printlogo


کد خبر: 247722تاریخ: 1401/3/11 00:00
حذف کامل عزیزی‌خادم، عزل یک عضو دیگر هیأت رئیسه
8 شهریور؛ رونمایی از رئیس جدید فدراسیون

گزارش
بهناز میرمطهریان  
 
مجمع عمومی فدراسیون فوتبال از ساعت ۹ دیروز (سه‌شنبه ۱۰ خرداد) با حضور 78 نفر از اعضای مجمع شروع به کار کرد و در ادامه تعداد رأی‌دهندگان به تصمیم‌های مجمع به 82 نفر رسید. مطابق دستور جلسه مجمع، موضوع رسیدگی به صورت‌های مالی فدراسیون فوتبال و تعیین بودجه برای فدراسیون فوتبال، رسیدگی به موضوع عزل شهاب عزیزی‌خادم و رسیدگی به درخواست عزل چهار عضو از اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال (احسان اصولی، مهرداد سراجی، احمدرضا براتی و طهمورث حیدری) مهم‌ترین محورهای جلسه دیروز را تشکیل داده بود که در ادامه به اهم اتفاقاتی که در این جلسه از مجمع رخ داد می‌پردازیم.
 
عزیزی‌خادم بعد از محرومیت هم رئیس نمی‌شود
حسن کامرانی‌فر، دبیرکل فدراسیون فوتبال در ابتدای جلسه اعلام کرد که طبق استعلامی که از فیفا گرفته شده، امکان حضور شهاب عزیزی‌خادم در مجمع وجود ندارد. علاوه بر این بعد از حکم کمیته اخلاق مبنی بر محرومیت دو ساله شهاب عزیزی‌خادم از فعالیت‌های فوتبالی، او دیگر شرایط احراز شغل ریاست فدراسیون فوتبال را ندارد. بنابراین بعد از پایان محرومیت هم نمی‌تواند به ریاست بازگردد. به همین دلیل بند عزل او با حداکثر آرای اعضای مجمع، از دستورجلسه خارج شد.
 
 8 شهریور، تاریخ مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال
به پیشنهاد دبیرکل فدراسیون فوتبال و با توجه به مشکلی که اخیراً هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال برای رسمیت یافتن جلسات و تصویب مصوبات داشته، در همین مجمع دیروز (سه‌شنبه) تاریخی برای مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال مشخص شد. با توجه به مهلت سه ماهه‌ای که سرپرست فدراسیون فوتبال دارد، کامرانی‌فر تاریخ 8 شهریور 1401 را برای انتخاب رئیس و نواب رئیس فدراسیون فوتبال انتخاب کرد. این تاریخ با اکثریت رأی اعضا، تصویب شد.
این رأی‌گیری البته در ابتدای مجمع افتاد اما بعد با عزل مهرداد سراجی از هیأت رئیسه، قرار بر این شد که درباره جایگزین او در هیأت رئیسه هم در همان مجمع انتخاباتی تصمیم‌گیری شود.
 
 پیشنهاد ساکت برای تشکیل تیم‌های ب (behind) توسط باشگاه‌ها
پیشنهاد محمدرضا ساکت، مدیرعامل باشگاه سپاهان درباره تصویب مجوز تشکیل تیم‌های ب برای هر تیم مطرح شد. او مدعی بود در برخی لیگ‌های اروپایی این اتفاق می‌افتد. وحید شمسایی در مخالفت با او گفت: «چه چیز ما شبیه به کشورهای دیگر است که این مورد باشد؟» در نهایت قرار شد این پیشنهاد پذیرفته شود تا در هیأت رئیسه درباره‌ا‌ش ارزیابی و تصمیم‌گیری شود. در این بخش به گفته حسن کامرانی‌فر نیروهای مسلح نیز پیشنهادی برای تیم‌داری در لیگ‌برتر ارائه کرده است. با اعلام دبیرکل فدراسیون فوتبال این مسأله نیازمند بحث کارشناسی است.
 
