printlogo


کد خبر: 247732تاریخ: 1401/3/11 00:00
همه اشتباه کردند؛ از یحیی تا هوادار
مهدی شیری به تیم ملی رسید، رضاییان نه!

زاویه دید
محمدقراگزلو    
 
رامین رضاییان به خاطر بازگشت به تیم ملی و دیده شدن دوباره در ویترین فوتبال ایران و تیم مهم پرسپولیس بعد از پنج فصل به لیگ برتر برگشت تا از اهرم فشار هواداران پرسپولیس و رسانه‌ها برای هدف خود استفاده کند. رامین که طعم شیرین حضور در جام جهانی را چشیده دنبال این بود تا دوباره شانس‌هایش برای رسیدن به این تورنمنت فوق‌العاده را زنده کند. او که در یک سال و نیم اخیر و در دوره مربیگری اسکوچیچ هیچ گاه روی تیم ملی را ندیده بود به پرسپولیس برگشت اما همه چیز مطابق میل او پیش نرفت.
رامین 5 پاس گل داد و حالا هواداران پرسپولیس با استناد به فیلم همین پاس گل‌ها همچنان از جذب این بازیکن حمایت کرده و توی سر مهدی شیری می‌کوبند. عنوان یکی از همین ویدیوها این بود که رامین در همین مدت کوتاه بیشتر از تمام دوران حضور مهدی شیری در پرسپولیس پاس گل داده اما این زرق و برق پاس گل‌هاست که چشم هوادار پرسپولیس را گرفته وگرنه اگر از کادر فنی پرسپولیس هم سؤال کنید هیچ کدام‌شان نمی‌توانند با قاطعیت بگویند رضاییان خرید موفقی بوده است.
واقعیت اینکه مدافع کناری در سیستم چهاردفاعه به همان اندازه که در فاز حمله باید موفق باشد در فاز دفاع باید محکم و بدون اشتباه عمل کند اما رامین رضاییان نتوانست مشکلات خط دفاعی پرسپولیس را کم کند و اتفاقاً در بیشتر گل‌های خورده تیم رد پای او نیز دیده می‌شود. در تمام این ماه‌ها وقتی صحبت از تزلزل خط دفاع پرسپولیس بوده همه روی مدافعان میانی و دروازه‌بان‌های تیم زوم کرده‌اند و نقش مدافعان کناری به اندازه‌ای که باید بولد نشده اما واقعیت این است که هم سعید آقایی هم رامین رضاییان هم کیفیت پایینی در دفاع داشتند و این‌طور شد که پرسپولیس بیشتر از دو برابر فصول قبل گل خورد و از قافله قهرمانی جا ماند.
همه از مهدی شیری ایراد می‌گرفتند که پاس گل نمی‌دهد یا خلاق نیست اما این مدافع به معنای واقعی کلمه مدافع بود و کارش را درست و کم نقص انجام می‌داد. مهدی شیری مدافع راست استانداردی بود که دقیقاً مطابق شرح وظایفش عمل می‌کرد و در کارهای ترکیبی مؤثر بود و در بازگشت‌ها کارش را درست انجام می‌داد. مهدی شیری یکی از سه بازیکن دونده تیم بود و هیچ وقت فضای پشت سرش را خالی نگذاشت تا محلی برای تاخت و تاز بازیکنان حریف یا نقطه‌ای برای ضربه زدن به تیمش باشد.
شیری زیاد می‌دوید؛ حرف گوش‌کن بود و با توجه به اینکه در خط حمله تیمش بازیکن سرزنی وجود نداشت مدام ارسال نمی‌کرد کما اینکه باید دید از این همه ارسال رضاییان در حین بازی چند توپ تبدیل به پاس گل شد؟
واقعیت اینکه مدافع راست ایده‌آل صرفاً بازیکنی نیست که مدام نزدیک باکس حریف باشد و پشت سر هم روی دروازه حریف توپ بریزد بلکه باید در دفاع و حمله بالانس ایجاد کرده و ابتدا مدافع خوبی باشد و بعد از حمله به کمک تیمش بیاید و در کارهای ترکیبی شراکت کند.
مهدی شیری مدافع راست ایده‌آلی نبود چرا که در فاز حمله کارآیی بالایی نداشت اما بیشتر به یک مدافع راست استاندارد شبیه بود چرا که اصول جمع شدن و دفاع را بهتر می‌دانست و بهتر اجرا می‌کرد. با این حال متأسفانه هم یحیی هم هواداران پرسپولیس در حق او اشتباه و کم لطفی کردند. یحیی اشتباه کرد چرا که بعد از باخت سوپرجام مقابل فولاد با اخراج او تقصیر را از روی دوش خود برداشت و به گردن بازیکنی انداخت که با فشارهای مجازی به لبه دره رسیده بود و تنها نیاز به یک هل کوچک داشت. هواداران هم کم لطفی کردند چرا که برخلاف آنچه آنها در زمین می‌دیدند شیری یکی از سه بازیکن دونده تیم‌شان بود و با سختکوشی و انجام دقیق شرح وظایف خود غالباً نمایشی استاندارد در زمین داشت.
ماجرا وقتی عجیب‌تر می‌شود که بدانیم مهدی شیری بعد از جدایی و با کاهش فشاری که روی او بود در فولاد تبدیل به یکی از بهترین بازیکنان تیمش شد   به تیم ملی رسید اما رامین رضاییان که به جهت رسیدن دوباره به پیراهن تیم ملی به پرسپولیس برگشته بود با 5 پاس گلی که داد و مانور تبلیغاتی که هواداران مجازی همچنان برایش راه می‌اندازند به خواسته‌اش نرسید. در عین حال ماجرای مجانی بازی کردن او قوز بالاقوز شد تا این همه حمایت مجازی به یکباره دود هوا شود. باور کنید هیچ کار خدای بزرگ بی‌حکمت نیست.
 
