printlogo


کد خبر: 247691تاریخ: 1401/3/11 00:00
طلایی های کشتی آزاد در قزاقستان
سه شیـر

تیم ملی کشتی آزاد بامداد امروز راهی قزاقستان شد تا در تورنمنت مهم تورلیخانوف که دارای رنکینگ اتحادیه جهانی کشتی است، حضور داشته باشد. این رقابت‌ها در حالی برگزار می‌شود که پژمان درستکار تصمیم دارد هر سه ستاره کشتی ایران را راهی این رقابت‌ها کند. حسن یزدانی، کامران قاسم‌پور و امیرحسین زارع سه کشتی‌گیر عنوان‌دار ایران هستند که حالا در مسابقات قزاقستان روی تشک می‌روند تا علاقه‌مندان به کشتی تمام حواس خود را در این چند روز به قزاقستان بدهند. البته امیرحسین فیروزپور هم در ترکیب این تیم حضور دارد. رؤیت ستاره‌های کشتی ایران روی تشک مسابقات کشتی قزاقستان بعد از 8 ماه که از قهرمانی جهان می‌گذرد، اتفاق مهمی است.
بعد از جهانی نروژ قرار بود تیم ملی کشتی آزاد یک دیدار دوستانه با امریکا در خاک این کشور برگزار کند اما این مسابقه هم با تصمیم امریکا برای صادر نکردن ویزا برای همه اعضای تیم لغو شد. حالا هشت ماه از آخرین حضور این ستاره‌های کشتی روی تشک مسابقه می‌گذرد و همه می‌خواهند بدانند این سه قهرمان جهانی نروژ الان در چه شرایطی قرار دارند. حتماً علاقه‌مندان به کشتی از تماشای مسابقات لذت خواهند برد به همین دلیل هم صحبت پخش مستقیم مسابقات از سوی تلویزیون مطرح است. برای کادرفنی تیم ملی کشتی آزاد هم بسیار مهم است که حسن یزدانی، کامران قاسم‌پور و امیرحسین زارع بعد از این همه دوری از کشتی نشان بدهند چه وضعیتی دارند و در ماه‌های آینده هم برنامه آماده‌سازی آنها به چه شکلی پیش می‌رود. برنامه‌های کادرفنی به شکلی پیش رفت که حسن یزدانی بعد از مسابقات قهرمانی جهان در هیچ رویدادی به میدان نرفت. یزدانی سال گذشته در بازی‌های المپیک توکیو و بعد از آن هم در قهرمانی جهان در نروژ به میدان رفت و بعد از آن هم در استراحت بود. امیرحسین زارع هم شرایط مشابه با حسن یزدانی را طی کرد فقط با این تفاوت که زارع در این یکی دو ماه اخیر با مصدومیت روبه‌رو بود و حتی مجبور شد مدتی را باید عصا حرکت کند. حالا امیرحسین زارع  باید در شرایطی که مصدومیتش برطرف شده در آلماتی روی تشک برود.
با توجه به رنکینگ اتحادیه جهانی، این مسابقات برای حسن یزدانی و امیر حسین زارع بیش از هر کس دیگری مهم است. حسن یزدانی هنوز پایین‌تر از تیلور است و این برای کشتی‌گیر خوب ایران پذیرفتنی نیست. اگر چه در جهانی در نهایت با تیلور برخورد نمی‌کند و حتی برای برخورد با آرتور نایفونوف هم احساس خطر نمی‌کند اما با این‌حال می‌خواهد به رنک یک دنیا برد که مسابقات قزاقستان می‌تواند به او کمک کند. هنوز از تیلور خبری نیست ولی حسن می‌تواند امتیاز کامل مسابقات قزاقستان را بگیرد. امیر حسین زارع هم این وضعیت را دارد و برای رسیدن به رده نخست نیاز مبرم به امتیاز کامل مسابقات قزاقستان دارد تا شاید اگر در تورنمنت دیگری قبل از جهانی صربستان حضور پیدا کرد جایگاهش را تقویت کند.
یکی از اتفاقات عجیب هم برای کامران قاسمپور است که در رنکینگ در رده نخست قرار دارد و جی دن کاکس که مهمترین رقیب او محسوب می‌شود در رده چهارم است. یک لغزش و یک حرکت از سوی کاکس شاید این دو را در جهانی صربستان قبل از فینال به هم برساند. همانند مسابقات جهانی نروژ که در نیمه نهایی با هم کشتی گرفتند.
 
حسن یزدانی یکشنبه وارد می شود
بر اساس برنامه‌ریزی مسئولان کشتی قزاقستان، رقابت‌های کشتی آزاد از روز شنبه شروع می‌شود و کشتی‌گیران در اوزان ۹۷ و ۱۲۵ کیلوگرم به روی تشک می‌روند. دو وزن مهم برای ایران که امیرحسین زارع، ستاره سنگین وزن کشتی ایران به همراه امیرحسین فیروزپور به عنوان یک جوان آینده‌دار در این وزن به روی تشک می‌روند. در روز دوم و پایانی مسابقات هم اوزان ۵۷، ۶۱، ۶۵، ۷۰، ۷۴، ۷۹، ۸۶ و ۹۲ کیلوگرم برگزار می‌شود که البته ایران فقط دو نماینده دارد. حسن یزدانی در 86 کیلوگرم و کامران قاسمپور در وزن 92 کیلوگرم دو کشتی‌گیر مهم تیم ملی هستند که در مسابقات روز یکشنبه به میدان می‌روند. 
 
