printlogo


کد خبر: 242081تاریخ: 1400/11/16 00:00
سامورایی‌های آبی در راه هفتمین حضور متوالی در جام جهانی
برنامه‌ریزی بی‌نقص ژاپن برای سبقت از آسیا

شکست روز اول ژاپن مقابل عمان در توکیو یک غافلگیری بزرگ بود. آنها در روز سوم مرحله مقدماتی جام جهانی هم در ریاض مغلوب عربستان شدند که با نسل جدیدش دوباره اوج گرفته. با این حال تیم پرستاره آسیا که در جام جهانی روسیه موفق شد به مرحله حذفی برسد، توانست امتیازات از دست رفته را جبران کند و دوباره به مسیر صعود برگردد.
کارشناسان معتقد بودند مهم‌ترین عامل شکست مقابل عمان، فرصت کوتاه بازیکنان ژاپن برای رسیدن به هماهنگی به‌دلیل فاصله طولانی سفر از اروپا به خاور دور بوده. تقویم فشرده فوتبال جهان فاصله بازی‌ها را به حداقل رسانده و لژیونرهایی که از اروپا به ژاپن می‌روند، تنها فرصت یک جلسه تمرین همراه با تیم را دارند. این مشکلی بود که کره جنوبی هم با آن مواجه شد و در اولین بازی خانگی مقابل عراق به تساوی بدون گل رسید. هر دو تیم اما با گذشت زمان به هماهنگی بیشتری رسیدند و نتایج هم این را نشان می‌دهد.
شکست روز سوم در ریاض برای ژاپن چاره‌ای جز بردن بازی برگشت باقی نگذاشته بود و آنها هفته گذشته موفق شدند اولین باخت را به عربستان تحمیل کنند. دو برد اخیر مقابل چین و عربستان به ژاپن کمک کرد که به یک امتیازی عربستان برسد و با توجه به توقف استرالیا در عمان، شانس خوبی برای صعود مستقیم دارد. البته شاگردان موریاسو در بازی بعدی میهمان استرالیا هستند و برای اینکه خیال‌شان کاملاً راحت شود، باید از این بازی نیز حداقل یک امتیاز بگیرند. تقابل ژاپن و عربستان در ورزشگاه سایتاما، فوتبال سطح بالایی بود و حرکات ترکیبی و سرعت انتقال بالای دو تیم صحنه‌های جذابی ساخت، ولی در نهایت ژاپن مزد تجربه بیشتر، کیفیت بالاتر مهاجمان و استحکام ساختار دفاعی‌اش را گرفت و با دو گل به برتری رسید.
هرچند موریاسو، مهاجم لیورپول موفق شد گل اول ژاپن را بزند، ولی ستاره تیم جونیا ایتو، مهاجم خنت بود که گل اول را ساخت و گل دوم را هم با شوتی ناگهانی وارد دروازه عربستان کرد. مهاجم خنت در بازی با چین هم یکی از گل‌های ژاپن را زده بود. وی از شروع مرحله مقدماتی جام جهانی توانسته 6 گل بزند.
ژاپن در سال‌های گذشته برنامه بلندمدتی برای توسعه فوتبالش داشته که نتیجه آن حضور پرشمار بازیکنانش در بهترین لیگ‌های اروپاست و توانسته از رقبای آسیایی‌اش فاصله بگیرد. آنها دیگر حتی نیازی به حضور مربی خارجی هم احساس نمی‌کنند و بعد از حضور آکیرا نیشینو در جام جهانی روسیه، با هاجیمه موریاسو وارد مقدماتی جام جهانی 2022 شدند و در حضور عربستان و استرالیا بخت نسبتاً خوبی برای هفتمین حضور متوالی در معتبرترین تورنمنت فوتبال جهان دارند.

Page Generated in 0.0056 sec