printlogo


کد خبر: 247913تاریخ: 1401/3/17 00:00
آغاز لیگ ملت‌های والیبال با ترکیب متفاوت برای ایران
تیــم نــو


ایران ورزشی - لیگ ملت‌های والیبال در سال 2022 از بامداد فردا آغاز خواهد شد و 16 تیم حاضر در این رقابت‌ها مسابقات خود را برگزار خواهند کرد. این رقابت‌ها که از 18 خرداد آغاز خواهد شد، دوم مرداد با معرفی تیم‌های برتر به پایان خواهد رسید.
برزیل، لهستان، فرانسه، امریکا، اسلوونی، صربستان، آرژانتین، ایتالیا، کانادا، ژاپن، ایران، چین، آلمان، هلند، بلغارستان و استرالیا 16 تیم حاضر در این رقابت‌ها هستند.
 البته که با توجه به جنگ روسیه و اوکراین، فدراسیون جهانی چین را جایگزین این کشور کرد تا با احتساب استرالیا، قاره آسیا چهار نماینده در این دوره داشته باشد.
در هفته اول لیگ ملت‌ها، تیم‌های حاضر به دو گروه هشت تیمی تقسیم شده‌اند. گروه اول که تیم ایران هم در آن حضور دارد، در برزیلیای برزیل با هم رقابت می‌کنند و هشت تیم دیگر هم در اوتاوای کانادا به مصاف هم خواهند رفت. البته که طبق سیستمی که فدراسیون جهانی تعریف کرده، هر تیم در هر هفته تنها چهار بازی انجام خواهد داد و با سه تیم دیگر گروه خود بازی نمی‌کند!
این تقریباً اولین باری است که لیگ ملت‌های والیبال برای ایران بدون حضور چهره‌ها و ستاره‌های آشنا برگزار می‌شود. ستاره‌هایی نظیر محمد موسوی، امیر غفور، سعید معروف و بازیکنانی دیگر، جایی در ترکیب تیم ملی ندارند و غیبت‌شان باعث شده تا حضور ایران در لیگ ملت‌ها با رنگ و بوی دیگری همراه باشد.

آغاز نسبتاً آسان برای ایران
طبق برنامه‌ای که فدراسیون جهانی اعلام کرده، رقابت ایران - چین که از ساعت 1:30 بامداد فردا آغاز می‌شود، به نوعی بازی افتتاحیه و اولین رقابت این دوره از لیگ ملت‌ها خواهد بود. رقابتی که می‌تواند شروع خوبی برای ایران باشد و تیم جوان و کم‌تجربه ایران را با فشار کمتری وارد این تورنمنت طولانی کند. طبق گروه‌بندی انجام شده، گروه‌بندی ایران در هفته اول ترکیب نسبتاً قابل قبولی دارد. به غیر از چین، هلند، استرالیا و ژاپن حریفان ایران در هفته اول هستند. تیم ایران پس از رقابت با چین، به ترتیب باید با هلند، استرالیا و ژاپن رقابت کند تا با مسیری بسیار مناسب، به هفته‌های بعدی و رقبای قدرتمند‌تر خود برسد. شاگردان بهروز عطایی پس از بازی بامداد فردا با چین، روز جمعه به مصاف هلند خواهند رفت و روز یکشنبه ساعت 4 بامداد با استرالیا و ساعت 20 با ژاپن دیدار خواهند داشت. برگزاری دو بازی در کمتر از 24 ساعت، یکی از اتفاق‌های عجیب این دوره است که البته فقط شامل ایران نمی‌شود و برخی تیم‌های دیگر هم با چنین قرعه‌ای روبه‌رو خواهند شد.

یک ماه رقابت
 در مرحله گروهی
سه هفته مرحله مقدماتی لیگ ملت‌های والیبال که از 18 خرداد و بازی ایران – چین آغاز می‌شود، 18 تیر به پایان می‌رسد. به این ترتیب رقابت‌های مرحله گروهی یک ماه به طول خواهد انجامید و پس از آن هشت تیم برتر رقابت خود را برای رده‌بندی نهایی در لهستان پیگیری خواهند کرد.
این اولین بار است که هشت تیم برتر مرحله مقدماتی راهی مرحله نهایی می‌شوند و پیش از این چهار و یا شش تیم برتر جواز حضور در مرحله دوم را کسب می‌کردند.