فرنگی‌کاران از فردا روی تشک
مسابقات کشتی تورلیخانوف قزاقستان در رشته فرنگی از صبح فردا شروع می‌شود. شاگردان محمد بنا در اوزان ۵۵، ۶۰، ۶۳، ۶۷، ۸۷، ۹۷ و ۱۳۰ کیلوگرم روی تشک می‌روند. محمد بنا هم مانند پژمان درستکار سه تن از طلایی‌های خود را به قزاقستان اعزام کرده تا آنها را محک بزند؛ موضوعی که مورد توجه اتحادیه جهانی هم قرار گرفت. اتحادیه جهانی گزارشی به وضعیت وزن 130 کیلوگرم پرداخت و از حضور علی‌اکبر یوسفی در این مسابقات نوشت. مسابقاتی که یوسفی با حضور در آن یک گام بلند برای رسیدن به جایگاه میهان لوپز و رضا کایالپ در رنکینگ اتحادیه جهانی دارد. اتحادیه جهانی در اولین روزی که تیم ملی کشتی فرنگی در قزاقستان تمرین کرد را هم مورد توجه قرار داد و فیلمی از حضور محمدرضا‌ گرایی در کنار محمد بنا روی سایت خود قرار داد.
در اولین روز مسابقات تورلیخانوف؛ پویا دادمرز، علیرضا نجاتی، پویا ناصرپور، میثم دلخانی، علی شریفی، رامین طاهری، مهدی فلاح، امین میرزازاده و علی اکبر یوسفی به روی تشک می‌روند. در روز دوم و پایانی هم مسابقات در اوزان ۷۲، ۷۷ و ۸۲ کیلوگرم برگزار می‌شود که محمد رضا گرایی، محمد رضا مختاری و پژمان پشتام روی تشک می‌روند.
 
اعلام رنکینگ جدید اتحادیه جهانی کشتی
گرایی و ساروی در صدر
 در رنکینگ جدید برترین فرنگی‌کاران جهان برای مسابقات جهانی صربستان، ۲ نماینده ایران در صدر قرار دارند و ۲ فرنگی‌کار دیگر ایران نیز در رده دوم جای گرفتند. با برگزاری رقابت‌های قهرمانی کشتی فرنگی در قاره‌های مختلف، رنکینگ جدید برترین فرنگی‌کاران جهان اعلام شد که دو کشتی‌گیر فرنگی‌کار مطرح ایران جایگاه بسیار خوبی را دارند. علاوه بر رقابت‌های قهرمانی قاره‌ای، مسابقات جام یاشاردوغو ترکیه نیز به‌عنوان یکی از ۴ تورنمنت مؤثر در رنکینگ کشتی‌گیران برای مسابقات قهرمانی جهان برگزار شد و ۳ تورنمنت دیگر شامل رقابت‌های تورلیخانوف قزاقستان (۱۲ تا ۱۵ خرداد ۱۴۰۱)، رقابت‌های متئو پلیکونه ایتالیا (یک تا ۴ تیر ۱۴۰۱) و رقابت‌های بین‌المللی تونس (۲۳ تا ۲۶ تیرماه ۱۴۰۱)، از دیگر رویدادهای مؤثر در رنکینگ کشتی‌گیران برای رقابت‌های جهانی صربستان است. ۴ نفر برتر رنکینگ در هر وزن، در نهایت در صورت حضور در مسابقات قهرمانی جهان در دو سمت جدول (دو نفر بالا و دو نفر پایین) قرار می‌گیرند و تا مرحله نیمه نهایی با یکدیگر روبه‌رو نمی‌شوند و به این ترتیب کار راحت‌تری نسبت به سایر رقبای خود برای رسیدن به مراحل بالاتر در پیش دارند. در رنکینگ جدید اتحادیه جهانی کشتی، از میان فرنگی‌کاران ایران، محمدرضا‌ گرایی در ۶۷ کیلوگرم و محمدهادی ساروی در وزن ۹۷ کیلوگرم در صدر قرار دارند، میثم دلخانی در ۶۳ کیلوگرم و محمدعلی ‌گرایی در ۷۷ کیلوگرم در رده دوم جای دارند و پژمان پشتام در وزن ۸۲ کیلوگرم نیز در جایگاه چهارم قرار گرفته است. حالا در مسابقات دارای رنکینگ قزاقستان هم محمد‌رضا‌ گرایی و میثم دلخانی این فرصت را دارند که بتوانند جایگاه خود را تقویت کنند. محمدعلی‌ گرایی هم می‌توانست با حضور در این مسابقات شرایط بهتری داشته باشد که مصدومیت مانع از این شد.

 


Page Generated in 0.0052 sec