printlogo


کد خبر: 246562تاریخ: 1401/2/22 00:00
برای ریاست کمیته کاندیدا نمی شوم
صالحی امیری: دغدغه رأی آوردن ندارم

 ایران ورزشی - رضا صالحی امیری در روزهایی که هجمه‌های زیادی درباره برگزار نشدن مجمع انتخاباتی کمیته، روی او و همکارانش است، نشست خبری می‌گذارد. رئیس کمیته ملی المپیک متفاوت از همیشه و بدون اینکه از مسئولان همیشگی، کسی کنارش باشد، در جلسه حاضر می‌شود. او از عملکرد کمیته می‌گوید و برنامه‌هایی که به اجرا رسیده است. در ادامه بحث به انتخابات کمیته می‌رسد و موضوع بازنشستگی که حرف‌های داغ این روزهای کمیته ملی المپیک است. 
 
در تاشکند به IOC نامه زدم
صالحی امیری با توضیح درباره عملکرد کمیته در بخش‌های مختلف، به اجلاس شورای المپیک آسیا در تاشکند می‌‌رسد: «برگزارکنندگان بازی‌ها آماده میزبانی بودند اما به خاطر کرونا تصمیم به انصراف گرفته بودند، به همین دلیل نشست فوق‌العاده در تاشکند برگزار شد، چینی‌ها که در قرنطینه هستند به‌صورت آنلاین گزارشی از فعالیت‌های خود و روند پیشرفت ارائه کردند اما به خاطر پاندمی کرونا اعلام کردند نمی‌توانند در زمان مقرر برگزار کنند، زمان جدید بازی‌ها تا یک‌ماه دیگر اعلام می‌شود اما قطعاً به سال ۲۰۲۳ موکول شده است. در همان تاشکند با کمیته بین‌المللی المپیک مکاتبه و اعلام کردم که با توجه به تعویق بازی‌ها و تأکیدی که در کمیته ملی المپیک ایران برای برگزاری انتخابات است، خواستار تسریع روند تأیید آیین‌نامه ارسالی هستم.» رئیس کمیته ملی المپیک پیش از اینکه سؤالی پرسیده شود، درباره موضوع بازنشستگی‌اش نیز مواردی مطرح می‌کند: «تاریخ بازنشستگی من ۱۵ تیرماه خواهد بود البته من 61 ساله هستم و تا 65 سالگی می‌توانم ادامه دهم.»
 
دو هفته برای مجمع فوق‌العاده کافی است!
با این توضیحات، نوبت به سؤال خبرنگاران می‌رسد. خبرنگار مهر این سؤال را می‌پرسد که وقتی هیأت اجرایی می‌تواند درباره زمان انتخابات تصمیم بگیرد، چرا این موضوع به مجمع سپرده شده است: «برای اینکه شائبه پیش نیاید اعضای هیأت اجرایی در جهت حفظ منافع خود تصمیم به مطرح کردن موضوع در مجمع گرفتند، باید در مورد مجمع حفظ حرمت شود، بنابراین تصمیم گرفتیم با نظر مجمع این کار را انجام دهیم.» او درباره رعایت نشدن فاصله یک ماهه برای مجمع سوم خردادماه نیز توضیح عجیبی می‌دهد: «طبق اساسنامه دو هفته قبل از مجمع باید دعوتنامه برای اعضای مجمع ارسال شود.» صالحی امیری در ادامه با این سؤال خبرنگار ایران ورزشی مواجه می‌شود: «در هیچ جای اساسنامه مهلت دو هفته‌ای اعلام نشده است و تبصره 2 ماده هفت می‌گوید که باید دعوتنامه یک ماه قبل ارسال شود.» صالحی امیری به این سؤال واکنش دقیقی نشان نمی‌دهد و باز هم تأکید می‌کند که مهلت دو هفته‌ای کفایت می‌کند و وقتی سؤال می‌شود که این موضوع دقیقاً کجای اساسنامه نوشته شده، پاسخ شفافی داده نمی‌شود.
 
نهادهای نظارتی مجمع 17 اسفند را تأیید کردند
رئیس کمیته ملی المپیک در واکنش به سؤال دیگر ایران ورزشی مبنی بر اینکه «شما حرف از حفظ حرمت مجمع می‌زنید در حالی که در مجمع ۱۷ اسفندماه حرمت را رعایت نکردید آنجا که برای تعویق انتخابات آمار قانونی و مستند لحاظ نشد» نیز می‌گوید: «شما براساس نظرات شخصی در این زمینه صحبت می‌کنید در حالی که نهادهای نظارتی و ذی‌صلاح صحت آن مجمع را تأیید کردند. خواهش من این است براساس نظرات شخصی صحبت نکنید. من که نمی‌توانم براساس این موارد پاسخ بدهم.»
 
کسی توصیه نکرده کاندیدا نشوم
او در پاسخ به این سؤال که آیا خودتان نمی‌خواهید در انتخابات باشید یا اجازه ندادند در انتخابات حضور داشته باشید، توضیح کوتاهی می‌دهد: «برخی اخلاق را زیر پا گذاشتند و توئیت‌هایی زدند که بداخلاقی است. من یک ‌سال قبل و قبل از تشکیل دولت جدید بنا به شهادت اعضای کمیسیون رسانه، هیأت اجرایی و اعضای مجمع اعلام کردم حتماً حضور نخواهم داشت. تحلیل‌ها عمدتاً ناشی از ذهنیت فردی است.‌ برای عدم ثبت‌نام از هیچ مرجعی با من صحبت نشده است. اینها ساخته و پرداخته کسانی است که دوست دارند اینگونه باشند. آنچه برای من رسالت است ورزش قهرمانی است و نباید هیچ‌ مسأله حاشیه‌ای در مسیر آن وقفه ایجاد کند. حاشیه برای ورزش قهرمانی آسیب‌زا است. اخلاق باید در همه امور، محور ما باشد.»
 