 و همچنان خبری از شفافیت مالی نیست 
فدراسیون فوتبال نتوانست صورت‌های مالی را برای این مجمع آماده کند. با این توصیف با اینکه اعضای هیأت رئیسه به‌شدت به شفافیت مالی تأکید داشتند اما باز هم نتوانستند در این مجمع صورت‌های مالی فدراسیون فوتبال را ارائه دهند. مشکل از اینجا نشأت می‌گرفت که اعضای هیأت رئیسه قبل حاضر به امضای صورت‌های مالی نبوده‌اند و حالا که آن صورت‌های مالی به هیأت رئیسه جدید رسیده است، این افراد هم مسئولیت آنچه هیأت رئیسه پیشین امضا نکرده‌اند را عهده‌دار نمی‌شوند. همین شد که صورت‌های مالی به این مجمع نرسید.
کامرانی‌فر از اعضای مجمع خواست که موافقت کنند تا این صورت‌ها برای مجمع عادی بعدی (نه مجمع انتخاباتی 8 شهریور) آماده شود که این موضوع با اعتراض شدید جهانگیر کی‌شمس، مدیرعامل باشگاه صنعت نفت آبادان مواجه شد. او گفت: «اساس هر مجمع تعیین وضعیت صورت‌های مالی است اما وقتی گزارش سه ساله مربوط به مسائل مالی را خواندم نکات مبهم در آن زیاد دیدم. علی‌رغم گذشت سال مالی وقتی حسابرس می‌گوید گزارش‌ها را به ما نداده و این گزارش آماده نیست یعنی مشکلات زیادی وجود دارد. خواهش من این است به همین راحتی از این موضوع نگذرید. مهم‌ترین رکن برگزاری مجمع عزل و نصب نیست و باید به موضوعات مهم دیگری نیز رسیدگی شود.»
او گفت: «رکن اصلی مجامع، عزل و نصب و تعیین هیأت رئیسه بعدی نیست. از نظر قانونی می‌گویم رکن اصلی تعیین صورت وضعیت مالی است. رکن اصلی تعیین بودجه است. مابقی جزو بندهای غیر مهم است. خواهش من این است که صورت‌های مالی که در مجمع عمومی آتی تعیین می‌شود را تببین کنید. هزار کیلومتر نیامده‌ام که این موارد را بشنوم.»
با این حال اما این اعتراض و اعتراض دیگر اعضای مجمع راه به جایی نبرد و چاره‌ای جز موافقت با پیشنهاد کامرانی‌فر باقی نماند.
علاوه بر این تصویب نشدن بودجه در هیأت رئیسه، پیش از مجمع هم مانع از این شد که بودجه مشخصی بتواند از سوی مجمع مقرر شود اما اعضای مجمع موافقت کردند که با تعیین سقفی مشخص، تعیین بودجه برای رسیدگی به امور تیم ملی را برعهده هیأت رئیسه بگذارند.
در ادامه مقرر شد شرکت هوشیار ممیز با تصویب اعضای مجمع، امور حسابرسی حساب‌های مالی فدراسیون فوتبال را انجام دهد.
 
 اصرار به انگلیسی صحبت کردن با ناظران AFC و فیفا
سیدسعید سیدالحسینی، رئیس هیأت فوتبال سیستان و بلوچستان به‌عنوان یکی از منتقدان هیأت رئیسه قصد داشت مطالب مدنظر خود را به زبان انگلیسی با ناظران فیفا و AFC مطرح کند که ماجدی و کامرانی‌فر مانع از این کار شدند. نکته جالب صحبت‌های او این بود که سیدالحسینی می‌گفت: «من می‌خواهم سؤالم را انگلیسی بپرسم چون مطمئن نیستم بدرستی ترجمه می‌کنید یا خیر. اما این را باید بگویم که کمیته اخلاق عزیزی خادم را محروم کرده در حالی که مجمع باید او را عزل کند. عدالت فوتبالی را رعایت نکردید. اگر عزیزی خادم بد بوده و هیأت رئیسه خوب بوده است پس چرا نامه عزل زدید؟ نظر اکثر دوستان این است تمام هیأت رئیسه دیگر نباشند. شاید نظر آنها برای عزل درست بوده اما چون با مجمع مشورت نشده باید چنین خواسته‌ای داشته باشند. ما همچنین در مورد برگزاری بازی در مشهد صحبت داریم.»
کامرانی‌فر در پاسخ حسینی گفت زبان این مجمع فارسی است.
بعد از سیدالحسینی، احمدرضا براتی، عضو هیأت رئیسه هم در صحبت‌هایی که در دفاع از خود بیان کرد، با اصرار چند جمله‌ای به انگلیسی گفت تا بدون واسطه با ناظران صحبت کند که همه اینها نشان از بی‌اعتمادی عجیب اعضای مجمع به مترجم و سیاست‌های فدراسیون فوتبال داشت!
 
