printlogo


کد خبر: 247758تاریخ: 1401/3/12 00:00
پنج چالش پیش روی تاد بولی
حفــــظ میـــــراث آبــــراموویچ

دوشنبه کار خرید باشگاه چلسی توسط تاد بولی نهایی شد و اوضاع باشگاه بتدریج به حالت طبیعی برمی‌گردد. کنسرسیومی به رهبری میلیاردر امریکایی و کلیرلیک کاپیتال به‌صورت رسمی باشگاه لندنی را از رومن آبراموویچ به قیمت 25/4  میلیارد پوند خریداری کردند.
این به سه ماه سردرگمی غول لیگ برتر پایان داد. دولت انگلیس بعد از جنگ روسیه علیه اوکراین تحریم‌های شدیدی علیه مالک روس باشگاه در نظر گرفت که روی عملکرد باشگاه به‌شدت تأثیر گذاشت. به هر حال آبراموویچ بعد از 19 سال و 21 جام از چلسی رفت در حالی که باشگاه با آمدن او از سال 2003 متحول شد و پیشرفت چشمگیری داشت. بولی حالا به همراه کلیرلیک کاپیتال مالکیت باشگاه را در اختیار می‌گیرد اما او رئیس هلدینگ باشگاه است و باید او را چهره جدید باشگاه بدانیم. بولی قول سرمایه‌گذاری در تیم را داده اما این غول 48 ساله قبل از خریدن بازیکنان جدید، باید به موضوعات مختلفی رسیدگی کند.
 
تمدید قراردادها
چلسی در سه ماه گذشته اجازه مذاکره برای تمدید قراردادها را نداشته و به همین دلیل آینده آنتونیو رودیگر و آندریاس کریستنسن از اختیار تیم خارج شده. قرارداد این دو مدافع در تابستان تمام می‌شود، رودیگر به‌عنوان بازیکن آزاد به رئال مادرید می‌رود و مقصد احتمالی کریستنسن هم احتمالاً بارسلونا است.
دفاع تیم توماس توخل سبک و ضعیف شده و باشگاه باید در مورد مدافعان کناری پا به سن گذاشته، سزار آسپیلیکوئتا و مارکوس آلونسو تصمیم بگیرد. هر دو تا سال آینده قرارداد دارند و احتمال جدایی‌شان در همین تابستان زیاد است. همین داستان درباره هافبک‌های تیم، ژرژینیو و انگولو کانته هم وجود دارد که تا سال آینده قرارداد دارند و اگر قرارداد جدیدی با آنها بسته نشود، سال آینده رایگان از دست تیم می‌روند. ماتئو کوواچیچ، روبن لوفتوس چیک، کریستین پولیشیچ، میسون ماونت و کالوم هادسون اودوی هم تا 2024 قرارداد دارند.
 
خرید بازیکنان جدید
یک مدافع میانی جدید اولویت نخست باشگاه است ضمن اینکه دفاع کناری و خط میانی به تقویت نیاز دارد بسته به اینکه در مورد آسپیلیکوئتا، آلونسو، ژرژینیو و کانته چه تصمیمی گرفته شود. ژول کنده سال قبل هم مورد توجه چلسی بود و شاید امسال از سویا جدا شود. توخل همچنین مایل است پرسنل کیمپمبه را جذب کند که در دوران حضور مربی آلمانی در پاری‌سن‌ژرمن زوج تیاگو سیلوا در قلب دفاع آن تیم بود.
گفته می‌شود چلسی در خط میانی به‌دنبال اورلین شوامنی موناکو است که علاقه مندان زیادی دارد و همچنین ابراهیم سانگاره پی‌اس‌وی. دست توخل در خط حمله باز است اما شایعاتی مطرح شده درباره اینکه روملو لوکاکو به اینتر برگردد.
 
هیأت مدیره
بیرون زمین، یکی از عوامل اصلی موفقیت چلسی به خاطر مدیریت مارینا گرانوفسکایا بود. او اوایل این فصل به‌عنوان بهترین مدیر فوتبالی باشگاه‌های اروپایی انتخاب شد اما بعد از رفتن آبراموویچ و آمدن بولی آینده او مبهم است. حفظ گرانوفسکایا به همراه رئیس هیأت مدیره، بروس باک و مدیر فنی، پتر چک یک شاهکار برای بولی محسوب می‌شود اگر بخواهد به یک دوران انتقال طولانی و پردردسر دچار نشود.
 توسعه استمفوردبریج
آبراموویچ تأکید داشت که مالکان جدید باید به توسعه استمفوردبریج ملتزم باشند و این شاید سخت‌ترین کار پیش روی بولی و تیمش باشد. آبراموویچ در سال 2018 مجبور شد برنامه توسعه ورزشگاه معروف چلسی را متوقف کند و کمپانی مالک حقوق زمین هم در راه آنها مشکلاتی ایجاد کرد. به هر حال آبی‌ها خیلی بزرگ‌تر از زمین فعلی‌شان هستند که نهمین ورزشگاه بزرگ در لیگ برتر است و نسبت به رقبای چلسی در میان «بیگ سیکس» خیلی کوچک است.
کنسرسیوم بولی نمی‌توانست بر 250 متقاضی دیگر خرید باشگاه چلسی غلبه کند اگر برنامه روشنی برای توسعه ورزشگاه زیبای غرب لندن نداشت.
 
موفقیت تیم زنان و آکادمی
یک شرط دیگر از آبراموویچ این بود که مالکیت جدید به همان میزان روی موفقیت تیم زنان و آکادمی باشگاه تأکید داشته باشد. مالک روس میراث بزرگی برای موفقیت تیم چلسی در رده‌های مختلف داشته که به مردان منحصر نمی‌شود. او یکی از نخستین مالکانی بود که روی فوتبال زنان سرمایه‌گذاری کرد و حالا تیم اما هایس بر فوتبال داخلی سلطه دارد و در اروپا هم پیشرفت قابل توجهی داشته.
مسیر آکادمی به تیم اول باشگاه هم در دوران آبراموویچ اصلاح شد. جان تری به‌مدت یک دهه تنها خروجی آکادمی در تیم اصلی باشگاه بود تا اینکه امثال میسون ماونت، ریس جیمز، کالوم هادسون اودوی و روبن لوفتوس چیک پیدا شدند.
آنها ثابت می‌کنند آینده چلسی درخشان است با وجود نگرانی‌هایی که وجود دارد. به هر حال در سه ماه گذشته کوبهام شرایط خوبی داشته و بولی باید خیلی زود کار را شروع کند.

Page Generated in 0.0066 sec