printlogo


کد خبر: 245057تاریخ: 1401/1/22 00:00
معادلات و پیش بینی های روی کاغذ جام جهانی
جام از آن کیست؟

سعید آقایی- قرعه‌کشی رقابت‌های جام جهانی و مشخص شدن گروه‌های 8 گانه از هم اکنون تب فوتبال و جام جهانی را در سراسر دنیا داغ کرده و هواداران و شیفتگان فوتبال در سراسر دنیا با بررسی قرعه کشی، احتمالات جام و مدعیان قهرمانی را مرور کرده و شانس‌های قهرمانی را سبک و سنگین می‌کنند.
در این بازی جذاب پیش‌بینی، همیشه پای بنگاه‌های شرط‌بندی نیز وسط می‌آید. آنها که با استفاده نفوذ فوتبال در میان توده مردم و رسوخ جادوی توپ گرد و مستطیل سبز در قلب‌ها، از شور و علاقه هواداران نمدی برای کلاه خود ساخته و سفره‌ای بلندبالا پهن می‌کنند تا سهم نداشته خود را از فوتبال بگیرند. رواج شرط‌بندی و سایت‌ها و بنگاه‌های پیش‌بینی به اندازه‌ای در فوتبال نفوذ پیدا کرده که در پاره‌ای اوقات حتی اصالت و صحت رقابت را نیز زیر سؤال برده و بدل به یک عنصر تعیین کننده شده. آنچه بر آتش جذابیت و هیجان فوتبال بیشتر می‌دمد تا با استفاده از لهیب‌های آن سهم بیشتری را از این خوان گسترده به دست آورد.
همانند تمامی ادوار جام جهانی، مدعیان جام به چند قدرت سنتی محدود می‌شوند. تیم‌هایی که در تاریخ فوتبال همیشه پای ثابت جام‌های جهانی بوده‌اند و در رزومه خود شانس بالا بردن جام جهانی را داشته‌اند و از همین رو به هنگام حساب و کتاب و شمردن مدعیان جام، با هر متر و معیار و سلیقه‌ای همیشه در لیست مدعیان اصلی قرار می‌گیرند. برزیل، آلمان، فرانسه، اسپانیا و آرژانتین در این کتگوری قرار می‌گیرند. تیم‌هایی با ستاره‌های ریز و درشت که سابقه قهرمانی در جام جهانی را در کارنامه دارند و جزو مدعیان ثابت و سنتی جام به شمار می‌روند. در میان این مدعیان سنتی اما جای یک تیم به‌شدت خالیست و به چشم می‌آید. ایتالیا تیمی که در تاریخ خود 4 بار جام را بالای سر برده و با ستاره‌های بزرگش برای هر تورنمنتی یک مدعی بالقوه است اما این بار در سد مقدونیه شگفتی‌ساز گیر افتاد و به جام جهانی 2022 نرسید تا غایب بزرگ جام باشد. تیمی که غیبتش در قطر حتی از اعتبار و کیفیت جام خواهد کاست.
در کنار این مدعیان سنتی، چند مدعی بالقوه نیز داریم که شاید در مقایسه با غول‌ها، بخت کمتری برای فتح جام داشته باشند اما هرگز نباید آنها را از قلم انداخت. تیم‌های پرستاره و جذابی که به نوعی مدعیان میانه محسوب می‌شوند. انگلیس، پرتغال، هلند و حتی بلژیک تیم‌های این کتگوری را تشکیل می‌دهند. تیم‌هایی که در میان آنها انگلیس سابقه قهرمانی در جام جهانی را نیز داراست و جملگی سابقه حضور در فینال را نیز در کارنامه دارند. این دسته اگرچه در مقابل غول‌ها از شانس کمتری برای قهرمانی برخوردارند اما نباید آنها را نادیده گرفت و حتی هواداران افراطی شانس قهرمانی تیم‌های محبوب خود را چه بسا بیشتر از مدعیان سنتی می‌دانند.
ورای این دو دسته، باید جایی برای شگفتی سازان جام کنار گذاشت. فوتبال بازی شگفتی‌هاست و بخش قابل توجهی از جذابیت و هیجان آن به مؤلفه غیرقابل پیش‌بینی بودن بازمی‌گردد. اتفاقی که در طول ادوار جام جهانی همیشه شاهد آن بوده‌ایم. برای خلق شگفتی می‌توان هر تیمی را کاندیدا کرد؛ حتی تیمی از قاره سیاه. سنگال قهرمان قاره شاید گزینه اصلی باشد. تیمی لبالب از ستاره‌های بزرگ که به نظر در اوج دوران فوتبال خود قرار دارد. خیلی‌ها اعتقاد دارند وقت درخشش و شگفتی یک تیم از قاره سیاه رسیده و چه گزینه‌ای بهتر از سنگال. تیمی که حداقل روی کاغذ می‌تواند این مأموریت را انجام دهد.
تا جام جهانی قریب به 8 ماه باقی مانده و این پیش‌بینی‌ها تا لحظه آغاز جام و حتی در جریان مسابقات بسته به اتفاقات جریان خواهد داشت.

Page Generated in 0.0058 sec