printlogo


کد خبر: 247846تاریخ: 1401/3/16 00:00
پایان تورنمنت بین‌المللی قزاقستان
پادشاهــی در آلماتـــی

گزارش
محسن وظیفه     
 
 تیم ملی کشتی آزاد برخلاف کشتی فرنگی با 4 کشتی‌گیر راهی مسابقات بولات تورلیخانف در قزاقستان شد. حسن یزدانی، کامران قاسمپور، امیر‌حسین فیروز‌پور و امیرحسین زارع چهار کشتی‌گیری بودند که پژمان درستکار راهی قزاقستان کرد تا عملکرد آنها را محک بزند. در این بین کشتی دو نفر خیلی مورد توجه قرار گرفت. حسن یزدانی در وزن 86 کیلوگرم و امیر‌حسین زارع در وزن 125 کیلوگرم به حدی مورد توجه قرار گرفتند که اتحادیه جهانی هم به آنها واکنش نشان داد.
 
یزدانی استراحت ندارد
یزدانی در این رقابت‌ها ابتدا فاتح اردین دارنده مدال نقره جهان از ترکیه را ۱۲ بر صفر برد و سپس برابر عظمت دولتبکوف دارنده مدال طلای آسیا از قزاقستان با نتیجه ۱۲ بر یک پیروز شد و به فینال رسید تا برای کسب مدال طلا به مصاف بوریس ماکوئف از اسلواکی برود. دو مسابقه و کسب 24 امتیاز و از دست دادن یک امتیاز بهانه‌ای شد برای اتحادیه جهانی که از او تمجید کند. اتحادیه جهانی پس از درخشش یزدانی در این مسابقات نوشت: «او انگار هرگز در استراحت نبوده است. بعد از ۷ ماه بار دیگر به تشک مبارزه برمی‌گردد و کار معمول خود را انجام می‌دهد. به روز چهارم مسابقات جام تورلیخانوف خوش آمدید. آیا از دیدن بازگشت حسن یزدانی هیجان زده‌اید؟» حسن یزدانی نشان داد که با استفاده از توان ذاتی خود در هر مسابقه‌ای با هر میزان آمادگی می تواند  علاقه‌مندان به کشتی را سر ذوق بیاورد.
 
کامران بدون امتیاز منفی
در وزن ۹۲ کیلوگرم که با حضور ۶ کشتی‌گیر در دو گروه ۳ نفره و به‌صورت دوره‌ای برگزار شد، کامران قاسم‌پور در مبارزه نخست با نتیجه ۱۰ بر صفر و‌یکی از هند را مغلوب کرد. او در دومین دیدار به مصاف اسلام بک الیاس اف از قزاقستان رفت و با نتیجه ۱۰ بر صفر به پیروزی رسید و راهی نیمه‌نهایی شد. قاسمپور در نیمه‌نهایی نیز با نتیجه قاطع ۱۱ بر صفر از سد بیاگنژیف از قزاقستان عبور کرد و فینالیست شد. سه مسابقه بدون دادن حتی یک امتیاز درخشش خارق‌العاده کامران در قزاقستان بود. او نشان داد که بیش از هر کسی دیگر آماده حضور در مسابقات قهرمانی جهان است.
 
تاج‌گذاری لرزان
امیر‌حسین زارع که در سنگین وزن بعد از چند هفته مصدومیت و بعد از کلی اما و اگر که در این رقابت‌ها کشتی بگیرد یا در تهران بماند، با نظر کادرفنی راهی آلماتی شد اما با این‌حال نمایشی را ارائه کرد که خیلی قدرتمندانه نبود. او در این مسابقات سه حریف داشت که دو نفر از قزاقستان بودند و یک نفر هم از مغولستان؛ زارع با غلبه بر این سه کشتی‌گیر به مدال طلا رسید اما با این‌حال عملکردش سؤال‌برانگیز و شاید هم متزلزل بود. حریف اول او بولتین قزاقستانی بود که طلای آسیا را بر سینه دارد و زارع برای شکست دادنش به زحمت افتاد و در نهایت هم 9 بر 7 برنده شد. در ادامه هم لخاگواگرل مونختور مغولستانی که برنز جهان را دارد، مقابل زارع ایستاد که سه بر صفر زارع برنده شد اما در فینال حریفش یوسوپ باتیرمورزایف قزاقستانی بود که ابتدا 8 بر صفر از زارع پیش افتاد و تا یک قدمی ضربه فنی هم پیش رفت اما در نهایت زارع برگشت و توانست کشتی را 21 بر 10 برنده شود و طلا بگیرد.
این مسابقه خیلی زود در شبکه‌های اجتماعی وایرال شد و امیر‌حسین زارع هم خیلی زود ژست پادشاه و تاج‌گذاری به خودش گرفت اما واقعیت این بود که این امیر‌حسین زارع با آن چیزی که همه علاقه‌مندان به کشتی در نروژ دیده بودند خیلی فاصله داشت.
 ارزش این مدال طلا زمانی مشخص می‌شود که زارع بداند مشکلش کجا بود و چرا براحتی تا یک قدمی پل و حتی ضربه شدن پیش رفت. اهمیتش در این است که بداند بارانداز شدن مثل آب خوردن و 8 امتیاز عقب افتادن از حریف در جهانی برایش دردسر ساز می‌شود. موضوعی که برای امیر‌حسین فیروزپور هم افتاد. فیروزپور کشتی‌گیر 92 کیلوگرمی بود اما با نظر کادرفنی در این مسابقات در یک وزن بالاتر کشتی گرفت. شکست او در فینال با یک خاک و 4 فیتیله پیچ به یک دقیقه هم نکشید. برای امیر‌حسین فیروزپور باید مهم این باشد که چرا به این راحتی پایش جمع شد و گرنه مدال طلا و نقره در تورنمنت دارای رنکینگ قزاقستانی هیچ ارزش دیگری ندارد.

Page Generated in 0.0074 sec