printlogo


کد خبر: 247753تاریخ: 1401/3/12 00:00
پیش به سوی جام جهانی، بدون بازی تدارکاتی
بی برنامه‌ترین تیم ملی تاریخ

امیررضا همایون  

نخستین اردوی تیم ملی برای آماده‌سازی پیش از آغاز جام جهانی 2022 قطر از ظهر دوشنبه 9 خرداد 1401 در حالی به میزبانی مرکز ملی فوتبال آغاز شد که فدراسیون تا لحظه نگارش این گزارش یک بازی دوستانه مقابل کانادا در فیفادی خرداد نهایی کرده بود که بیست و چهار ساعت پیش از عزیمت برخی اعضای تیم ملی به استانبول برای دریافت ویزای کانادا از سوی کشور میزبان لغو شد. این اتفاق عجیب رخ داد تا تیم ملی بلند‌ترین فیفادی پیش از جام جهانی 2022 را بدون نهایی شدن مسابقه تدارکاتی آغاز کند. به همین بهانه نگاهی به مسابقات دوستانه تیم ملی پیش از جام‌های جهانی انداختیم.
 
آرژانتین 1978
نخستین دوره حضور تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی به سال 1978 باز می‌گردد که آن زمان تنها یک تیم از قاره آسیا به جام جهانی صعود می‌کرد و تیم ملی با هدایت حشمت مهاجرانی و داشتن بازیکنانی همچون ایرج دانایی‌فرد، آندرانیک اسکندریان، علی پروین، ناصر حجازی و حسن روشن به جام جهانی صعود کرد. پس از مسجل شدن نخستین صعود تاریخ تیم ملی به جام جهانی این تیم در دوران آماده‌سازی‌اش برای حضور در این رقابت‌ها 8 بازی تدارکاتی مقابل یوگسلاوی، ولز، بلغارستان، فرانسه، غنا، مجارستان، آرژانتین و رومانی برگزار کرد که نتیجه‌اش در جام جهانی 1978 برای تیم شد حذف شدن از گروهی که هلند، پرو و اسکاتلند در آن حضور داشتند و کسب رتبه چهاردهم برای تیم ملی در رده‌بندی نهایی مسابقات.
 
فرانسه 1998
دومین حضور تیم ملی در ادوار جام جهانی با فاصله 20 سال از نخستین حضور تیم ملی در جام جهانی اتفاق افتاد اما بدون شک دراماتیک‌ترین صعود ایران به جام جهانی تا اینجا هم برای دومین حضورمان است. جایی که ما باید در ملبورن 2 گل به استرالیا می‌زدیم تا به جام جهانی صعود کنیم. سرانجام ایران با هدایت والدیرا ویرا و تکیه بر ستاره‌هایی همچون خداداد عزیزی، علی دایی، احمدرضا عابدزاده و کریم باقری به جام جهانی صعود کرد. اگرچه والدیرا ویرا با وجود صعود ایران به جام جهانی 1998 فرانسه از هدایت تیم ملی برکنار شد و ابتدا تومیسلاو ایویچ و سپس جلال طالبی جانشین او شدند. تیم ملی برای آماده‌سازی پیش از جام جهانی 6 بازی تدارکاتی مقابل نیجریه، شیلی، کویت، مجارستان، جامائیکا و کرواسی برگزار کرد که اگر چه منجر به کسب نخستین پیروزی تیم ملی در تاریخ مقابل امریکا شد اما تیم ملی با شکست مقابل یوگسلاوی و آلمان در دور گروهی از مسابقات کنار رفت و در رتبه‌بندی نهایی مسابقات هم در رده بیستم قرار گرفت.
 
آلمان 2006
ایران پس از یک دوره غیبت با برانکو ایوانکوویچ و تکیه بر ستارگانی همچون جواد نکونام، مهدی مهدوی‌کیا، محمد نصرتی و ابراهیم میرزاپور با شکست بحرین در دور نهایی موفق به صعود به جام جهانی 2006 شد. تیم ملی برای آماده‌سازی مسابقات آن دوره 6 دیدار تدارکاتی برابر لیبی، کره‌جنوبی، توگو، کاستاریکا، کرواسی و بوسنی هرزگووین برگزار کرد که منجر به کسب تساوی مقابل آنگولا و 2 شکست مقابل مکزیک و پرتغال شد. این دوره هم به مانند دوره‌های گذشته ایران در دور گروهی از مسابقات حذف شد و در جایگاه بیست و پنجم مسابقات قرار گرفت.
 
برزیل 2014
ایران باز هم پس از یک دور غیبت این بار با هدایت کارلوس کی‌روش و با شکست کره‌جنوبی در اولسان به جام جهانی صعود کرد. ایران برای آماده‌سازی مانند جام جهانی آلمان 6 مسابقه برابر تیم‌های عمان، گینه، بلاروس، مونته نگرو، آنگولا و ترینیداد و توباگو برگزار کرد که این دوره هم مانند دوره‌های گذشته سهم ایران از جام جهانی حذف از دور گروهی و قرار گرفتن در رتبه بیست و هشتم جام بود.
 
روسیه 2018
صعود به جام جهانی 2018 با کارلوس کی‌روش اولین صعود متوالی به جام جهانی را برای تیم ملی ایران رقم زد اما نتیجه‌ای جز کسب دومین پیروزی تاریخ تیم ملی در ادوار جام جهانی مقابل مراکش و حذف تیم ملی از مرحله گروهی و قرار گرفتن در رده هجدهم مسابقات نداشت. تیم ملی برای آماده‌سازی خود برای این مسابقات بیشترین مسابقه تدارکاتی ادوار جام جهانی را برگزار کرد اما نتیجه‌ای جز تکرار نتایج دوره‌های قبلی نداشت.
 
قطر 2022
تیم ملی در حالی سومین صعود متوالی خود به جام جهانی را با دراگان اسکوچیچ جشن گرفت که این تیم در فاصله 5 ماه تا آغاز جام جهانی و شروع نخستین فیفادی پیش از مسابقات، بازی تدارکاتی تأیید شده‌ای ندارد و بی‌برنامه‌ترین تیم ملی حاضر در جام جهانی است.

Page Generated in 0.0062 sec