 دفاعیه چهار عضو هیأت رئیسه فدراسیون
دفاعیه چهار عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال (مهرداد سراجی، احسان اصولی، احمدرضا براتی و طهمورث حیدری) در برابر سؤالات طالقانی را اگر بخواهیم در چند جمله بیان کنیم باید بگوییم که این افراد معتقد بودند تصمیم‌گیری درباره مواردی چون سفر به قطر و بازی ایران – لبنان مواردی بوده که به طور کلی با تصمیم مستقیم سرپرست فدراسیون فوتبال و دبیرکل انجام شده و این افراد دخالتی در این تصمیم‌گیری نداشته‌اند که حالا درباره‌اش پاسخگو باشند. آنها همچنین موضوع حقوق گرفتن خود را یک مطالبه شفاف و مطابق قرارداد دانستند و بیان کردند که به جای رشوه گرفتن، به طور شفاف حقوقی می‌گیرند که مطابق قرارداد تنظیم شده است. آنها علاوه بر همه این موارد آنچه دیگران اختلاف هیأت رئیسه می‌دانند را دلیل برای پویایی‌اش دانستند.
 
 دلایل طالقانی برای درخواست عزل چهار عضو
عبدالکاظم طالقانی، رئیس هیأت فوتبال خوزستان که به همراه سیدالحسینی، درخواست عزل چهار عضو هیأت رئیسه را ارائه داده بود، در مدت زمان 10 دقیقه‌ای که برایش در نظر گرفته شد، دلایل خود را برای این درخواست این‌طور بیان کرد: «اعتراض ما این است که ما را در جریان عزل عزیزی خادم قرار ندادید. مورد دیگر مسائل مالی است. اساساً چرا مجمع را در سال گذشته نتوانستیم برگزار کنیم. شما اعضای هیأت رئیسه باید این مسائل را پیگیری می‌کردید و اگر امثال من چیزی به امضا نرسیده است باید سؤال و جواب کنید چرا این موضوع را امضا نمی‌کنید؟
او تأکید کرد: «اطلاعات محرمانه در رسانه‌ها می‌رود‌ دلیلی ندارد اطلاعات مالی در اختیار آقایان قرار بگیرد. موضوع بعدی مشهد است. جرا بازی باید در مشهد برگزار شود. پس از مدت‌ها اجازه سفر به مردم به خاطر موضوعات کرونایی داده شد. همچنین با توجه به مسأله‌ای که داریم و نمی‌خواهم الان بررسی کنیم آنجا را انتخاب کردید؟! در قبال زنان رفتار این‌طوری داشتید. چرا هیچ برخوردی با این موضوع نشد؟ من می‌خواهم از احسان اصولی بپرسم چرا این رفتار را می‌کنید؟»
در ادامه طالقانی انتقادی را به احسان اصولی و طهمورث حیدری مطرح کرد که چرا برای دو مسئولیت حقوق دریافت می‌کنند؟
 
تصمیم‌گیری درباره خزانه‌دار و ارکان قضایی 
در آخر براساس دستورجلسه مجمع، پیشنهاد ادامه فعالیت ارکان قضایی و سرپرست خزانه‌داری فدراسیون فوتبال تا زمان برگزاری مجمع‌های آینده به رأی‌گیری گذاشته و مصوب شد.
 
