printlogo


کد خبر: 246559تاریخ: 1401/2/22 00:00
دختر تاریخ‌ساز وزنه‌برداری در یونان گم شد
فراری

ایران ورزشی - تیم دو نفره ایران در حالی راهی مسابقات قهرمانی جهان شد که حالا با سر و صدای زیادی همراه شده است. علیرضا یوسفی و یکتا جمالی دو عضو تیم ملی وزنه‌برداری در این مسابقات بودند که یک مدال طلا و یک نقره برای تیم ایران به دست آمد اما تیم در حالی به ایران بازگشت که یکتا جمالی در کنار تیم حضور نداشت. تیم ملی وزنه‌برداری با دو نماینده به این رقابت‌ها رفت و یک طلا به همراه رکوردشکنی و یک نقره کسب کرد؛ عملکردی نسبتاً خوب اما هنوز شادی‌های این دو مدال مهم تمام نشده بود که خبر گم شدن دختر مدال‌آور ایران همه را شوکه کرد. ظاهراً یکتا جمالی دختر 
تاریخ‌ساز وزنه‌برداری ایران روز دوشنبه هتل محل اقامت  تیم را ترک کرده و کسی هم از او خبر ندارد. این خبر یعنی احتمال پناهندگی دختر مدال‌آور ایرانی در مسابقات قهرمانی جهان که یک خبر شوک‌آور برای وزنه‌برداری ایران است.  این اتفاق در حالی رخ داد که وزنه‌برداری ایران مشکلات زیادی را در این چند سال اخیر داشته، و با وجود همه مشکلات و حاشیه‌ها، علی مرادی نیز در این سفر به‌عنوان رئیس فدراسیون در کنار تیم حضور داشت. اگر چه ورزش ایران در این سال‌های اخیر از این دست موارد زیاد به خودش دیده اما این گم شدن و نیامدن یکتا جمالی اتفاق عجیبی است.
 
همه در سالن بودند و یکتا به فکر فرار!
در شرایطی که روز سه‌شنبه همه نفرات اعزامی از جمله خود علی مرادی در سالن بودند تا وزنه زدن علیرضا یوسفی را تماشا کنند ظاهراً در هتل اتفاق‌های دیگری در حال وقوع بوده است.یوسفی مدال می‌آورد، رکورد می‌زند و کسی حواسش به یکتا جمالی نیست. پس از فخرفروشی‌های متعدد به‌دلیل رکوردزنی یوسفی، رسیدن به هتل یک خبر شوک‌آور را به همراه دارد. یکتا نیست! تلفن همراهش هم خاموش است و کسی هم خبری از او ندارد!
 
تیم برگشت، مرادی ماند یکتا را پیدا کند
پس از تماس‌های مکرر و بی‌نتیجه ماندن آنها، تصمیم بر این می‌شود تا تیم به تهران برگردد و علی مرادی برای یافتن گمشده در یونان بماند. نکته جالب توجه اینجاست که خبر رسیده پاسپورت یکتا جمالی، دختر 18 ساله ایرانی دست خودش بوده است. معمولاً در سفرهای اینچنینی پاسپورت‌ها دست سرپرست می‌ماند. اگر این خبر رسمی باشد باید از علی مرادی سؤال کرد که چرا و به همین سادگی پاسپورت یکتا جمالی دست خودش بوده است!
 
یک خانم با همراهی چهار مرد!
می‌گفتند یکی از موارد عجیب در این اتفاق، غیبت مربی خانم در کنار تیم است و اکبر خورشیدی، مربی تیم ملی وزنه‌برداری مردان به‌عنوان مربی در کنار یکتا جمالی حضور داشته اما این خبر صحت ندارد و سارا عبدالملکی به‌عنوان مربی در این سفر آنها را همراهی کرده است. عبدالملکی، همسر یکی از رؤسای هیأت‌های استانی و کرد زبان است که ظاهراً برای اینکه یک رزومه داشته باشد به این سفر رفته است.
 
4 همراه برای دو ورزشکار
برای این تیم دو نفره در مسابقات قهرمانی جهان در یونان چهار همراه حضور داشت. علی مرادی به‌عنوان رئیس فدراسیون، محسن بیرانوند، سعید علی حسینی، سرمربی تیم ملی جوانان و اکبر خورشیدی، مربی تیم ملی. اگر فرض بر این باشد که این تیم نماینده حراست نداشته، چهار همراه داشت. چهار همراه برای دو ورزشکار اما چطور این چهار نفر نتوانستند از عهده دو ورزشکار بر بیایند و نتوانند آنها را کنترل کنند؟ در این اعزام که دو ورزشکار حضور داشته، رئیس فدراسیون به چه دلیلی حضور داشت و یا حضور محسن بیرانوند در این سفر چه لزومی داشت؟ یعنی واقعاً امکان نداشت که به جای بیرانوند یک مربی و یا همراه خانم در تیم اعزامی قرار بگیرد؟ همچنان این سؤال مهم وجود دارد که شورای برون مرزی چرا به این ترکیب مجوز حضور در یونان را داد. علی مرادی به‌عنوان رئیس فدراسیون در حالی در این سفر حضور داشته که مدت زیادی است حکم بازنشستگی‌اش آمده حتی انتخاباتی هم در آن رأی آورد، باطل شد اما با این‌حال در این سفر حضور داشت.
 
