printlogo


کد خبر: 245063تاریخ: 1401/1/22 00:00
تیم پرستاره دشان می‌تواند طلسم 60 ساله را بشکند؟
آمار علیه قهرمان

آرمن ساروخانیان- آخرین تیمی که در جام جهانی توانست از عنوان قهرمانی‌اش دفاع کند، برزیل در سال 1962 بود و تلاش‌ها در 60 سال گذشته برای تکرار قهرمانی جهان ناموفق بوده است. این نشان می‌دهد که فرانسه برای بالا بردن جام در قطر چه مأموریت سختی دارد.
و یک آمار عجیب‌تر: در پنج دوره قبلی، چهار مدافع عنوان قهرمانی حتی موفق به صعود از گروه نشدند! این روند از جام جهانی 2002 شروع شد که فرانسه بدون حتی یک گل زده حذف تحقیرآمیزی داشت. در سال 2010 ایتالیا بعد از پاراگوئه، اسلواکی و نیوزیلند در رده آخر گروه ایستاد. در سال 2014 اسپانیا با شکست مقابل هلند و شیلی در گروهش سوم شد و خیلی زود به خانه برگشت. در سال 2018 نوبت آلمان بود که با شکست روز آخر مقابل کره جنوبی به قعر گروه سقوط کند.
دشان با آگاهی از کابوسی که ممکن است در انتظار فرانسه باشد در ماه‌های گذشته تلاش کرده کیفیت تیمش را ارتقا بدهد. حذف در یک هشتم نهایی یورو 2020 مقابل سوئیس هم هشداری برای سرمربی فرانسه بود که بداند تیمش در قطر حق کوچکترین اشتباهی ندارد.
دشان باور دارد که در جام جهانی 2018 دستش برای رقیبان رو شد و اصرار دارد که تیمش با سبک جدیدی بازی کند. او در ماه‌های گذشته سیستم 2-5-3 را امتحان کرده که با آنچه در روسیه دیدیم کاملاً متفاوت است. دشان را در گروه مربیان تدافعی قرار می‌دهند، ولی فرانسه در چیدمان جدید با پنج نفر در حمله شرکت می‌کند؛ مثلث امباپه – بنزما – گریزمان در رأس که دو گوش تهاجمی به آنها اضافه می‌شوند. این سیستم بر پایه همکاری زوج امباپه – بنزما بنا شده که آماده‌ترین مهاجمان این روزهای فوتبال اروپا هستند، ولی در بازی با تک مهاجم دشان مجبور بود یکی از آنها را در پست غیرتخصصی به کار بگیرد.
دشان بدون بنزما قهرمان جهان شد، ولی پیش از یورو 2020 تصمیم گرفت ستاره رئال را پس از پنج سال دوری به تیمش دعوت کند. بنزما در 35 سالگی بهترین فرم دوران حرفه‌ای‌اش را دارد و تکنیک و مهارتش در ضربات آخر با بازیخوانی فوق‌العاده‌اش همراه شده. او در یورو هنوز هماهنگی کاملی با امباپه نداشت، ولی همکاری این زوج در لیگ ملت‌های اروپا بالاتر رفت تا فرانسه با شکست بلژیک و اسپانیا قهرمان شود.
در خط میانی کانته هنوز بازیکنی خستگی‌ناپذیر است و نمایش پوگبا با پیراهن آبی با آنچه در منچستریونایتد می‌بینیم کاملاً متفاوت است. شاید تنها نقطه شکننده فرانسه در قلب دفاع باشد که واران کمی از آمادگی فاصله گرفته است. با این حال دشان همچنان پرمهره‌ترین تیم تورنمنت را در اختیار دارد.
گفته می‌شد یکی از دلایل حذف زودهنگام فرانسه در یورو 2020 فشار زیادی بود که در مرحله گروهی وارد شد و سه بازی سنگین با آلمان، مجارستان و پرتغال این تیم را تحلیل برد. فرانسه در جام جهانی 2022 قرعه نسبتاً آسانی دارد و به ترتیب با برنده پلی‌آف آمریکای جنوبی – آسیا، دانمارک و تونس بازی خواهد کرد. همچنین در قطر خبری از جابه‌جایی عجیب یورو 2020 نخواهد بود.
فرانسه روی کاغذ تمام ابزار لازم برای شکستن طلسم 60 ساله ناکامی قهرمان جهان را دارد، ولی باید دید رقیبان در قطر چه برنامه‌ای برای غافلگیری این تیم پرستاره دارند و اتفاقات غیرمنتظره در نهایت به نفع کدام تیم خوشبخت رقم می‌خورد.

Page Generated in 0.0056 sec