افراد ناکارآمد نباید خود را قیم ورزش بدانند
صالحی امیری در این بخش، بدون اشاره مستقیم، به برخی رفتارها واکنش نشان می‌دهد و گویا مخاطب خاص هم دارد: «برخی افراد که سابقه ناکارآمدی مدیریت ورزش را دارند، نباید خود را قیم ورزش بدانند. کسانی که جز ناکارآمدی و هزینه دستاوردی نداشتند نباید در مورد کرسی و آینده کمیته صحبت کنند، این حق مربوط به پیشکسوتان و مدیران موفق است و حق و صلاحیت انتخاب با اعضای مجمع خواهد بود. در مجمع با وجود همه ابراز محبت‌ها که به من‌ وجود داشت یک فرم نظرسنجی بی‌نام توزیع کردیم و 98 درصد عملکرد کمیته را خیلی خوب و عالی توصیف کردند. بزرگان ورزش، قهرمانان، رؤسای فدراسیون‌ها و اعضای مجمع و رسانه‌ها هستند که باید از طریق آنها معدل کمیته ملی المپیک را تعیین کنند.»
 
هدفم برای کمیته یک دوره چهارساله بود
او تأکید می‌کند که دغدغه رأی‌آوری ندارد: «دغدغه رای‌آوری به‌دلیل لطف مجموعه اعضای مجمع و فدراسیون‌ها را ندارم. در دیدارهای حضوری نیز دوستان این بزرگواری را به من داشتند. اصرار برای عدم‌ حضور به‌دلیل دغدغه رأی نیست. واقعیت این است که هدف‌گذاری من برای حضور در کمیته یک دوره چهار ساله بود. باید افراد با ایده‌های نو به این کرسی دعوت شوند. گردش مدیریت یک ضرورت است. من تجربه کافی و چهل ساله دارم و اندوخته‌ها را به فرد جدید منتقل خواهم کرد.» رئیس کمیته ملی المپیک به نوعی به ضرورت رفتنش‌ واکنش نشان می‌دهد: «در مجامع جهانی کمتر دیده می‌شود که فردی یک ‌دوره رئیس کمیته باشد ولی در ایران عمر مدیریت کوتاه است و این دستگاه هم مشمول همین امر خواهد شد. ساختار مدیریت ورزش در جهان بلند‌مدت است. تأکید می‌کنم سال قبل از مقامات عالی و دولت تقاضا کردم کمک کنند که مسیر انتقال را بدون‌ کمترین هزینه طی شود.» او در خصوص اینکه آیا برای ورود برخی افراد از طریق خبرگان ورزشی فشاری از خارج به شما وارد می‌شود، می‌گوید: «هیچ یک از مقامات دولتی در هیچ موضع و پستی برای ریاست، هیأت اجرایی و خبرگان چیزی به من منعکس نکردند.»
 
 
طلای امامی در قهرمانی آسیا، هدیه به شهید صدرزاده
مدال قدرشناسی
 
یونس امامی، ملی‌پوش کشتی ایران در مراسمی، مدال طلای خود را در رقابت‌های قهرمانی آسیا به پسر شهید مصطفی صدرزاده اهدا کرد. یونس امامی 17 روز پس از کسب مدال طلای آسیا در وزن 74 کیلوگرم که با شکست نایب قهرمان جهان در دیدار فینال بدست آمد، در اقدامی ارزشمند مدال طلای خود را به فرزند شهید مصطفی صدرزاده اهدا کرد.
در این مراسم که ظهر دیروز چهارشنبه در خانه کشتی شهید مصطفی صدرزاده و با حضور علیرضا دبیر رئیس فدراسیون، محمد بنا و پژمان درستکار، سرمربیان تیم‌های ملی کشتی فرنگی و آزاد و ملی‌پوشان آزادکار به همراه حسن یزدانی و محمدرضا گرایی، دو قهرمان نامی کشتی و همچنین فرزند شهید صدرزاده برگزار شد، یونس امامی مدال طلای قهرمانی آسیای خود در مغولستان را به محمد علی صدرزاده، پسر پهلوان کشتی‌گیر شهید مصطفی صدرزاده اهدا کرد. اقدامی ارزشمند و قابل تقدیر از کشتی‌گیر نامی استان که ساکن شهریار است و به نوعی بچه محل شهید صدرزاده محسوب می‌شود. مدال ارزشمند‌تر دارایی یک ورزشکار است که وقتی آن را هدیه می‌کند، یعنی مهم‌ترین دارایی‌اش را بخشیده است. یونس امامی در این مراسم مهم مدالش را به گردن فرزند شهید صدرزاده انداخت اما قبل از آن خیلی کوتاه صحبت کرد و در همین چند کلام کوتاه، شهید صدرزاده را یک قهرمان واقعی معرفی کرد:«وقتی در مسابقاتی به میدان می‌رویم و مدالی به دست می‌آوریم، نام ما به عنوان قهرمان بر سر زبان‌ها می‌افتد اما واقعیت این است قهرمان واقعی امثال شهید صدرزاده و خانواده آنها هستند. وقتی در قهرمانی آسیا به مدال طلا رسیدم، تصمیم گرفتم به پاس قدرشناسی از این خانواده بزرگوار مدال طلا را به آنها تقدیم کنم. صد البته که این مدال در مقابل این خانواده و کارهای بزرگی که انجام داده‌اند هیچ است اما فقط با این کار خواستم بگویم که متوجه بزرگی و اهمیت این خانواده هستم.»  

 


Page Generated in 0.0056 sec