سراجی از هیأت رئیسه حذف شد
پس از رأی‌گیری از جمع چهار نفره احسان اصولی، مهرداد سراجی، طهمورث حیدری و احمدرضا براتی که موضوع عزل‌شان به رأی‌گیری گذاشته شده بود، تنها عزل سراجی رأی آورد و او از هیأت رئیسه کنار گذاشته خواهد شد. حتی موضوع عزل سراجی هم با ابهامات و اما و اگرهای فراوانی همراه بود. از کل ۸۲ رأی اخذ شده برای تصمیم‌گیری درباره عزل مهرداد سراجی، یک رأی مخدوش، ۵۴ رأی مثبت و ۲۷ رأی منفی بود. از آنجا که دو سوم کل آرای معتبر اخذ شده دقیقاً عدد ۵۴ رأی را نشان می‌داد، بعد از مشورت دبیرکل فدراسیون با ناظران فیفا مشخص شد که برای ترتیب اثر به یک نظر نیازی نیست تعداد آرای آن بیش از دو سوم باشد و به طور دقیق دو سوم آرا می‌تواند مورد استناد قرار بگیرد. بنابراین مهرداد سراجی از هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال حذف شد.
عزل احسان اصولی با 48 رأی موافق و 31 رأی مخالف از مجموع 79 رأی معتبر (3 رأی از 82 رأی اخذ شده مخدوش بود)، به حدنصاب دو سوم آرا نرسید و او ابقا شد.
عزل طهمورث حیدری با 38 رأی موافق و 43 رأی مخالف از مجموع 81 رأی معتبر (تنها یک رأی مخدوش بود)، به حدنصاب نرسید و او ابقا شد. عزل احمدرضا براتی با 47 رأی موافق و 33 رأی مخالف از مجموع 80 رأی معتبر (دو رأی مخدوش بود)، به حدنصاب نرسید و براتی هم ابقا شد.
نکته جالب اما هر سه گزینه‌ای که ابقا شدند، بیش از نیمی از مجمع را همراه خود ندارند اما به‌دلیل اینکه رأی موافقان عزل‌شان به حدنصاب دوسوم آرا نرسید، ابقا شدند.
 
 هیأت رئیسه از رسمیت نیفتاد
بعد از رأی‌گیری، این شائبه مطرح شد که حالا بعد از عزل سراجی، جلسات هیأت رئیسه تا زمان 8 شهریور چطور رسمیت خواهد یافت؟ آیا هیأت رئیسه می‌تواند جلسه‌ای رسمی برگزار کند یا از رسمیت افتاده است؟ حسن کامرانی‌فر، دبیرکل فدراسیون فوتبال با اشاره به همین موضوع تأکید کرد: «مطابق اساسنامه سرپرست فدراسیون فوتبال می‌تواند تا زمان برگزاری مجمع انتخاباتی، یک نفر را جایگزین سراجی کند و هیأت رئیسه تا 8 شهریور، با قدرت به کار خود ادامه خواهد داد.»
 
 حواشی خطی مجمع
 - حمید استیلی، مدیر تیم ملی که در همان هتل المپیک به همراه تیم در اردو به سر می‌برد، در میان خبرنگاران نشست و اتفاقات مجمع را با دقت پیگیری می‌کرد.
- محمد احمدزاده، کاپیتان فوتبال ساحلی نیز نسبت به عدم پرداخت پاداش به اعضای این تیم اعتراض‌هایی داشت.
- علی خطیر که به‌عنوان نماینده باشگاه تراکتورسازی در مجمع دیروز حاضر شده بود، درباره صورت‌های مالی فدراسیون فوتبال انتقادهای زیادی مطرح می‌کرد و با تذکر جدی دبیرکل مواجه شد.
- در پایان مجمع محمدرضا ساکت، مدیرعامل باشگاه سپاهان، خطاب به ناظران فیفا و AFC از بلوکه بودن پول‌های فوتبال ایران به‌دلیل تحریم‌های بانکی انتقاد کرد و این را خلاف شعار جدایی سیاست از ورزش دانست.

 


Page Generated in 0.0047 sec