printlogo


کد خبر: 246550تاریخ: 1401/2/22 00:00
دورتموند؛ بهترین فروشگاه فوتبال در دنیا

 
 
 
ارلینگ هالند در آستانه پایان دادن به حضورش در بوروسیادورتموند است. 
همه مقدمات انتقال او به منچسترسیتی فراهم شده و او در پایان فصل از زردپوشان وستفالن جدا می‌شود و به تیم پپ گواردیولا خواهد رفت.
 این بازیکن 21 ساله اما اولین بازیکنی نیست که دورتموند با فروشش پولی هنگفت به جیب می‌زند و یک بار دیگر ثابت شد که دورتموندی‌‌ها استاد شناسایی، پرورش و فروش تؤام با سود استعدادهای فوتبال هستند.
هالند در ازای 60 میلیون یورو به ورزشگاه اتحاد می‌رود که این رقم کمتر از مبلغی است که مدیر برنامه‌های فقیدش مینو رایولا در قرارداد او گنجانده بود. 
ستاره نروژی ماه ژانویه سال 2020 از تیم سالزبورگ اتریش به دورتموند پیوست و آن زمان تیم آلمانی تنها 20 میلیون برای خریدش پرداخت.
 
لواندوفسکی 4/7 میلیون یورویی
روبرت لواندوفسکی دیگر بازیکن دورتموندی‌ها بود که در دورتموند توجه اهالی دنیای فوتبال را جلب کرد. او سال 2010 با قراردادی 4/7 میلیون یورویی از تیم لچ پزنان لهستان به دورتموند پیوست و پس از سپری کردن چند سال پرفروغ در سیگنال ایدونا پارک، به عنوان بازیکن آزاد راهی بایرن مونیخ شد.
 
ورود دمبله در سال 2016
نمونه بارز دیگر موفقیت باشگاه دورتموند در شناسایی استعدادها و درآمدزایی از فروش آنها، عثمان دمبله‌ بود، بازیکنی که سال 2016 با قراردادی 35 میلیون یورویی از تیم رن فرانسه به زردپوشان ملحق شد و تنها یک سال بعد بارسلونا او را با پرداخت 140 میلیون یورو به نوکمپ برد.
 
نردبان اوبامیانگ
مهاجم گابنی حال حاضر بارسلونا تابستان سال 2013 به دورتموند پیوست. در آن زمان این باشگاه برای خرید او از سن‌اتین 13 میلیون یورو پرداخت. 5 سال بعد او به عنوان یکی از آماده‌ترین مهاجمان فوتبال دنیا راهی آرسنال شد و از این انتقال 63 میلیون یورو به دورتموند رسید.
 
عامل گوندوگان
سال 2011 دورتموند، ایلکای گوندوگان را در ازای 5 میلیون یورو از نورنبرگ خرید. او سال 2013 یکی از عوامل اصلی صعود دورتموند به فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال 2013 بود و سه سال بعد منچسترسیتی 27 میلیون یورو پرداخت تا او را به انگلیس ببرد.
 
سانچو، از 8 تا 85 میلیون
یکی از پردرآمدترین دادوستدهای دورتموند مربوط به فروش جیدون سانچو به منچستریونایتد بود. او سال 2017 با قراردادی 8 میلیون یورویی منچسترسیتی را به مقصد دورتموند ترک کرد و آنقدر در آلمان درخشید که انگلیسی‌ها مجاب شدند او را به جزیره برگردانند و این منچستریونایتد بود که با پرداخت 85 میلیون یورو او را خرید.
 
گمنامی به نام پولیشیچ
پولیشیچ سال 2015 به بوروسیادورتموند پیوست زمانی که تقریباً در فوتبال اروپا هیچ کسی او را نمی‌شناخت. رشد این بازیکن آمریکایی در 4 سال حضورش در دورتموند آنقدر چشمگیر بود که چلسی حاضر شد او را 64 میلیون یورو بخرد.
 
سایر استعداد‌ها
متس هوملس (خرید 4 میلیون یورو از آکادمی بایرن مونیخ در سال 2009 - فروش 30 میلیون یورو به بایرن مونیخ در سال 2019)، هنریک مخیتاریان (خرید 27 میلیون یورو - فروش 42 میلیون یورو به منچستریونایتد)، ماریو گوتزه (بازیکن آکادمی دورتموند، فروش 37 میلیون به بایرن مونیخ در سال 2013) و نوری شاهین (فروش 10 میلیون یورو به رئال مادرید)، دیگر بازیکنانی هستند که دورتموند آنها را شناسایی کرد و با سودی چند برابر فروخت تا نشان دهد که اگر بهترین فروشگاه برای فروش بازیکن در دنیا نباشد، جزو بهترین‌ فروشگاه‌هاست.
 
شناسایی ایزاک
الکساندر ایزاک در سوئد بازی می‌کرد که دورتموند او را کشف کرد و 8 میلیون یورو برای خریدش در سال 2017 پرداخت. دو سال بعد سوسیه‌داد با پرداخت دو برابر این رقم، ایزاک را به اسپانیا برد.
 

 


Page Generated in 0.0047 sec