مجانی بازی نکردی که هیچ، 6 میلیارد قرارداد بستی!
پرسپولیس با رامین شاخ به شاخ  شد
حضور رامین رضاییان در برنامه دوشنبه شب فوتبال برتر برایش تبعات سختی داشت چرا که او درباره پیوستنش به پرسپولیس و مسائل مالی به نکاتی اشاره کرد که خشم مدیران باشگاه را به همراه داشت. رضاییان گفت: «باشگاه پرسپولیس هم زحمتش را کشید و یک مبلغی را داد، نزدیک یک ماه از حقوقم را داد به آقای سعادتی تا به باشگاه الدحیل بدهد تا رضایتنامه‌ام صادر شود و مبلغ بسیاری من این وسط ضرر کردم و به باشگاه پرسپولیس گفتم در این چهار ماهی که اینجا می‌آیم نمی‌خواهم دریافتی از شما داشته باشم. می‌توانید بپرسید یا بیایند پشت خط. گفتم قراردادم را بزنید صفر. برای اینکه برخی رسانه‌ها بعضی اوقات شیطنت می‌کنند البته من برایشان احترام زیادی قائلم اما یک حرف‌هایی بود که رامینn تومان با پرسپولیس قرارداد بسته. واقعاً من به آقای سعادتی گفتم به مدیریت محترم پرسپولیس بگوید قرارداد من را بزنید صفر. من مطمئنم که در نسل امروزی چنین اتفاقی نمی‌افتد و این کار از بازیکنی سر نمی‌زند چون این کار من یعنی آمدن به پرسپولیس فقط دلی بود و فقط به خواسته هواداران بود. من آمدم اینجا اما گفتند که نمی‌توانیم مبلغ را صفر بزنیم چون سازمان لیگ ایراد می‌گیرد. گفتم خودتان می‌دانید. گفتند ما 500 میلیون می‌زنیم. گفتم ایرادی ندارد، مالیات این 500 میلیون را هم خودم می‌دهم. هیچ دریافتی در این چهار ماه از پرسپولیس ندارم و هیچ منتی هم نیست. این چیزی بود که خودم خواستم. خودم خواستم با تمام وجود کار کنم و به تیم کمک کنم تا قهرمان شود.» صحبت‌های رضاییان در شرایطی مطرح شد که مدیران باشگاه پرسپولیس قصد داشند برای شفاف کردن این مسأله روی خط برنامه فوتبال برتر بیایند اما از آنجا که در لحظات پایانی این برنامه به آنها وقت داده شد از پاسخگویی در آن لحظات اجتناب کردند تا سر وقت و به‌صورت مفصل این ابهام را برطرف کنند. با این حال مدیران باشگاه پرسپولیس می‌گویند رضاییان قرارداد مالی خوبی با باشگاه بسته و اظهاراتش مبنی بر بازی رایگان هیچ سندیتی ندارد. باشگاه پرسپولیس از تک تک بازیکنانش به خاطر تلاشی که کرده تقدیر و تشکر می‌کند اما حالا مدیران باشگاه احساس کرده‌اند با این صحبت‌ها‌ شأن باشگاه زیر سؤال رفته است.
دیروز یکی از مدیران باشگاه پرسپولیس گفت: «پرسپولیس یک شرکت بورسی است و طبیعتاً در قبال مسائل مالی خود باید پاسخگو باشد و بر همین اساس در صورتی که مسئولان ارشد باشگاه اجازه بدهند قرارداد بازیکنان را در سامانه کدال منتشر می‌کنیم تا هواداران نسبت به وضعیت باشگاه اطلاع کامل پیدا کنند.»
البته بعید است چنین اتفاقی بیفتد چرا که اگر این حرکت یکجانبه و تنها از سوی پرسپولیس باشد بشدت مورد اعتراض بازیکنان این تیم قرار خواهد گرفت و اتفاقات بدی بین بازیکنان و باشگاه رخ خواهد داد.
در حالی که دیروز بحث انتشار قرارداد رضاییان از سوی باشگاه پرسپولیس مطرح بود رضا درویش مدیرعامل باشگاه پرسپولیس در حاشیه نشست مجمع فدراسیون فوتبال در جمع خبرنگاران در مورد دعوت شدن رضاییان به کمیته انضباطی باشگاه گفت: «هنوز این اتفاق نیفتاده، دیشب صحبت‌هایی کرد که رایگان بازی کردم و... پس پولی که برای آمدنش در این 4-3 ماه داده‌اند کجا رفته؟ مگر او نگرفته؟ بیشتر از این حرف‌ها است.»
مدیرعامل باشگاه پرسپولیس در مورد اینکه رضاییان بابت دو ماه مابه‌التفاوت حقوقش پول گرفته، گفت: «فرق نمی‌کند، خلاصه پول گرفته است.» درویش در مورد اینکه مبلغ 6 میلیارد برای این فصل درست است، گفت: «فکر می‌کنم بیشتر است.»
در بخش دیگری از این مصاحبه درویش در خصوص اینکه قرارداد رامین رضاییان برای نیم فصل چقدر است، گفت: «این را از واحد مالی بپرسید، فکر می‌کنم بیشتر از 6 میلیارد تومان است.»
 