آقای سرپرست در حال توزیع مدال بود!
در این سفر علی مرادی اسم خودش را به‌عنوان سرپرست داده بوده تا هم رئیس فدراسیون باشد و هم سرپرست تیم اعزامی! سؤالی که باید از علی مرادی پرسید این است که چرا اقدام به انجام این کار کرده است؟اگر یک نفر دیگر به‌عنوان سرپرست راهی این مسابقات شده بود دیگر حواسش گرم توزیع مدال نبود و شاید این اتفاق نمی‌افتاد.
 
صدای خانمی که در سالن بود، یکتا نبود
زمانی که علیرضا یوسفی داشت رکوردهای مختلف را جابه‌جا می‌کرد، صدای یک خانم در سالن شنیده می‌شد که با گفتن «ماشالا علیرضا، ماشالا علیرضا» این وزنه‌بردار خوب کشورمان را تشویق می‌کرد.گمان خیلی‌ها این بود که آن صدای یکتا جمالی است اما سارا عبدالملکی، مربی یکتا در سالن حضور داشته است. جالب اینجاست که در سفرهای اینچنینی معمولاً حواس مربی هم هست که شاگردش کجا هست؟کجا می‌رود و چه کار می‌کند؟ اما خانم عبدالملکی در حال تشویق وزنه‌بردار دیگری در سالن مسابقات بوده است.
 
نقش حامیان مرادی
علی مرادی به‌عنوان رئیس فدراسیون وزنه‌برداری مسئول مستقیم اتفاقی است که رخ داده اما در کنار او نباید از مؤاخذه افرادی‌که او را حمایت کردند تا در صندلی ریاست فدراسیون بماند براحتی گذشت. از ماه‌ها پیش اعلام شد که او بازنشسته شده و حتی این بازنشستگی تأیید شد اما او بر مسند ریاست با قدرت تکیه داد. حتی سجاد انوشیروانی به دیوان عدالت اداری شکایت و حکم ابطال انتخابات ریاست فدراسیون را گرفت اما باز هم علی مرادی رئیس ماند. اینکه نخواستند و یا نتوانستند علی مرادی را از ریاست فدراسیون بردارند یک طرف ماجراست، چرا اجازه دادند که او همراه تیم به مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جهان اعزام شود؟ یعنی او باید تمام سفرهایی که در وزنه‌برداری بود را تا لحظه آخر تجربه می‌کرد؟ هر اتفاقی که برای یکتا جمالی، دختر تاریخ‌ساز وزنه‌برداری ایران رخ بدهد و حاشیه و جنجالی که متوجه وزنه‌برداری ایران باشد، مقصرش حامیان حضور علی مرادی در وزنه‌برداری هستند. از نمایندگان مجلس گرفته تا مسئولان وزارت ورزش و همه باید متوجه تقصیرات خود باشند.
 
شایعه دلخوری‌های قبل از سفر
بر اساس اخبار رسیده از فدراسیون وزنه‌برداری، ظاهراً چند روز قبل از سفر به یونان اختلافی بین یکتا جمالی و سارا آذری، مسئول حسابداری فدراسیون پیش می‌آید. ایران ورزشی این درگیری را تأیید نمی‌کند اما به نظر می‌رسد که علی مرادی در این درگیری طرف آذری را می‌گیرد که این اتفاق باعث دلخوری یکتا جمالی شده است. ایران‌ورزشی آمادگی این را دارد تا توضیحات فدراسیون وزنه‌برداری را در این زمینه منعکس کند.
بعد از 38 سال دوباره یک وزنه‌بردار پناهنده شد
سال 1984 بود که 4 وزنه‌بردار از جمله برادران پژند که با منافقین همکاری می‌کردند پناهنده شدند و دیگر به ایران برنگشتند.گم شدن یکتا جمالی هم تا زمانی که خبرها به‌صورت رسمی منتشر نشود یک فرضیه است. بنا را بر این می‌گذاریم که برای او مشکلی به وجود آمده است و اصلاً پناهنده نشده است اما اگر این اتفاق افتاده باشد پس از تقریباً 38 سال و در دوران ریاست علی مرادی یک وزنه‌بردار دیگر ایران را ترک کرد و به کشور بازنگشت. آن سال در سئول نفراتی چون داراب ریاحی، صمد منتظری، مرحوم عباس طالبی، اردشیر بهمنیار، رسول جاویدآسا و برادران پژند را داشتیم که 4 نفر از آنها به کشور برنگشتند.
 

Page Generated in 0.0051 sec