printlogo


کد خبر: 247845تاریخ: 1401/3/16 00:00
تحقیر وزنه‌برداری با مدیریت پادگانی رئیس بازنشسته
تنها درخانه!

رضا عباسپور     

 اعتصاب دسته جمعی پولادمردان و تحریم اردوی بی‌کیفیت و غیرقابل تحمل تیم ملی وزنه‌برداری، پس از حواشی و اتفاقات تلخی که ماجرای پر سروصدای پناهندگی و مهاجرت دختران وزنه‌برداری بر سر این رشته آوارکرد، کم بود که علی مرادی رئیس بازنشسته وزنه‌برداری به خاطر چند خط انتقاد به حق، حسین برخواه، سرمربی تیم ملی را نیز عزل کرد تا جشنواره اتفاق‌های عجیب و غریب وزنه‌برداری ایران تکمیل شود. حواشی که یک قلم از آن برای هر رشته ورزشی دیگری رخ می‌داد، رئیس آن مجموعه دیگر توان، اعتبار و رمقی برای ادامه کار نداشت. ولی علی مرادی با این همه حاشیه ریز و درشت، همچنان چسبیده به کرسی ریاست وزنه‌برداری و انگار نه انگار که کشتی وزنه‌برداری به گل نشسته و در مسیر فروپاشی حرکت می‌کند.
 
برخواه به‌خاطر انتقاد از مرادی عزل شد
علی مرادی رئیس بازنشسته فدراسیون وزنه‌برداری که ثابت کرده که هیچ وقت و به هیچ وجه تاب و توان انتقاد را نداشته و ندارد، بلافاصله پس از اینکه وزنه‌برداران تیم ملی اردو را به‌خاطر شرایط بد و غیر قابل تحملی که داشت ترک کردند، سرمربی آنها یعنی محمدحسین برخواه را نیز عزل و از اردو اخراج کرد! این اتفاق عجیب و البته قابل پیش‌بینی از علی مرادی در حالی رخ داد که ملی‌پوشان به هیچ عنوان انتقادی به برخواه نداشتند بلکه آنها از امکانات بد اردو گلایه داشتند و در بیانیه‌‌ای مشترک عنوان کردند تا زمانی که شرایط اردویی بهبود پیدا نکند به اردوی تیم ملی بر نمی‌گردند. آنها در بیانیه خود به هیچ عنوان نقدی نسبت به برخواه مطرح نکرده بودند. بنابراین این تصمیم مرادی بسیار تعجب برانگیز بود و این سؤال را به وجود آورده است که رئیس فدراسیون چرا به جای تغییر در شرایط و امکانات اردو اقدام به برکناری سرمربی تیم ملی کرده است. البته گویا برخواه وقتی شرایط وخیم و غیرقابل تحمل اردویی را دیده، به بچه‌های منتقد اردونشین تأکید کرده اگر نمی‌توانند شرایط را تحمل کنند، ساکشان را جمع کنند و برگردند خانه. همین دیالوگ انتقادی سرمربی گویا سریع به گوش علی مرادی رسانده شده است. مرادی هم که ثابت کرده توان و تحمل نقد را ندارد، نسخه سرمربی تیم را پیچیده و برخواه را عزل کرده است. نکته جالب و البته تأسف‌ برانگیز در این ماجرا، سکوت عجیب، خنثی بودن و منفعل عمل کردن وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک در شرایط بحرانی است که برای وزنه‌برداری ایران ایجاد شده است! همه اینها هم برمی‌گردد به بی‌تفاوتی مسئولان ورزش نسبت به سوء‌مدیریت، تخلفات و ضعف شدیدی که در سیستم مدیریتی، اجرایی و فنی علی مرادی و همراهانش وجود دارد و رؤیت می‌شود. ۱۵ وزنه‌بردار ایران چهارشنبه هفته گذشته اردوی تیم ملی را ترک کردند و اعلام کردند تا زمانی که شرایط اردو بهبود پیدا نکند، هرگز به اردو بازنمی‌گردند. حالا باید منتظر ماند و دید که نهایتاً واکنش مسئولان ورزش کشور در مسیر آماده‌سازی برای بازی‌های کشورهای اسلامی چیست و آنها چه خوابی برای وزنه‌برداری و آینده مدیریتی و فنی این رشته پرافتخار ورزش کشور دیده‌اند؟ 
 