ترکیب جوان و متفاوت
از آغاز حضور تیم ایران در لیگ ملت‌های والیبال یا همان لیگ جهانی سابق، حضور در این رقابت‌ها یک اتفاق مهم و حیاتی در نظر گرفته می‌شد و این رقابت‌های تجاری، همطراز با رویدادهای سطح اول برای تیم ایران در نظر گرفته می‌شد. به همین خاطر هم اغلب تیم کامل ایران درگیر رقابت‌های طولانی و استهلاکی این رقابت‌ها می‌شد و فشار زیادی به تیم ایران تحمیل می‌کرد.
در این دوره هم اگرچه بهروز عطایی بهترین بازیکنانی که در اختیار دارد را راهی این رویداد کرده و می‌کند اما لیست نفرات تیم پر از بازیکنانی است که یا تجربه بازی در لیگ ملت‌ها را ندارند یا آنچنان که باید فرصت کسب تجربه در این رویداد را نداشته‌اند. به این ترتیب لیگ ملت‌ها فرصت بزرگی برای کسب تجربه و بالاتر رفتن کیفیت آنها در این رویداد خواهد شد.

لیست تیم ملی در هفته اول
محمدطاهر وادی، علی رمضانی، رضا عابدینی، امیرحسین توخته، محراب ملکی‌سرخی، مرتضی شریفی، میلاد عبادی‌پور، اسماعیل مسافر، امیرحسین اسفندیار، مهدی جلوه، صابر کاظمی، امین اسماعیل‌نژاد، محمدرضا حضرت‌پور و محمدرضا موذن 14 بازیکن تیم ملی والیبال ایران در هفته نخست لیگ ملت‌ها
هستند.

باز هم یک
 سیستم جدید
لیگ ملت‌های والیبال هر سال یک شیوه برگزاری را تجربه کرده و در این دوره هم قرار است بازی‌ها با فرمت خاصی برگزار شود.
 به این صورت که 16 تیم حاضر در این رقابت‌ها، در پایان سه هفته رقابت، 12 بازی انجام می‌دهند و به این ترتیب هر کدام از تیم‌ها، حداقل با 3 تیم بازی نخواهند کرد. تصمیم و سیستم عجیبی که البته پیش از این هم سابقه دارد و مشخص نیست چه تفکری در پس آن نهفته است.

برنامه کامل بازی‌های ایران
در لیگ ملت‌ها

هفته اول: گروه اول، برزیلیا - برزیل
چهارشنبه 18 خرداد؛ ایران – چین، ساعت یک و 30 دقیقه بامداد
جمعه 20 خرداد؛ ایران – هلند، ساعت 22 و 30 دقیقه
یکشنبه 22 خرداد؛ ایران – استرالیا، ساعت چهار و 30 دقیقه بامداد
یکشنبه 22 خرداد؛ ایران – ژاپن، ساعت 20 و 30 دقیقه


هفته دوم: گروه چهارم، شهر صوفیه
 سه‌شنبه 31 خرداد؛ ایران – بلغارستان، ساعت 21 و 30 دقیقه
پنجشنبه دوم تیرماه؛ ایران – امریکا، ساعت 21 و 30 دقیقه
جمعه سوم تیرماه؛ ایران – برزیل، ساعت 18
شنبه چهارم تیرماه؛ ایران – کانادا، ساعت 15


هفته سوم: گروه ششم، شهر گداسنک
 سه‌شنبه 14 تیرماه؛ ایران – لهستان، ساعت 22 و 30 دقیقه
پنجشنبه 16 تیرماه؛ ایران – ایتالیا، ساعت 16 و 30 دقیقه
جمعه 17 تیرماه؛ ایران – اسلوونی، ساعت 19 و 30 دقیقه
شنبه 18 تیرماه؛ ایران – صربستان، ساعت 19 و 30 دقیقه







 


Page Generated in 0.0040 sec