printlogo


کد خبر: 247700تاریخ: 1401/3/11 00:00
وضعیت خاص شاگردان پتراکوف در پلی‌آف صعود به جام جهانی در گلاسکو
بار جنگ روی شانه‌ها و دل‌های بازیکنان اوکراین

زندگی در پارکینگ
سیدورچوک و خانواده‌اش روزهای اول جنگ در یک پارکینگ مخفی شده بودند اما بعد از مدتی و قبل از آنکه به اسلوونی بروند، در یک پارک در رومانی قدم می‌زدند که دوقلوهای سیدورچوک در تلاش برای گرفتن یک پروانه به یک نیمکت رسیدند که زوج مسنی رویش نشسته بودند. مرد پیر به پسر سیدورچوک بیسکویت تعارف کرد و بعد گفت:«زنده‌باد اوکراین.» سیدورچوک ادامه می‌دهد:«مهم است که بدانیم مردم با هر امکاناتی که در اختیارشان است، از ما حمایت می‌کنند.» فوتبال هم سهم خود را در کمک به اوکراین پرداخته. الکساندر چفرین، رئیس اسلوونیایی یوفا کمپ تمرینی کشورش را پیشنهاد داد و دیگران هم در بوروسیامونشن گلادباخ، امپولی و رایکای کرواسی برای کمک اعلام آمادگی کردند. بازی دوستانه با جمهوری دموکراتیک کنگو لغو شد و برای بازی‌های دوستانه با لیتوانی، مالت، ونزوئلا و تیم‌هایی از دسته دوم اسپانیا برنامه ریختند. پتراکوف گفت:«متأسفانه هیچ کدام درست نبود. بازی با تیم دسته دوم اسپانیا کمکی نمی‌کرد. بازی در اسپانیای گرم در حالی که قرار بود در آلبیون ابری بازی کنیم.»
 
زمان زیادی نمانده تا اینکه اولکساندر پتراکوف و تیم گردآمده‌اش به مسیر برگردند. خبری از سفر 20 ساعته با اتوبوس نیست، قرار نیست در کنار زمین‌های جنگی و ناهموار رانندگی کنند؛ فقط یک پرواز از اسلوونی تا گلاسکو، ایستگاه یکی مانده به آخر که اوکراین امیدوار است به جام جهانی قطر منتهی شود.
روند آماده‌سازی برای پلی‌آف امشب سخت و عجیب بوده. حتی در بردو، خانه جدید تیم اوکراین در نزدیکی لیوبلیانا، پایتخت اسلوونی، ذهن تیم هرگز از فکر خانه خالی نشده. دمیترو ریزنیک، دروازه‌بان تیم می‌گوید:«مردم هر روز می‌میرند. ما دائماً به آن فکر می‌کنیم اما باید روی کار خودمان تمرکز کنیم.»
فراغت گاه و بیگاه شاید کمکشان کند. یکشنبه گذشته در سالن ورزش، پتراکوف و تیمش آخرین بازی فصل لیگ برتر بین منچسترسیتی و استون ویلا را تماشا کردند. بین دو نیمه، قهرمانی برای سیتی از دست رفته به نظر می‌رسید اما یک نفر به هم‌تیمی‌ها اطمینان داد:« اولکساندر زینچنکو می‌آید و سیتی برنده می‌شود.» پیش‌بینی درست بود و «ساشا» پاس گل دوم از سه گل سیتی را داد.
تا همین اواخر، تنها بازیکنان شاغل در لیگ اوکراین در این اردو بوده‌اند. ریزنیک یکی از کسانی است که از زمان حمله روسیه به اوکراین در اوایل اسفند تا اوایل اردیبهشت که اولین اتوبوس از کیف به اسلوونی آمد، درست تمرین نکرده است. چند هفته قبل هافبک اوکراین، سرگی سیدورچوک گفت:«برای من بازیکنانی که در خارج بازی می‌کنند، از نظر روحی کمک بزرگی هستند. وقتی بازی‌شان را می‌بینم، حالم خوب می‌شود.»
گوش دادن به موسیقی رپ آن هم با صدای بلند همین حس را دارد. یک هفته قبل از درخشش زینچنکو، تیم اوکراین دور هم جمع شدند تا در این روزهای تاریک لحظه‌ای برای جشن و خوشحالی به ملت خود هدیه دهند.
رومن یارمچوک، مهاجم اوکراین می‌گوید:«همه تیم یوروویژن را تماشا می‌کردند. افتخار می‌کنم به اینکه اوکراینی هستم، به اینکه مردم همه دنیا ما را شناخته‌اند. به ‌بند موسیقی کالوش ارکسترا تبریک می‌گویم. امروز همه از تیم ملی انتظار دارند.» این بند برنامه‌ای اجرا کرد و درآمد آن را به ارتش اوکراین اختصاص داد.
برای رسیدن به جام جهانی 2022، اوکراین باید اسکاتلند را ببرد و بعد ولز. کار بسیار بزرگی است با توجه به بار سنگین جنگ که بر شانه‌ها و بر قلب‌های خود می‌کشند.
 
