printlogo


کد خبر: 243517تاریخ: 1400/12/11 00:00
تمرین جهانی وزنه‌برداران جوان بدون مقدمات اعزام
وداع با المپیــــک تاوان احتمالــی بلاتکلیفـــی

رضا عباسپور     

 بلاتکلیفی فدراسیون وزنه‌برداری، مشخص نبودن وضعیت کاروان جوانان ایران اعزامی به رقابت‌های جهانی 2022 یونان در مسیر اخذ ویزای شینگن و حضور در کشور یونان میزبان برگزاری مسابقات جهانی 2022 جوانان، همچنین ماجرای جدی نمونه‌گیری دوپینگ (خون و ادرار) از وزنه‌برداران در رقابت‌های برون‌مرزی که می‌تواند تهدید بزرگی برای سهمیه المپیکی وزنه‌برداری در پاریس 2024 باشد، دغدغه‌های مهمی است که اگر از کنارش به سادگی عبور شود، می‌تواند تاوان سنگینی را برای ورزش کشور داشته باشد.
 
هزینه‌های سنگین اعزام جهانی جوانان با کیست؟
اگرچه شمارش معکوس برای اعزام تیم وزنه‌برداری جوانان کشورمان به رقابت‌های جهانی 2022 یونان آغاز شده، اما مهم‌ترین نگرانی که ذهن کادرفنی و ملی‌پوشان را در اردوی رشت درگیر خود کرده، بلاتکلیفی مدیریتی فدراسیون وزنه‌برداری و نامشخص بودن وضعیت این مجموعه برای اخذ ویزای شینگن است.
 از سوی دیگر نگرانی مهمی که می‌تواند تهدیدی جدی برای به خطر افتادن آینده وزنه‌برداری ایران و حضور در بازی‌های المپیک 2024 باشد، نمونه‌گیری دوپینگ از جوانان است. اتفاقی که اگر در این وضعیت مبهم وزنه‌برداری، گریبان جوانان را در رقابت‌های جهانی بگیرد، برای کل وزنه‌برداری ایران دردسر می‌شود.
 در شرایطی که رقابت‌های جهانی وزنه‌برداری جوانان قرار است در شهر هراکلین یونان برگزار شود، شنیده‌ها و شواهد موجود از وضعیت کنونی وزنه‌برداران جوان، بیانگر این است که هنوز قدمی برای اخذ ویزای شینگن، تهیه بلیت هواپیما و تأمین اعتبار ارزی برداشته نشده است! حتی معلوم نیست چه کسی یا کدام حامی مالی یا مسئولی در این وضعیت مبهم حاکم بر وزنه‌برداری قرار است خرج و مخارج این اعزام پر هزینه را تقبل کرده و کار را دست بگیرد. اینکه در این زمان محدود باقی‌مانده قرار است چه اتفاقی بیفتد تا این تیم بدون مشکل و دغدغه عازم مسابقات جهانی شود جای بسی سؤال و تعجب فراوان دارد.
 
کدام ارگان سلامت وزنه‌برداران را تضمین می‌کند؟
اگرچه دغدغه اصلی اعضای کادرفنی و وزنه‌برداران جوان که در حال آماده شدن برای مسابقات قهرمانی جهان در یونان هستند بلاتکلیفی مدیریتی وزنه‌برداری و معلوم نبودن وضعیت پروسه اخذ ویزای اروپا برای آنها است، اما نباید این موضوع مهم و حیاتی را فراموش کنیم که از گرفتن ویزا برای وزنه‌برداران جوان مهم‌تر، تأیید قطعی سلامت و آلوده نبودن احتمالی پولادمردان جوان به مواد نیروزای دوپینگی است.
 هم کمیته بین‌المللی المپیک و هم فدراسیون جهانی وزنه‌برداری برای حضور در المپیک 2024 پاریس و کسب سهمیه برای شرکت در این بازی‌ها، شرط اصلی را پاکی و سلامت کامل وزنه‌برداران و کشورهای زیرمجموعه فدراسیون جهانی وزنه‌برداری قرار داده است. 
آنها به واقع در این موضوع هیچ تعارف یا شوخی هم با هیچ ورزشکار یا کشوری ندارند.
 بنابراین با توجه به تجربه تلخی که تیم وزنه‌برداری جوانان و نوجوانان کشورمان در یکی، دو سال گذشته بابت مثبت شدن تست دوپینگ تعدادی از مدال‌آوران و پشتوانه‌ها داشته است، مطمئناً به هیچ وجه صلاح نیست در این بلاتکلیفی و اوضاع خرابی که فدراسیون وزنه‌برداری ایران دارد، این ریسک بزرگ و خطرناک را به جان خریده و بدون اینکه کسی یا مجموعه‌ای بابت اعزام پاک و سلامت تیم وزنه‌برداری جوانان ضمانت کامل بدهد، تیمی را به مسابقات جهانی یونان اعزام کنیم که خیلی از چند و چون جمع و جور شدن و نحوه و نوع آماده‌سازی و سلامت کامل وزنه‌بردارانش مطلع نیستیم. 
نهایتاً وقتی نمی‌توانیم مقدمات استاندارد و لازم را برای اعزام تیم وزنه‌برداری جوانان به رقابت‌های جهانی در این شرایط بلاتکلیفی فراهم آوریم، مطمئناً انصراف از مسابقات و اعزام نکردن وزنه‌برداران به رویدادی که ممکن است برای ما حکم تیر خلاص و وداع با بازی‌های المپیک را داشته باشد خطا است و خیانت به ورزش و مجموعه وزنه‌برداری ایران.
 علیرضا امینی، عبدالله بیرانوند، توفیق پوزش، فرهاد اکبری، مسعود ممیوند، علیرضا یوسفی، علیرضا اسفندیاری، علی عالی‌پور، مسعود نصرتی و سپنتا حاکم‌زاده ملی‌‌پوشانی هستند که با دعوت سعید علی‌حسینی هم‌اکنون در استان گیلان و شهر رشت مشغول آماده‌سازی برای اعزام به جهانی هستند.
 مسابقاتی که قرار است از روز 12 تا 20 اردیبهشت در یونان برگزار شود.

Page Generated in 0.0048 sec