printlogo


کد خبر: 247856تاریخ: 1401/3/16 00:00
شماره یک «رسماً» به خانه بازگشت
چشمک بیرانوند به رکوردهای جدید

گزارش
محمدقراگزلو    
 
انتقالی که از حدود یک ماه قبل کلید خورده و نزدیک به یک هفته قبل نهایی شده بود دیروز رسماً رونمایی شد. هر چند علیرضا بیرانوند چند روزی است در اردوی تیم ملی در قطر حضور دارد اما دیروز عکس او در رسانه رسمی باشگاه پرسپولیس منتشر و بالاخره این باشگاه اعلام کرد قرارداد سه ساله او با سرخ‌ها منتشر شده تا بیرو بیاید و پیراهن شماره یکی که در این دو فصل صاحب نداشت را پس بگیرد.
بیرانوند بعد از دو فصل ناموفق در فوتبال اروپا به پرسپولیس برگشت تا دوباره جایگاهش در تیم ملی را آن هم پیش از جام جهانی 2022 محکم کند و با درخشش در نیم فصل اول مسابقات لیگ بیست و دوم مثل جام جهانی قبلی فیکس باشد و با پیراهن تیم ملی بدرخشد.
بعد از وحید امیری، فرشاد احمدزاده، مهدی ترابی و رامین رضاییان حالا علیرضا بیرانوند پنجمین بازیکنی از تیم 5 فصل اخیر پرسپولیس است که بعد از الصاق عنوان لژیونر به نامش دوباره پیراهن پرسپولیس را به تن می‌کند.
بیرانوند در آخرین ماه‌های 30 سالگی‌اش به پرسپولیس برگشت تا هم کیفیت دروازه‌بانی پرسپولیس را دوباره بالا ببرد هم خودش موقعیت محکم‌تری در ترکیب تیم ملی پیدا کند.
بیرو در پرسپولیس چه کرد؟
علیرضا بیرانوند در باشگاه نفت تهران رشد کرد و بعد از حضور در تیم‌های ملی پایه و لیگ برتر به پرسپولیس آمد. او از 27 اردیبهشت 1395 تا 23 تیر 1399 بازیکن پرسپولیس بود و طی این چهار سال 132 بازی برای این باشگاه انجام داد. بیرو در دوران طلایی پرسپولیس عضوی ثابت و تأثیرگذار در ترکیب سرخ‌ها بود و چهار قهرمانی لیگ برتر، یک جام حذفی و دو سوپرجام را هم فتح کرد و یک بار در فینال لیگ قهرمانان آسیا حضور داشت.
بیرو در لیگ شانزدهم و اولین فصل حضورش در پرسپولیس بعد از 9 بازی متوالی و دو گل خورده مصدوم شد و شش بازی جای خود را به رادوشوویچ داد اما دوباره برگشت و نقش مهمی در اولین قهرمانی سرخ‌ها بعد از 9 فصل داشت. او در آن فصل 24 بازی در لیگ برتر انجام داد و 8 گل خورد ضمن اینکه 16 کلین‌شیت به نام خود ثبت کرد. بیرو در آن فصل فقط در بازی با استقلال و ذوب‌آهن سه گل خورد که دیدار با ذو‌ب‌آهن در هفته ماقبل پایانی فصل تشریفاتی بود.
اما گلر لرستانی سرخ‌ها در لیگ هفدهم رکوردهایش را تکمیل کرد و بعد از شکستن رکورد گل نخوردن‌های متوالی که قبل‌تر در اختیار آرمناک پطروسیان بود و البته بعدتر توسط سیدحسین حسینی شکسته شد را به نام خود زد. بیرو در این فصل 9 گل خورد اما 17 کلین‌شیت داشت که در تاریخ لیگ برتر ماندگار شد و به عنوان مرد سال فوتبال ایران هم رسید. البته حامد لک دو فصل قبل به این رکورد رسید اما سیدحسین حسینی با 18 کلین‌شیت در فصل اخیر این رکورد بیرانوند را هم زد.
بیرانوند در سومین قهرمانی متوالی سرخ‌ها در لیگ برتر هم گلر اصلی پرسپولیس بود و با 24 بازی، 10 گل خورده و 16 کلین‌شیت مثل دو فصل قبل‌تر عنوان بهترین دروازه‌بان لیگ برتر را به نام خود کرد.
بیرانوند در لیگ نوزدهم 14 بازی در لیگ برتر انجام داد چرا که در مقطعی هم کالدرون و هم یحیی او را نیمکت‌نشین کردند، ضمن اینکه او به فوتبال بلژیک و باشگاه آنتورپ ترانسفر شد و زودتر رفت تا در آن تیم جا بیفتد. بیرو در آن فصل طی 14 بازی 10 گل خورد و 6 کلین‌شیت داشت.
 
درخشش دوباره با مدافعان جدید؟
حالا بیرو با پیراهن شماره یک پرسپولیس به فوتبال ایران برگشته تا رکوردهای از دست رفته‌اش را دوباره مال خود کند. هدف او احتمالاً ثبت بیشترین کلین‌شیت تاریخ لیگ برتر خواهد بود و او باید از رکورد حسینی استقلال عبور کند که کار فوق‌العاده دشواری است. در عین حال این سؤال بزرگ هم مطرح خواهد شد که بیرو با وجود تغییرات خط دفاعی پرسپولیس و بازی کردن پشت مدافعان جدید می‌تواند همان موفقیت‌های قبلی را تکرار کند؟
بیرو در لیگ شانزدهم پشت سر محمد انصاری و سیدجلال و بعضاً حسین ماهینی بازی کرد، لیگ هفدهم و هجدهم شجاع و کنعانی آمدند و سه قهرمانی دیگر هم با حضور این مدافعان حاصل شد. حالا اما نه خبری از انصاری است، نه شجاع و کنعانی در پرسپولیس مانده‌اند و حتی اگر سیدجلال حسینی هم در فصل پیش رو جزئی از اسکواد یحیی باشد بعید است چندان به میدان برود.
در مورد بیرانوند بعضاً این ذهنیت وجود داشت که موفقیت او مرهون درخشش خط دفاعی و مردان مدافع پرسپولیس در آن فصول طلایی بوده و حالا گلر شماره یک سرخ‌ها در بازگشت با بزرگترین چالش ممکن روبه‌رو خواهد شد و باید خلاف این ادعا را ثابت کند. فصل قبل پرسپولیس با مدافعانی که ناهماهنگ و پراشتباه بودند تمام خاطرات خوب خط دفاع فصول گذشته را به باد داد و حالا بیرانوند آمده تا بخش مهمی از آن خاطرات را برگرداند. برای بیرو حتماً این مهم‌ترین چالش خواهد بود که ثابت کند بدون شجاع، کنعانی و حتی سیدجلال می‌تواند در لیگ برتر و فوتبال ایران آقایی کند. علی نعمتی، فرشاد فرجی و وحدت هنانوف به علاوه مرتضی پورعلی گنجی محتمل‌ترین گزینه‌های میانه خط دفاع پرسپولیس در فصل آینده هستند. آیا بیرو با این نفرات می‌تواند خاطرات خوب گذشته‌اش را تکرار کند؟
 
 

 


Page Generated in 0.0058 sec