printlogo


کد خبر: 245066تاریخ: 1401/1/22 00:00
بازگشت مقانلو بعد از شش سال به تیم ملی تکواندو
دور باطل!

گزارش 
محسن وظیفه     
 
 سرمربی تیم ملی تکواندو روز گذشته معرفی شد و بیژن مقانلو بعد از مدت‌ها دوباره به تیم ملی تکواندو برگشت.البته این بازگشت اتفاق غیر قابل پیش‌بینی نبود و در روزهای قبل بارها درباره این نکته نوشته شده بود که بیژن مقانلو انتخاب شده و فقط مانده معرفی او که فدراسیون بنا به دلایلی این کار را به تعویق می‌اندازد.
از قبل عید و در آخرین روزهای سال گذشته بود که از فدراسیون شنیده شد که بیژن مقانلو برای این مسئولیت انتخاب شده اما با این‌ حال فدراسیون نزدیک به یک ماه از اعلام انتخاب مقانلو خودداری کرد. مدیریت جدید فدراسیون هم هر روز با معرفی یک گروه به‌عنوان کمیته فنی یا دبیر کمیته فنی و داستان‌هایی از این قبیل به‌دنبال این بود که نشان بدهد کار با هم‌اندیشی پیش می‌رود. تشت رسوایی کمیته فنی‌های این شکلی سال‌هاست که از پشت بام افتاده اما با این ‌حال فدراسیون هادی ساعی هر روز اصرار داشت که بگوید با هم‌اندیشی قرار است سرمربی انتخاب شود! کمیته فنی تکواندو آنجا مشخص شد سر کاری است که از فریبرز عسگری هم برنامه خواستند؛ کسی که به‌عنوان سرمربی در حال فعالیت است و تیمش را هدایت می‌کند اما رفتند و به او هم گفتند که برنامه خود را ارائه بدهد. عسگری تیم ملی تکواندو را به بازی‌های آسیایی جاکارتا برد، به المپیک اعزام کرد و در مسابقات قهرمانی جهان و چندین دوره گرندپری و تورنمنت‌هایی از این قبیل اعزام کرد و در حال آماده‌سازی برای بازی‌های آسیایی هانگژو هم بود اما با این ‌حال کمیته فنی فدراسیون تکواندو از او برنامه خواست؛ یعنی واقعاً برنامه‌های آماده‌سازی فریبرز عسگری برای کمیته فنی و برای هادی ساعی ناشناخته بود؟
ضمن اینکه وقتی کسی سرمربی است و انتخاب مدیریت قبلی بوده و نتیجه عملکرد او در چند دوره رویداد مهم بین‌المللی از جمله المپیک و مسابقات قهرمانی جهان هم مقابل چشمان هادی ساعی قرار دارد، دیگر نباید برنامه ارائه بدهد؛ یا شایسته حضور روی صندلی سرمربیگری تیم ملی هست و یا نیست. دیگر نیازی به این خیمه‌شب بازی‌ها نیست. شاید هم یوسف کرمی به این موضوع پی برد که بدون توجه به این داستان راهی اسلام‌آباد شد تا هدایت تیم ملی پاکستان را بر عهده بگیرد.
حالا بیژن مقانلو به‌عنوان سرمربی انتخاب شده با یادآوری این نکته که او در بازی‌های المپیک 2016 ریو سرمربی تیم ملی بود و یکی از بدترین نتایج تاریخ را به دست آورد. هر چند در سال‌های 2014 و 2015 هم سرمربی تیم ملی بود و در سال 2015 به واسطه قهرمانی جهان به‌عنوان بهترین مربی جهان هم انتخاب شد. شاید بیژن مقانلو برای هادی ساعی انتخاب دهان پرکنی باشد اما واقعیت این است که فدراسیون در باز کردن گره ناکامی همچنان دور خودش می‌چرخد. این عادت فدراسیون تکواندو بوده که همیشه به سراغ مربیانی رفته که قبلاً یک بار امتحان پس داده‌اند. کار امروز هادی ساعی شبیه به کار محمد پولادگر است، که فریبرز عسگری را بعد از فاجعه المپیک لندن باز هم انتخاب کرد و حالا هادی ساعی هم بیژن مقانلو را برگرداند؛ کسی که قبلاً یک بار امتحان شده بود.
 
بازگشت مداح به تیم ملی زنان
خواهر رئیس هم می‌آید
مینو مداح بعد از سال‌ها دوباره به تیم ملی تکواندو بانوان برگشت. او با اینکه بارها و به دفعات در تیم ملی بانوان مسئولیت داشت اما با توجه به رقابتی که بین او و مریم آذرمهر بود، رئیس وقت فدراسیون تکواندو ترجیح می‌داد حکم سرمربیگری را برای هیچ کدامشان نزند. مداح تقریباً بعد از المپیک لندن فرصت طولانی‌مدت برای حضور در تیم ملی زنان پیدا نکرد و بازگشت‌اش بعد از این مدت طولانی باعث شده ابهام‌هایی درباره این انتخاب هادی ساعی و همکارانش مطرح شود. مداح با اینکه مربی بااخلاق و شناخته‌ شده‌ای است اما نتایج فوق‌العاده‌ای نداشته، درست مثل مریم آذرمهر و مهرو کمرانی. البته با این تفاوت که کمرانی کسب مدال المپیک توسط کیمیا علیزاده را در رزومه‌اش دارد. در روزهایی که مداح هدایت دختران تکواندوکار را برعهده داشت، این شائبه مطرح بود که او برنامه‌هایش را از همسرش که او هم مربی تکواندو است؛ می‌گرفته و استقلال کاری ندارد.
دوری مداح از تیم ملی این امید را به وجود آورده که شاید او در این مدت تغییر کرده باشد و به لحاظ فنی خودش را ارتقا داده باشد که البته بعدها می‌توان درباره این موضوع قضاوت کرد. نکته‌ای که درباره تیم ملی تکواندوی زنان مطرح شده، این است که هادی ساعی به‌دنبال انتخاب خواهرش، مهروز ساعی برای تیم ملی زنان بوده اما مشاورانش او را مجاب کرده‌اند که این انتخاب
 برایش حواشی دارد. 
با این حال مداح انتخاب شده و مهروز هم به‌عنوان کمک می‌آید که البته به نظر می‌رسد این در ظاهر امر است و او نقشی فراتر از یک کمک مربی ایفا می‌کند.

 


Page Generated in 0.0054 sec