printlogo


کد خبر: 243528تاریخ: 1400/12/11 00:00
انتخاب تیم‌های آسیایی بر عهده فدراسیون
در انتظار جنگ خونین باشگاه‌ها و فدراسیون!

تغییر تقویم برگزاری لیگ قهرمانان آسیا، تغییراتی را درباره حضور تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا در پی خواهد داشت که در ایران با توجه به سابقه روابط فدراسیون فوتبال و باشگاه‌ها، تنش‌های متعددی را در پی خواهد داشت.
شما تصور کنید در شرایط عادی فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش، در مقاطع مختلف از سوی هواداران تیم‌ها، متهم شده‌اند به جانبداری از تیم‌های استقلال، پرسپولیس، تیم‌های اصفهانی یا صنعتی و همین موضوع همیشه چالشی بی‌پایان را میان مسئولان باشگاه‌ها و تصمیم‌گیرندگان در فدراسیون فوتبال به همراه داشته است. حالا قرار است فدراسیون درباره تیم‌هایی که قرار است در لیگ قهرمانان بازی کنند، تصمیم بگیرد!
این موضوع فقط درباره ایران نیست. معضلی است که عربستان، قطر، امارات و... را هم درگیر خواهد کرد و به همین دلیل است که رسانه‌های عربی در این رابطه نوشته‌اند و چگونگی این انتخاب مورد بحث قرار گرفته است.
اینکه چرا کشورهایی نظیر ایران با چنین چالشی مواجه خواهند بود به تغییر زمان برگزاری مسابقات لیگ قهرمانان آسیا برمی‌گردد. ماجرا از این قرار است که پس از دوره پیش روی لیگ قهرمانان آسیا یعنی ACL 2022 که از اردیبهشت 1401 آغاز و در اسفند ماه 1401 به پایان می‌رسد، دوره بعدی یعنی ACL 2023 – 2024 به صورت دوسالانه برگزار می‌شود. یعنی مسابقات از شهریور 1402 آغاز شده و در اردیبهشت 1403 به پایان می‌رسد.
به این معنا که در زمان آغاز مسابقات در شهریور 1401، دو فصل از رقابت‌های لیگ و جام حذفی در کشورهایی مانند ایران، عربستان، قطر، امارات و... به پایان رسیده بدون اینکه رقابت‌های لیگ قهرمانانی برگزار شده باشد. به همین دلیل، ابهامات درباره اینکه سهمیه کشورهای حاضر در لیگ قهرمانان آسیا 2024 – 2023 از کدام دوره فوتبال داخلی انتخاب می‌شود، بیشتر شد. اینکه از فصل جاری که در حال برگزاری است سهمیه کشورها مشخص می‌شود، یا از فصل بعدی لیگ‌های داخلی و یا تفکیکی از هر دو فصل؟
چند روز پیش بود که وبسایت فوتی رنکینگز خبر داد که AFC قصد دارد تا دست فدراسیون‌های فوتبال کشورها را در این زمینه باز بگذارد و آنها برای انتخاب نماینده‌های خود در این پیکارها، مستقلاً اقدام کنند. حالا روزنامه الریاضیه در خبری عجیب مدعی شده است که کنفدراسیون فوتبال آسیا قصد دارد به فدراسیون‌های عضو، اختیار عمل دهد تا بدون توجه به جایگاه تیم‌ها در لیگ داخلی، سهمیه‌های خود در لیگ قهرمانان آسیا 2024 – 2023 را معرفی کنند.
الریاضیه در این خصوص نوشته است: «منتظریم که کنفدراسیون فوتبال آسیا یک بیانیه و نامه‌ای را خطاب به فدراسیون‌های عضو بفرستد که به آنها در خصوص حضور تیم‌های خود برای شرکت در لیگ قهرمانان آسیا 2023 آزادی عمل دهد و فدراسیون‌ها، نمایندگان خود را معرفی کنند، آن هم بدون اینکه جایگاه خاص تیم‌ها در مسابقات داخلی ملاک باشد.»
این یعنی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ فوتبال ایران تا کنون به خود دیده‌اند. چالشی که اگر از همین الان به فکر ساماندهی آن نباشند، بدون شک با بحرانی اساسی مواجه خواهند شد.
فدراسیون فوتبال عربستان بعد از بیانیه AFC به دنبال راهکاری عاقلانه و عادلانه است تا قهرمان و نایب قهرمان دو فصل را برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا انتخاب کند و اگر تیمی تکراری در میان قهرمانان باشد، از میان رتبه‌های بعدی جدول رده‌بندی، تیم‌های دیگر را در این رقابت‌ها شرکت دهد.
پیشنهاد دیگری نیز در دست اجراست که تنها قهرمانان و تیم‌های برتر لیگ در فصل بعدی رقابت‌های داخلی عربستان، راهی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا شوند. در نهایت اما فدراسیون‌ها در انتظار بیانیه‌ای از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا در این رابطه خواهند بود تا نحوه انتخاب‌ تیم‌ها جنبه شفاف‌تری پیدا کند.
 

Page Generated in 0.0063 sec