دستاویزی برای تمدید نشدن قرارداد
حالا پرسپولیس و رضاییان عملاً روبه‌روی هم قرار گرفته‌اند و این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که قرارداد او برای نیم فصل بوده و حالا به پایان رسیده است. در عین حال رضاییان در صحبت‌های دوشنبه شب خود گفت از باشگاه پرسپولیس هیچ تماسی برای تمدید قرارداد با او گرفته نشده و این‌طور به نظر می‌رسید که خودش احساس کرده باید برود.
این ماجرا در شرایطی اتفاق افتاده که هواداران در فضای مجازی بشدت از رضاییان حمایت می‌کنند و به او علاقه دارند اما حالا با داستانی که بین او و باشگاه رخ داده اگر یحیی حاضر به تمدید قرارداد رضاییان نباشد و مثلاً برای سومین فصل متوالی دنبال دانیال اسماعیلی فر برود شاید به پایان حضور رضاییان در پرسپولیس نزدیک شده باشیم. در واقع اگر یحیی برای تمدید با رضاییان چیزی به باشگاه اعلام نکرده یا چندان مایل به ادامه همکاری نباشد، با اتفاقی که افتاد و حرف‌هایی که رد و بدل شد خیلی سخت است که طرفین دوباره سر یک میز نشسته و اعتماد همدیگر را جلب کنند. شب گذشته رامین با انتشار یک استوری خبر از  سوء   برداشت‌ها  داد و اعلام کرد مشکلات حل شده است.
 
رضاییان: حرف‌هایم را تمیز گوش کنند
پولی که دادند حقوق یک ماه من در الدحیل بود
رامین رضاییان عصر دیروز با انجام مصاحبه‌ای در خصوص حرف‌های دوشنبه شب خود که باعث واکنش مدیران باشگاه شد توضیح داد که بخشی از مهم‌ترین حرف‌هایش را می‌خوانید:
*دلیلی ندارد چیزی را در برنامه زنده پنهان کنم. حقوق دریافتی از باشگاه نداشتم و پولی که باشگاه پرسپولیس داد، برای رضایتنامه بود. قرارداد پرسپولیس دست خود من است و قرار بود بنویسیم صفر اما نوشتیم ۵۰۰ میلیون. قرارداد دست من است و لطفاً رسانه‌ای کنند. اصلاً ایرادی ندارد.
* من از باشگاه پرسپولیس تشکر کردم و من هم خیلی همراهی کردم که این اتفاق افتاد. الان آقای درویش صحبت کرد و حرف درستی هم زد اما این رقمی که دادند، پول یک ماه از قراردادم در الدحیل بود. آنها قرارداد من را دارند و می‌دانند که در الدحیل چقدر قرارداد بسته بودم.
* من تازه یک ماه از قراردادم در الدحیل را ضرر کردم و یک ماه را باشگاه پرسپولیس داد. فکر می‌کنم باشگاه پرسپولیس متوجه حرف‌های من نشد. خواهش می‌کنم حرف‌هایم را تمیز گوش بدهند. من با ۴۰ میلیون هوادار صحبت کردم و چرا باید چیزی را اشتباه بگویم؟ این سوءتفاهم است و از آقای درویش درخواست دارم حرف‌هایم را گوش کنند و مبلغی که برای رضایتنامه دادند را در قراردادم به‌عنوان دستمزد نیاورند. من آن پول را در باشگاه الدحیل بخشیدم و آمدم و باشگاه پرسپولیس نیمی از آن را داد. امیدوارم باشگاه بزرگ پرسپولیس بداند که من در صحبت‌هایم از آنها تشکر کردم و بابت یک ماه قرارداد قدردانی داشتم که توانستند در این بحران کاری کنند که به پرسپولیس بیایم.

 


Page Generated in 0.0046 sec