printlogo


کد خبر: 242048تاریخ: 1400/11/16 00:00
آنچه باید درباره رقابت زمستانی 2022 پکن بدانید
المپیک در شرایط خاص!

 المپیک زمستانی پکن 2022 متفاوت به نظر می‌رسد. اما در این رقابت‌ها چه محدودیت‌هایی وجود دارد؟ چند ورزشکار در این المپیک زمستانی حضور دارند؟ کلیاتی را درباره بیست و چهارمین المپیک زمستانی بررسی می‌کنیم.
چه کسانی در بازی‌های زمستانی رقابت می‌کنند؟
حدود 2900 ورزشکار از بیش از 90 کشور برای رسیدن به مدال‌های پکن رقابت دارند از جمله کلودیا پخشتاین آلمانی است که در اسکیت سرعت رقابت می‌کند و با 49 سال سن مسن‌ترین ورزشکار این رقابت‌ها است، او در هشتمین المپیک خود شرکت می‌کند. در مراسم اختتامیه که اول اسفند برگزار می‌شود، مدال‌ها در 109 رقابت تقسیم شده است که هفت تا از المپیک پیونگ‌چانگ 2018 بیشتر است.
بر خلاف المپیک تابستانی، فوق‌ستاره‌های زیادی در المپیک زمستانی حضور ندارند. اسکی باز سرعت امریکایی، میکائلا شیفرین و هانیو یوزورو مدافع عنوان قهرمانی در اسکیت نمایشی از جمله آنها هستند. آیرین ووست هلندی که در اسکیت سرعت رقابت می‌کند، نیز ورزشکار خارق‌العاده‌ای است.
مسابقات در کجا برگزار می‌شود؟
رقابت‌های المپیک در سه منطقه پخش شده است: پکن، یانکینگ و ژانگ جیاکو. پکن میزبان مسابقات یخی است: هاکی روی یخ، اسکیت سرعت، پیست کوتاه، اسکیت نمایشی و کرلینگ. برخی از تجهیزاتی که در المپیک تابستانی 2008 به کار رفته، دوباره در این بازی‌ها استفاده دارد. برای بازی‌های هوای آزاد مثل اسنوبورد و اسکی آزاد از یک مجموعه خاص به‌عنوان تپه استفاده می‌شود.
ورزشکاران رشته اسکی باید 75 کیلومتر از شمال شرق پکن به یانکینگ بروند. کانال جدید یخی آنجا ساخته شده. در ژانگ جیاکو که 180 کیلومتر با پکن فاصله دارد، دیگر اسنوبوردها و رقابت‌های آزاد همچنین دوگانه، اسکی کراس کانتری، پرش با اسکی نوردیک برگزار می‌شود. این سه منطقه با یک خط جدید قطار سریع‌السیر به هم وصل می‌شوند.
در این سه منطقه به اندازه کافی برف طبیعی وجود ندارد و برای اولین بار المپیک زمستانی با صددرصد برف مصنوعی برگزار می‌شود.
 اوضاع کووید 19 در پکن چطور است؟
مقامات برگزاری تمام تلاششان را کرده‌اند تا طبق قولشان یک المپیک زمستانی آرام را سازمان بدهند. بخشی از این استراتژی سختگیرانه «نه به کووید 19» با تست‌گیری فراوان و محدودیت تماس از جمله قرنطینه در مناطق شخصی یا ورودی شهرهای بزرگ عملی شده است. هر کسی وارد پکن می‌شود باید در ورود و خروج تست بدهد و تنها مجاز است در «مدارهای نزدیک» حرکت کند. تست‌های PCR روزانه اجباری است و نتایج باید در اپلیکیشن طراحی شده آپلود شود به همراه دمای بدن و سایر اطلاعات. انتقاداتی به تعدی این اپلیکیشن به حریم خصوصی افراد وارد شده است. افراد با تست مثبت باید 10 روز قرنطینه شوند اما می‌توانند خودشان هم تست بدهند اما باید به فاصله 24 ساعت دو تست منفی داشته باشند. چین نتوانسته به هدف خود در دور نگه داشتن سویه اُمیکرون از مرزهایش برسد. تعداد معدودی می‌توانند بازی‌ها را از نزدیک تماشا کنند. خبری از تماشاگران خارجی نیست و فروش بلیت به چینی‌ها هم ماه گذشته متوقف شد.
 آیا ورزشکاران می‌توانند اظهارات سیاسی داشته باشند؟
عضو کمیته برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی پکن اخیراً هشدار داد:«هر اظهار نظر یا رفتاری که بر خلاف روح المپیک و بخصوص در تضاد با قوانین و مقررات چین باشد، عواقب خواهد داشت.» کمیته بین‌المللی المپیک با ارجاع به اساسنامه المپیک گفت اظهارات سیاسی در کنفرانس خبری‌ها، مصاحبه‌ها یا شبکه‌های اجتماعی مجاز است اما در رقابت یا مراسم اهدای مدال جایی ندارد.
 

Page Generated in 0.0047 sec