتادند. در مراسم اهدای جوایز هم مجبور بودند بنشینند چون نای ایستادن نداشتند.

اوپن امریکا
نادال هفت ماه به خاطر مصدومیت زانو بازی نکرد و اوپن امریکای 2012 و اوپن استرالیای 2013 را از دست داد اما در بازگشت دنیای تنیس را شگفت‌زده کرد. او در 64 مسابقه 60 پیروزی به دست آورد که 22 تایش در هاردکورت و زمین غیرمحبوبش بود، 10 قهرمانی به دست آورد که دو تایش در اوپن فرانسه و امریکا بود ضمن اینکه در هفت بازی ششمین بردش برابر جوکوویچ را به دست آورد. نادال در سه ساعت و 21 دقیقه نوله را شکست داد.

اوپن استرالیا
نادال از فدرر و جوکوویچ بالاتر رفت و با قهرمانی برابر دانیل مدودف روس به بیست و یکمین قهرمانی در گرنداسلم‌ها دست یافت. این اولین بار بود که در فینال اوپن استرالیای مردان، کسی بعد از باختن دو ست اول به قهرمانی می‌رسید آن هم برابر مدافع عنوان قهرمانی آخرین گرنداسلم قبلی در امریکا. این مسابقه پنج ساعت و 24 دقیقه طول کشید و نادال بعد از فینال پنج ساعته اوپن امریکا در سال 2019 دوباره مدودف را در فینال یک گرنداسلم شکست داد.

نادال، مسی، رئال
در شبی که رافا نادال قهرمانی در رولان گاروس را به دست آورد، لیونل مسی هم پنج گل در بازی تیم ملی آرژانتین به ثمر رساند و به همین علت هر دو به چهره‌های اصلی رسانه‌های ورزشی تبدیل شدند. لیونل اسکالونی سرمربی تیم ملی آرژانتین به همین دلیل، به مقایسه این دو ستاره پرداخت و در مورد درخشش مسی گفت: «نمی‌دانم چه بگویم. حرف زدن درباره لئو خیلی مشکل شده. مسی مثل رافا نادال است، در مورد او چه چیزی می‌توان گفت؟ کلماتی برای توصیف لئو و کارهایش نیست. او بی همتاست و باعث افتخار است که او را در تیم داریم، با ما تمرین می کند و باعث بزرگتر شدن و پرعظمت تر شدن این پیراهن می شود.» رسانه‌های اسپانیایی همچنین چهاردهمین قهرمانی نادال در رولان گاروس را با چهاردهمین قهرمانی رئال مادرید در لیگ قهرمانان اروپا که اتفاقاً در شهر پاریس به دست آمد مقایسه کرده و تصاویر این دو قهرمانی را کنار هم گذاشتند.


 


Page Generated in 0.0046 sec