printlogo


کد خبر: 242065تاریخ: 1400/11/16 00:00
علیرضا دبیر درخواست «ریچ بندر» را رد کرد
اصــرار امریکایی

گزارش 
محسن وظیفه     
 
ماجرای سفر تیم ملی کشتی آزاد به امریکا وارد فاز پیچیده‌ای شده است. بعد از صادر نشدن ویزای شش نفر از اعضای کاروان تیم ملی کشتی آزاد، علیرضا دبیر در نامه‌ای به بوریس بومگارتنر، رئیس فدراسیون کشتی امریکا از انصراف تیم ملی برای مسابقه دوستانه به این کشور خبر داد. تصمیمی که ظاهراً برای مسئولان فدراسیون کشتی امریکا گران تمام شد و باعث شد تا آنها بیانیه صادر کنند و از ایران بخواهند که در تصمیم خود تجدید نظر کنند.
تیم ملی کشتی آزاد باید 23 آبان در تگزاس با امریکا دیدار دوستانه برگزار می‌کرد که به‌دلیل صادر نشدن ویزا برای مجید داستان و کامران قاسمپور به‌عنوان دو کشتی‌گیر اصلی تیم، احسان امینی مربی تیم ملی، محمد مصلایی‌پور داور المپیکی ایران، حجت کریمی سرپرست و علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی باعث شد تا فدراسیون کشتی ایران در اعتراض به تصمیم توهین‌آمیز دولت امریکا این مسابقه را لغو کند.
 اهمیت صادر نشدن ویزا برای تیم ملی کشتی آزاد ایران از سوی امریکا باعث شد تا پای سخنگوی دولت هم به این ماجرا باز شود. علی بهادری جهرمی در حساب کاربری خود در توئیتر با واکنش به تصمیم سیاسی امریکا در خصوص یک سفر ورزشی نوشت:«ممانعت دولت امریکا از صدور روادید اعضای تیم ملی کشتی ایران بار دیگر نمایان کرد، جابه‌جایی دولت‌ها تغییری در رویه ضد مردمی و ضد حقوقی دولت ایالات متحده ایجاد نمی‌کند.»
بعد از اقدام فدراسیون کشتی، فدراسیون کشتی امریکا بیانیه‌ای صادر کرد و ریچ بندر به‌عنوان مدیر اجرایی فدراسیون کشتی امریکا در مصاحبه‌ای خواهان تجدید نظر فدراسیون کشتی ایران در تصمیم خود شد. در بیانیه فدراسیون کشتی امریکا آمده که تقریباً تمامی ویزاها صادر شده و ایران می‌تواند با یک تیم خوب راهی این کشور شود:«فدراسیون کشتی امریکا از اینکه ایران تصمیم گرفته در مسابقه بالپارک مقابل تیم ما شرکت نکند، بسیار ناامید است. همانند 16 بار قبلی که ایران از سال 1995 در ایالات متحده به رقابت پرداخته است، این رویداد نیز برای حسن نیت از طریق ورزش و به‌عنوان فرصتی برای ورزشکاران دو کشور برای رقابت در بالاترین سطح بوده است. ایران تقریباً تمام ویزاهای خود را دریافت کرد و می‌توانست یک تیم خوب را برای کشتی با ورزشکاران ما به میدان بفرستد، اما این تصمیم آنها بود که شرکت نکنند. ما از آنها خواسته‌ایم در این باره تجدید نظر کنند.» این ادعا در حالی مطرح می‌شود که مشخص نیست منظور امریکایی‌ها از عبارت تقریباً برای تمامی نفرات تیم ایران ویزا صادر شده چه چیزی می‌تواند باشد اما واقعیت این است که علاوه بر صادر نشدن ویزا برای رئیس فدراسیون کشتی ایران و همچنین سرپرست و مربی تیم، دو کشتی‌گیر هم ویزا نگرفتند که کامران قاسمپور یکی از بهترین‌های کشتی ایران و کلیدی‌ترین کشتی‌گیر ایران در این مسابقه بود که ویزا برای او صادر نشد.
ریچ بندر، مدیر اجرایی کشتی ایالات متحده هم بدون اشاره به این رفتار دولت امریکا، اصرار دارد که همه چیز برای یک مسابقه مهم فراهم است: «قصد ما این است که یک رویداد با کیفیت برای همه و برای طرفداران در تگزاس ارائه دهیم و ورزشکاران برتر خود را به تشک بفرستیم، شاید در قالب دیگری.»
صادر نشدن ویزا برای رئیس فدراسیون کشتی برای یک مسابقه دوستانه، اقدام توهین‌آمیز از سوی امریکا محسوب می‌شود و به همین دلیل هم فدراسیون ایران باز هم اعلام کرد که به تصمیم قبلی خود پافشاری می‌کند. همچنین با توجه به فاصله ساعت ایران و امریکا و بر اساس درخواست کادر فنی که پیش از تصمیم بر لغو اعزام انجام شده بود، 
ملی پوشان قرار بود ۴ روز زودتر راهی امریکا شوند اما این موضوع نیز با توجه به کمبود وقت و اینکه نماینده‌ای برای دریافت روادید به امارات نرفته است، در حال حاضر امکان‌پذیر نیست.

Page Generated in 0.0065 sec