printlogo


کد خبر: 246563تاریخ: 1401/2/22 00:00
محمد بنا؛ بهترین مربی صد سال اخیر ورزش شد
آقای خاص، مربی قرن

از ابتدای سال 1401 بود که جشنواره «یکصد» با همراهی قهرمانان، مدیران و تصمیم‌گیران ورزش به راه افتاد و آیین اختتامیه آن شب گذشته در حالی برگزار شد که محمد بنا به‌عنوان بهترین مربی صد سال اخیر ورزش ایران انتخاب شد. سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی که در سه المپیک اخیر هدایت تیم ملی کشتی فرنگی را برعهده داشت، توانست موفقیت تاریخی را در هر سه دوره کسب کند. تیم ملی کشتی فرنگی با هدایت محمد بنا در المپیک لندن صاحب سه مدال طلا شد که برای اولین بار در تاریخ به دست آمد. تا قبل از المپیک لندن کشتی فرنگی ایران هرگز مدال طلای المپیک را به دست نیاورده بود اما در لندن سه بار موفق به انجام این کار شد. همچنین او در المپیک ریو سال 2016 دو مدال برنز را کسب کرد که بعد از نتایج لندن بهترین نتیجه تاریخ کشتی فرنگی در المپیک بود. سال 2021 هم در المپیک توکیو تیم ملی کشتی فرنگی با هدایت محمد بنا صاحب یک مدال طلا و یک برنز شد که این هم نتیجه‌ای استثنایی در تاریخ کشتی فرنگی بود.
محمد بنا که در جشنواره یکصد با رأی مردم به‌عنوان بهترین مربی قرن ورزش ایران انتخاب شد، از زمان حضورش در رأس کادرفنی تیم ملی کشتی فرنگی افتخارات و موفقیت‌های تاریخی زیادی را کسب کرد که تا قبل از حضور او هرگز به آنها نزدیک هم نشده بودند. او سال 2005 به‌عنوان سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی انتخاب شد که در همان مسابقات هم با طلای حمید سوریان و نقره علی اشکانی کشتی فرنگی ایران برای اولین بار در تاریخ دو مدال در یک دوره مسابقات جهانی کسب کرد. سال 2009 هم با طلای سوریان و سه برنز فرشاد علیزاده، امیر علی‌اکبری و حبیب اخلاقی کشتی فرنگی ایران برای اولین بار در تاریخ صاحب 4 مدال در یک دوره مسابقات قهرمانی جهان شد.
بازی‌های آسیایی 2010 گوانگ‌ژو برای اولین بار بعد از انقلاب کشتی فرنگی ایران با هدایت محمد بنا صاحب 4 مدال طلا شد و در جهانی 2010 هم برای اولین بار در تاریخ کشتی فرنگی ایران دو مدال طلا در یک دوره مسابقات جهانی کسب کرد. این موفقیت‌های تاریخی در حالی از زمان اولین حضور محمد بنا شروع شد که در مسابقات قهرمانی جهان در سال 2021 در نروژ این تیم برای اولین بار در یک دوره مسابقات جهانی صاحب 4 مدال طلا شد. در این مسابقات شاگردان محمد بنا 4 مدال طلا و 2 برنز کسب کردند که تا قبل از این هیچ وقت چنین نتیجه‌ای به دست نیامده بود. این همه افتخار باعث شد او از سوی کارشناسان در بین بهترین مربیان تاریخ در کنار حشمت مهاجرانی، کوروش باقری و هادی رضایی قرار بگیرد اما بعد از رأی‌گیری از سوی مردم محمد بنا به‌عنوان بهترین مربی تاریخ ورزش ایران انتخاب شد.

Page Generated in 0.0049 sec