printlogo


کد خبر: 245812تاریخ: 1401/2/5 00:00
تکرار فینال 69 در لیگ برتر بسکتبال
از شهرداری و شاهین تا ذوب‌آهن و شهرداری!

گزارش
محسن آجرلو    
 
 لیگ برتر بسکتبال بالاخره به ایستگاه پایانی خود رسید. لیگی که دوران عجیب و پرحاشیه‌ای را گذراند و در آغاز یک رئیس را به خود دید و حالا با حضور رئیس دیگری در فدراسیون به پایان می‌رسد. در یک طرف این رقابت پنج مسابقه‌ای، شهرداری گرگان قرار دارد و در طرف دیگر ذوب‌آهن. دو تیمی که هر دو سابقه قهرمانی در لیگ ایران را دارند و جزو شهرهایی هستند که از گذشته بسکتبال در آنها جاری بوده و طرفداران زیادی هم داشته است.
 
تکرار فینال سال 69؟
لیگ برتر بسکتبال پس از انقلاب و جنگ تحمیلی، از سال 67 از سر گرفته شد. در دومین دوره همین رقابت‌ها بود که اتفاقاً نمایندگان اصفهان و گرگان به رقابت نهایی رسیدند. یک طرف شهرداری اصفهان که بعدها به ذوب‌آهن تغییر نام داد و در طرف دیگر شاهین گرگان. تیمی که نماینده گرگان بود و در سال‌های ابتدایی لیگ همواره جزو مدعیان و تیم‌های بالای جدول. البته که شاهین هم بعدها به اتکا و سپس به شهرداری تغییر نام داد.
به عبارت بهتر دو تیمی که امروز رقابت فینال لیگ 1401 را آغاز می‌کنند، اصل و ریشه‌شان همان تیم‌هایی است که 32 سال قبل رقابت نهایی را برگزار کردند.
 
بازگشت ذوب آهن با کوهیان
بازگشت ذوب در سال گذشته، یکی از اتفاق‌های جذاب لیگ بسکتبال بود. تیمی که خیلی معمولی بسته شد و در نهایت هم نتوانست به نیمه نهایی برسد. در این فصل اما ذوب‌آهن از ابتدا به شکل دیگری بسته شد و در نهایت هم بدون بازیکن خارجی و در حضور مدعیان دیگر، به رقابت پایانی رسید.
به این ترتیب پس از فینال سال 90 – 89 که ذوب‌آهن به رقیب سنتی آن سال‌هایش یعنی مهرام بازی را واگذار کرد، یک بار دیگر شاهد حضور این تیم با ریشه اصفهانی در فینال هستیم. تیمی که در آن سال هم فرزاد کوهیان را روی نیمکت مربیگری‌اش می‌دید و حالا یک بار دیگر با این مربی پا به رقابت پایانی گذاشته است.
 
سومین فینال پیاپی گرگانی‌ها
سومین فینال گرگانی‌ها اما از پی یک روند چندین ساله می‌آید. روندی که از فصل 98 – 97 و رسیدن این تیم به فینال آغاز شد و با صدرنشینی لیگ 99 – 98 تا زمان نیمه تمام ماندن، قهرمانی در فصل 1400 – 99 ادامه پیدا کرد و حالا فینال فصل اخیر ادامه همان روند رو به جلوست که از شهرداری گرگان، یک مدعی تمام عیار ساخته که با طرفداران پرشورش چیزی جز قهرمانی راضی‌اش نمی‌کند.
شهرداری گرگان با هدایت مهران حاتمی، اگرچه تغییرات قابل توجهی را نسبت به سال گذشته تجربه کرد اما توانست رفته رفته در طول لیگ به شرایط بهتری برسد و در نهایت هم با حذف شیمیدر با حساب 3 بر 1، یک پای فینال لیگ لقب بگیرد. رقابت اول فینال لیگ برتر امشب و از ساعت 20:15 در تالار بسکتبال آزادی آغاز می‌شود. رقابتی که پنج مسابقه دارد و هر تیمی که به 3 برد دست پیدا کند، قهرمان رقابت‌ها خواهد بود.
 

 


Page Generated in 0.0059 sec