متحد برای اوکراین
این دوستانه‌ها بیشتر با هدف آمادگی جسمی برنامه‌ریزی می‌شد و می‌خواستند پولی هم برای اوکراین جمع کنند. بازیکنان اوکراین پیراهن‌های خاصی پوشیده بودند که شماره پیراهن‌ها به شکلی یادآور مکان‌هایی بود که در کشورشان بیشترین آسیب را دیده بود مثل کیف و خارکیف. جلوی پیراهن‌ها هم نوشته بود: «متحد برای اوکراین» با پرچم کشورهایی که به کمک اوکراین آمده‌اند.
برای پتراکوف و تیمش موضوع فقط جام جهانی قطر نیست. مقابل امپولی با پرچم اتحادیه اروپا به زمین آمدند. یارمچوک می‌گوید:«اتحادیه اروپا به ما کمک کرده اما بیشتر می‌خواهیم. باید بیشترین تلاش را انجام دهیم تا مردم ببینند ما در کنارشان هستیم و می‌خواهیم کنار آنها زندگی کنیم.» پتراکوف ادامه داد:«ما می‌خواهیم همه در اروپا بدانند ما بخشی از خانواده اتحادیه اروپا هستیم، اوکراین اروپا است.»
بازیکنان اوکراین حتی یک پیام ویدیویی منتشر کردند که در آن از غرب خواستند کشورشان را در آغوش بگیرد. آنها می‌گفتند:«اوکراین از اروپا دفاع می‌کند، اوکراین باید در اتحادیه اروپا باشد.» این دست آنها نیست اما سرنوشت حضور اوکراین در جام جهانی چرا. آندری یارمولنکو، بال وستهام، زینچنکو و بقیه لژیون‌های تیم پتراکوف به اسلوونی آمده‌اند. یارمولنکو می‌گوید:«بی‌صبرانه منتظر پایان فصل بودم تا به تیم ملی ملحق شوم. خیلی ناراحت بودم، با بچه‌ها در تماس بودم اما صحبت تلفنی کجا و دیدار حضوری کجا.»
اوکراین به گلاسکو می‌رود، نه چندان آماده اما با انگیزه بسیار. ریزنیک می‌گوید:«باید برای کشورمان مبارزه کنیم.» والری بوندار مدافع تیم هم می‌گوید:«خودمان را برای یکی از مهم‌ترین بازی‌های عمرمان آماده می‌کنیم. خستگی معنا ندارد، می‌دانیم چرا اینجا جمع شده‌ایم و باید چه کنیم.»
در جریان نظرسنجی عمومی یوروویژن اوکراین از 468 رأی 439 رأی را به دست آورد. بدون شک تیم پتراکوف از حمایت همه دنیا به جز اسکاتلند برخوردار است. یارمولنکو ادامه می‌دهد:«اینکه می‌خواهید کمی دل مردم را خوش کنید، انگیزه مضاعف می‌دهد. باید تمام توانمان را برای اوکراین بگذاریم، برای هواداران و برای سربازانی که از ما و خانواده‌هایمان حمایت می‌کنند. تیم می‌داند نیروهای نظامی از ما بلیت جام جهانی را می‌خواهند. نمی‌توانم برای این تضمین بدهم اما قول می‌دهم تمام تلاشمان را می‌کنیم.»
منبع: دیلی میل

 


Page Generated in 0.0061 sec