printlogo


کد خبر: 247692تاریخ: 1401/3/11 00:00
حضور سرزده افسران وادا در اردوی پولادمردان
` خطر بیخ گوش وزنه‌برداران برخواه!

رضا عباسپور      

 حضور مأموران و افسران کنترل دوپینگ جهانی در اردوهای آماده‌سازی تیم‌های ملی وزنه‌برداری یا سایر رشته‌های ورزشی اگرچه اتفاق و امری طبیعی و روتین در سیستم بین‌المللی ورزش است، اما شرایط بحرانی و حاد کنونی حاکم بر مجموعه وزنه‌برداری ایران به اضافه قوانین سفت و سختی که فدراسیون جهانی وزنه‌برداری و کمیته بین‌المللی المپیک برای خاطیان دوپینگی طراحی و ابلاغ کرده است، باعث می‌شود بیشتر از قبل حضور افسران کنترل دوپینگ جهانی تنمان را بلرزاند!
 
 
2نمونه مثبت دیگر مساوی با حذف ما از المپیک!
مأموران وادا (افسران کنترل دوپینگ جهانی) دیروز برای چندمین بار طی چند ماه گذشته به‌صورت سرزده برای گرفتن تست دوپینگ از وزنه‌برداران ملی‌پوش در اردوی آماده‌سازی تیم بزرگسالان حاضر شدند. اردویی که به تازگی با دعوت از تعدادی از ملی‌پوشان کشورمان در کمپ تیم‌های ملی وزنه‌برداری مجموعه ورزشی آزادی تهران برای حضور وزنه‌برداران در بازی‌های کشورهای اسلامی آغاز شده است. اگرچه فدراسیون وزنه‌برداری از اعلام اسامی ملی‌پوشان حاضر در این مرحله از اردو خودداری کرده و لیست قطعی از نفرات حاضر در اردوی تهران وجود ندارد، اما تقریباً اغلب نفراتی که مدتی پیش به اردوی بازی‌های آسیایی هانگژو دعوت شده بودند، در این مرحله نیز به تهران آمدند و در کمپ تمرینی آزادی دست به وزنه شدند. نفراتی چون علی داودی، میرمصطفی جوادی، رسول معتمدی، امیر حقوقی و علیرضا یوسفی که چهره‌های مدال‌دار جهانی و المپیکی وزنه‌برداری هستند در اردوی بازی‌های کشورهای اسلامی حضور داشته و چون در لیست مأموران وادا و حوضچه جهانی آنتی دوپینگ اسمشان ثبت شده است، مورد نظر و توجه مأموران وادا بودند و تست دوپینگ دادند. البته سهراب مرادی، کیانوش رستمی، علی هاشمی، حافظ قشقایی و همچنین  چند وزنه‌بردار دیگر هم گویا اسمشان جزو نفراتی بوده که می‌بایست در این مرحله از اردوی تمرینی حضور داشته و طبق لیست وادا تست دوپینگ می‌دادند، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که هر کدام به واسطه دلایل و مشکلاتی که داشتند به این اردو نیامدند و اگر در مکان یا زمان دیگری تست ندهند اسمشان جزو نفراتی قرار می‌گیرد که از دادن تست دوپینگ خودداری کرده‌اند! این اتفاق نیز همان تهدید جدی است که بیخ گوش وزنه‌برداری ایران قرار دارد و اگر تدبیری جدی برای مدیریتش اتخاذ نشود، خیلی زودتر از آنچه فکرش را کنیم کار دستمان می‌دهد.
قبول داشته باشیم یا نه، در شرایط فعلی یک نمونه تست دوپینگ مثبت در سیستم بین‌المللی و مسیر گزینشی بازی‌های المپیک 2024 پاریس به‌صورت رسمی ثبت شده است. بنابراین طبق قانون جدید وادا و فدراسیون جهانی وزنه‌برداری هر کشوری که در مسیر کسب سهمیه المپیک پاریس (3 نمونه ثبت) جلوی نامش ثبت شود، قطعاً به طور خودکار از سیستم بین‌المللی برای حضور در بازی‌های المپیک 2024 پاریس حذف خواهد شد. این روزها حال وزنه‌برداری ایران از نظر مدیریتی و فنی اصلاً خوب نیست. حواشی اطراف سیستم مدیریتی فدراسیون وزنه‌برداری بسیار است و تأسف برانگیز. به همین دلیل و باتوجه به نداشتن تمرکز کادرفنی و سیستم مدیریتی وزنه‌برداری روی حواشی اطراف ملی‌پوشان ترس از این وجود دارد که اگر حتی یک درصد در این بین خطایی رخ دهد، تاوان سنگینی را برای وزنه‌برداری و ورزش ایران به‌دنبال خواهد داشت. تاوانی که دیگر به هیچ وجه قابل جبران نخواهد بود. در حال حاضر و در مسیر کسب سهمیه المپیک تاکنون به‌صورت رسمی یک نمونه مثبت (در رقابت‌های جهانی نوجوانان جهان در کشور عربستان) جلوی نام ایران ثبت شده است. حالا اگر به هر دلیل دو بار دیگر این اتفاق تلخ برای کشورمان رخ دهد، دیگر باید فاتحه المپیک و حضور در این آوردگاه بزرگ را بخوانیم.
 
غفلت کنیم آینده وزنه‌برداری برباد می‌رود
شرایط بحرانی حاکم بر سیستم مدیریتی وزنه‌برداری به قدری حاد و خطرناک است که حتی این مجموعه توان کنترل حواشی پیرامون خود را ندارد. در این شرایط دوری تعدادی از ستاره‌های نامدار وزنه‌برداری مثل سهراب، کیانوش و... از متن تمرینات و اردوی تیم ملی به‌خاطر بی‌توجهی سیستم مدیریتی و فنی وزنه‌برداری معضل بزرگ دیگری است که اگر زود مدیریت نشود، می‌تواند موانع و دردسرهای بزرگی را پیش پای وزنه‌‌برداری قرار دهد. آماده نبودن این ستاره‌ها از شرایط آرمانی و اصرار وادا (آژانس جهانی کنترل دوپینگ) و فدراسیون جهانی بابت مهیا بودن ورزشکاران در هر زمان و مکان برای تست دوپینگ، ترس ما را از وقوع اتفاق‌های تلخ و غیر قابل جبران بیشتر از قبل می‌کند. بنابراین حضور سرزده و چندباره افسران کنترل دوپینگ جهانی در ایران و خاطرات تلخی که از گذشته و در شرایط مشابه برای ما به یادگار باقی مانده است، همه و همه باعث می‌شود که بیش از گذشته مراقب حواشی و وضعیت پیرامونی ملی‌پوشان وزنه‌برداری، مخصوصاً ستاره‌های خود باشیم. زیرا کوچکترین غفلت برای ما ضمن بجا گذاشتن محرومیت‌های سنگین بین‌المللی، وداع تلخ با بازی‌های المپیک پاریس را برایمان به‌دنبال خواهد داشت. قطعاً بهتر است در این شرایط بحرانی، رئیس بازنشسته و پرحاشیه وزنه‌برداری به جای سفر‌های استانی بی‌‌دلیل و وعده و وعیدهای بدون پشتوانه، حواسش به فدراسیون، تیم ملی و اندک ستاره‌های وزنه‌برداری ایران باشد.
 

 


Page Generated in 0.0060 sec