 
مهــره ‌ ســـوزی
پس از عزل و اخراج محمدحسین برخواه به‌خاطر انتقادات به‌ حق و درستی که او به‌عنوان لیدر فنی تیم ملی از شرایط وخیم و بد اردویی داشت، تنها گزینه‌ دست به نقدی که علی مرادی برای جانشینی او در دست دارد، «سعید علی‌حسینی» سرمربی تیم‌های پایه وزنه‌برداری است. علی‌حسینی فعلاً بواسطه اینکه هیچ کدام از ستاره‌های نامدار وزنه‌برداری ایران حاضر به همراهی و همکاری با علی مرادی و مجموعه پرحاشیه و ضعیف مدیریتی او نیستند، دم دست‌ترین گزینه رئیس بازنشسته وزنه‌برداری برای جانشینی برخواه در تیم بزرگسالان است و گفته می‌شود او گزینه اصلی مرادی برای هدایت فنی تیم ملی وزنه‌برداری بزرگسالان است. البته قبول این پست، آن هم در شرایط بحرانی فعلی که مرادی و اطرافیانش در فدراسیون وزنه‌برداری دارند، نه تنها به هیچ وجه تصمیم عاقلانه و منطقی نیست، بلکه بازهم منجر به سوختن و نابود شدن یکی دیگر از ستاره‌های نامدار وزنه‌برداری ایران خواهد شد. علی مرادی در طول این سال‌ها ثابت کرده که استاد برخورد ابزاری با نامداران و چهره‌های ارزشی و اسم و رسم‌دار وزنه‌برداری ایران است. او در مهره‌سوزی ید طولایی دارد و با حذف و سوزاندن پی‌درپی چهره‌های نامدار و اسمی وزنه‌برداری دیگر مهره‌ای برای ادامه بازی به جز سعید علی‌حسینی کنار خود ندارد. بنابراین قبول و پذیرش سرمربیگری بزرگسالان توسط علی‌حسینی این‌طور به نظر می‌رسد که خیانت است به اعتبار و رزومه درخشان او که می‌تواند آینده درخشانی در عرصه مربیگری برایش به‌دنبال داشته باشد، اگر احیاناً او با طناب پوسیده رئیس بازنشسته ته چاه برود.
 
پولادگر مسئول پیگیری حواشی وزنه‌برداری شد!
پس از حواشی اخیر و بحران‌هایی که دامن وزنه‌برداری را گرفته است، گویا با دستور وزیر، سید‌محمد پولادگر معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای مأموریت پیدا کرد که به‌صورت ویژه این موضوعات را مورد بررسی قرار دهد تا مشکلات ایجاد شده حل و فصل و مرتفع شود. گفته می‌شود قرار است پولادگر پس از انجام پیگیری‌ها و بررسی‌های لازم، گزارشی از آخرین وضعیت این بررسی‌ها در اختیار وزیر جهت اخذ تصمیمات بعدی از سوی وزارت ورزش و جوانان ارائه دهد. واکنشی دست و پا شکسته از سوی مسئولان ورزش کشور که خیلی دیر و با تأخیر فراوان به‌دنبال نوشدارو بعد از مرگ سهراب برای وزنه‌برداری هستند! واقعاً دلیل این همه مماشات و تحمل، ضعف، سوء‌مدیریت و تخلفات علنی علی مرادی و مجموعه تحت فرمان او در فدراسیون وزنه‌برداری از سوی مسئولان ورزش گنگ و مبهم است و جای سؤال و تعجب فراوان دارد؟! باید دید حالا که کارد از استخوان وزنه‌برداری هم عبور کرده، نهایتاً تصمیم وزارت ورزش برای ایجاد تغییرات اساسی در سیستم مدیریتی وزنه‌برداری که در لبه پرتگاه سقوط و فروپاشی قرار دارد، چیست؟
 

 


Page Generated in 0.0062 sec