printlogo


کد خبر: 245033تاریخ: 1401/1/22 00:00
حضور تیم‌های لیگ یکی و دسته دومی در نیمه نهایی
تکرار یک کلیشه؛ جام شگفتی‌ها

گزارش
اکبر منتشلو   
 
خیلی‌ها جام حذفی را جام شگفتی‌ها می‌نامند و در حقیقت هم این جام فارغ از اینکه خیلی به مسائل تخصصی و فنی فوتبال بپردازد با فلسفه‌ای جداگانه از دیگر رقابت‌های فوتبال مثل لیگ برتر، لیگ دسته اول، لیگ دسته دوم و حتی رقابت‌های چندجانبه و مناسبتی، برگزار می‌شود. جام حذفی، جامی است که انتظار شگفتی‌سازی در آن می‌رود و از طرف دیگر فرصتی برای دیده شدن برخی از بازیکنان و تیم‌هایی است که هنوز در شرایطی نیستند که بتوانند در رقابت‌های حرفه‌ای و مطرح خودی نشان دهند، اما توانایی‌هایی دارند که در تک بازی‌ها می‌توانند بخوبی آن را به نمایش بگذارند. کم نبودند بازیکنانی که از طریق جام حذفی به رقابت‌های حرفه‌ای فوتبال پا گذاشتند و اتفاقاً توانستند عملکرد خوبی هم از خود به نمایش بگذارند. برعکس سال‌های اخیر این فصل از رقابت‌های جام حذفی انگار نزدیک جام شگفتی‌ها شده و دو تیم مس کرمان از لیگ دسته اول و خلیج‌فارس ماهشهر از لیگ دسته دوم فوتبال در نیمه نهایی این رقابت‌ها به میدان خواهند رفت. مس کرمان برای رسیدن به این مرحله از رقابت‌ها ابتدا از سد ماشین‌سازی تبریز گذشت. بعد از آن توانست تیم لیگ برتری فولادخوزستان را در ضیافت پنالتی شکست دهد و در مرحله یک چهارم هم توانست خیبر خرم‌آباد را با شکست بدرقه و به مرحله نیمه نهایی راه پیدا کند. اما مهم‌تر از کار مس را ماهشهری‌ها انجام دادند. خلیج‌فارس ماهشهر از لیگ دسته دوم فوتبال در این رقابت‌ها تا اینجا توانسته 3 تیم لیگ برتری را شکست دهد. ماهشهری‌ها ابتدا هوادار را شکست دادند و بعداز آن در دیدار با نفت مسجدسلیمان نتیجه را دو بر یک به نفع خودشان ثبت کردند و در یک چهارم توانستند مس رفسنجان را که یکی از تیم‌های خوب این فصل از لیگ برتر فوتبال به شمار می‌رود، در پنالتی شکست دهند. مس کرمان و خلیج‌فارس ماهشهر در نیمه نهایی به احتمال زیاد رقبای سرخابی‌ها خواهند بود و این بهترین فرصت برای این دو تیم بخصوص خلیج‌فارس ماهشهر خواهد بود که خودی نشان دهند. در رقابت‌های قبلی جام حذفی نیز کم و بیش برخی تیم‌ها توانستند نتایج خوبی کسب کنند اما در این دوره از رقابت‌ها، حضور تیم دسته دومی خلیج‌فارس ماهشهر در نیمه نهایی و احتمال ادامه حضور در نهایی این رقابت‌ها حسابی جام حذفی را داغ کرده است.
سرخابی‌ها قاتل شگفتی‌سازها
 در فصل گذشته این رقابت‌ها ملوان از دسته اول فوتبال کشورمان توانست به مرحله نیمه نهایی راه یابد و در این مرحله مغلوب فولاد خوزستان و از رقابت‌ها حذف شد. سال 97 داماش گیلانیان نه تنها در نیمه نهایی حضور داشت، بلکه با عبور از سد سایپا، رقیب پرسپولیس در فینال شد که نتوانست از سد پرسپولیس عبور کند. 
سال 96 نیز خونه به خونه با هدایت نکونام توانست حریفانی مثل راه‌آهن، سیاه‌جامگان، گسترش فولاد و استقلال خوزستان را از پیش رو بردارد و به مرحله نهایی و رقابت با استقلال برسد، اما این تیم هم نتوانست حریف استقلال شود و در این مرحله حذف شد. سال 95 تیم قشقایی شیراز حریف سرسختی برای پرسپولیس بود و این تیم را حذف کرد اما نتوانست به مراحل بالاتر دست پیدا کند و تیمی به مرحله نیمه نهایی و یا بالاتر نرسید. سال 93 تیم‌هایی مثل صنعت ساری با حذف ملوان و پیکان، گل گهر سیرجان و پارسه با حذف سپاهان و فولاد خوب ظاهر شدند اما در ادامه راه در مرحله نیمه‌نهایی حذف شدند. سال 90 شهرداری یاسوج با هدایت عباس چمنیان توانست تیم‌هایی مثل تراکتورسازی، سیاه جامگان و فولاد را شکست داده و در نیمه نهایی به مصاف استقلال رفت که در این بازی شکست خورد و از رقابت‌ها حذف شد.
سال 89 تیم ملوان شگفتی‌ساز شد و با شکست تیم‌های ایرانجوان، تراکتورسازی و استقلال به مرحله نهایی رسید و در فینال از پرسپولیس شکست خورد. سال 88 گسترش فولاد تیم‌هایی مثل تراکتورسازی، مس رفسنجان و ذوب آهن را شکست داد و به مرحله فینال رسید که در این دوره مغلوب پرسپولیس شد. سال 87 مس رفسنجان کارش را با شکست استقلال در این رقابت‌ها شروع کرد اما در یک چهارم نهایی مغلوب حریف شد و وداع زودهنگامی داشت. سال 86 نه تنها شگفتی‌سازی نداشتیم بلکه استقلال با عملکرد ضعیف در این دوره از رقابت‌ها توانست قهرمان جام حذفی شود. سال 85، تربیت بدنی، نماینده یزد توانست دو بازی مقابل فجر سپاسی و ملوان را با برد پشت سر بگذارد، اما شگفتی در این دوره از رقابت‌ها رقم نخورد. سال 84 سال خوبی برای رقابت‌های جام حذفی بود. تیم نوژن ساری توانست تیم‌های فولاد و ذوب آهن را شکست دهد تا در نیمه نهایی حریف استقلال شود که با عدم حضور استقلالی‌ها در زمین، نوژن ساری بدون بازی مقابل استقلال به مرحله نهایی رفت اما در این بازی سد بزرگی مقابل پرسپولیس شد و در پایان 120 دقیقه جدال دو تیم بازی با تساوی به پایان رسید که در ضربات پنالتی و با یک گل پرسپولیس قهرمان این دوره شد. 
به این ترتیب شگفتی چندانی در این دوره شاهد نبودیم و هر از گاهی هم که تیمی خود را به مراحل پایانی این رقابت‌ها رسانده، استقلال و پرسپولیس قاتل این شگفتی‌سازها شدند و جام حذفی را به‌نام خودشان زدند. در این دوره از رقابت‌ها هم به احتمال زیاد شاهد حضور مس کرمان و خلیج‌فارس ماهشهر در مرحله نهایی باشیم و شاید این بار جای قاتل و مقتول عوض شود.

Page Generated in 0.0065 sec