printlogo


کد خبر: 243516تاریخ: 1400/12/11 00:00
جواد داوری و مسئولیت بزرگ احیای بسکتبال
وظایف سنگین رئیس دهه شصتی!

گزارش
محسن آجرلو    
 
 انتخابات فدراسیون بسکتبال در حالی روز دوشنبه برگزار شد که نتیجه شمارش آرا، همه گمانه‌‌زنی‌های روزهای منتهی به مجمع را تغییر داد. در پایان انتخابات بسکتبال که پس از سه بار تعویق بالاخره برگزار شد، جواد داوری بازیکن سال‌های نه چندان دور تیم ملی و همین‌طور رئیس هیأت استان اصفهان، با کسب 38 رأی به‌عنوان رئیس جدید این رشته انتخاب شد. به این ترتیب یک بار دیگر در انتخابات فدراسیون‌های ورزشی، یکی از قهرمانان سابق و البته جوان رشته مورد نظر، توانست رأی مجمع را بگیرد.
  تغییر موضع اعضای مجمع
 یکی از شایعات جدی در روزهای منتهی به مجمع، شرایط خوب شاپور یاوری بود. مدیرعامل سابق پتروشیمی و عضو هیأت رئیسه فدراسیون که گفته می‌شد بیشترین رأی را در میان اعضای مجمع دارد. در این میان قطعی شدن غیبت طباطبایی در مجمع و تقسیم رأی‌های او بین نامزدها، بازی را به طور کامل عوض کرد.
اینطور شنیده می‌شود که در شب فعل و انفعالات مجمع و حتی روز انتخابات (طبق گفته خود داوری)، اقبال رأی‌دهندگان به سمت داوری تغییر جهت داد تا این مدیر جوان با کسب 38 رأی از 64 عضو مجمع، به‌عنوان رئیس جدید بسکتبال انتخاب شود.
  دبیر، ساعی و حالا داوری
 حضور رؤسای جوان در فدراسیون‌های ورزشی - مخصوصاً چهره‌های برجسته و قهرمان‌های سابق این رشته – اتفاقی است که گویا به یک جریان در ورزش ایران تبدیل شده. جریانی که اقبال بیشتری به مدیران ورزشی دارد و حضور قهرمانان و ملی‌پوشان سابق را بر مدیران غیر ورزشی و مسن‌تر ترجیح می‌دهد. در گذشته هم چهره‌هایی نظیر خادم – که جزو قهرمانان برجسته بودند – رئیس فدراسیون شده بودند اما در دوران جدید، انتخاب دبیر طی سال‌های گذشته، ساعی در ماه‌های اخیر و داوری در روز دوشنبه، پازل‌های تکمیل‌کننده این اتفاق بودند. البته که حضور نفراتی مانند سهرابیان در قایقرانی و رضوانی در شنا را هم می‌شود در زمره همین اتفاق‌ها گذاشت.
 
 رئیس بسکتبال یک پله جوان‌تر شد
ریاست فدراسیون بسکتبال در دهه 80 و همین‌طور ابتدای دهه 90 در اختیار محمود مشحون بود. مدیر باسابقه‌ای که در سال‌های پایانی بیش از 70 سال سن داشت و مسن به حساب می‌آمد.
بعد از مشحون، طباطبایی در حالی ریاست این رشته را برعهده گرفت که حدود 50 سال سن داشت و چیزی نزدیک به 2 دهه، سن رئیس فدراسیون را کاهش داد.
حالا جواد داوری در شرایطی به‌عنوان رئیس فدراسیون بسکتبال انتخاب شده که هنوز چهل سالش هم تمام نشده و 38 سال بیشتر ندارد. درست مانند تعداد آرای خود در انتخابات فدراسیون!
او بعد از نصیرزاده (رئیس فدراسیون پرورش اندام – متولد 63)، دومین رئیس جوان فدراسیون‌های ورزشی در ایران به حساب می‌آید. داوری در شرایطی به‌عنوان رئیس انتخاب شده که برخی هم‌دوره‌ای‌های او و حتی بازیکن‌های باسابقه‌تر، هنوز در لیگ و حتی تیم ملی بازی می‌کنند. بازیکن‌هایی نظیر مهدی کامرانی و حتی صمد نیکخواه بهرامی که باید دید چه تعاملی با همبازی سابق خود خواهند داشت.
 
 امید به روزهای بهتر در بسکتبال
روند نزولی بسکتبال ایران سال‌هاست که آغاز شده. از اواخر دوران مشحون (به‌عنوان مدیری که اکثر موفقیت‌ها در زمان او شکل گرفت) تا دوران چهارساله طباطبایی که در برخی زمینه‌ها بسیار تاریک و ناامیدکننده بود. حالا نوبت جواد داوری است. مدیری بسیار جوان و کم‌تجربه که البته به معنای واقعی کلمه از جنس بسکتبال است و تنها امید این روزهای اهالی این رشته برای بهبود شرایط.
مرزبندی‌های اشتباه و بستن درهای فدراسیون به روی بسیاری از اهالی این رشته، در زمان مشحون پایه‌ریزی شد و در زمان طباطبایی هم ادامه پیدا کرد. جبهه‌بندی و خودی و غیر خودی کردن چهره‌هایی که بسکتبال را به روزهای اوج خودشان رساندند، این رشته دانشگاهی و جذاب را از اوج قدرت در آسیا، به شرایط متزلزلی کشانده که نیروی بزرگی برای نجات آن مورد نیاز است.
حالا باید دید که رویکرد داوری در دوران ریاستش چگونه خواهد بود. مدیر جوانی که باید به‌شدت مراقب حلقه اول آدم‌های اطرافش باشد و حالا که به‌عنوان رئیس انتخاب شده، نگاه مسئولانه و جامع‌تری در انتخاب آنها داشته باشد تا بتواند با جذب حداکثری، بسکتبال را از این سقوط آزاد نجات دهد.
 
 

 


Page Generated in 0.0046 sec