printlogo


کد خبر: 242039تاریخ: 1400/11/16 00:00
هزینه‌ 1/500/000/000 ریالی سفر به جام جهانی برای ایرانی‌ها
دست ما کوتاه و خرما بر نخیل
یک تور جام جهانی شامل بلیت، هتل، غذا و تماشای 7 مسابقه، مبلغی در حدود 3800 تا 7000 دلار هزینه دارد. به طور میانگین اما می‌شود با 5500 دلار و با یک تور متوسط به قطر رفت و بازی‌های تیم ملی ایران را از نزدیک دید

 
امیر اسدی      
 
 برگزاری جام جهانی 2022 در قطر و همچنین صعود ایران به این تورنمنت مهم، همه و همه باعث شده تا خیلی‌ها برای سفر به این کشور و تماشای بازی‌های تیم ملی مشتاق باشند. حمیدرضا دهقانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوحه اما پیش‌بینی می‌کند 500 هزار ایرانی بتوانند رقابت‌های جام جهانی را از نزدیک بینند و به قطر سفر کنند: «تیم ملی ایران در دوحه از حمایت پرشور دوستداران و طرفدارانش برخوردار خواهد بود. تماشاگران ایرانی مشتاق حضور در دوحه برای حمایت از تیم ملی ایران هستند. ایرانی‌ها در ادوار گذشته جام‌های جهانی هم کنار تیم ملی حضور داشتند اما این دوره متفاوت است، چرا که ایران نزدیک‌ترین کشور به قطر محسوب می‌شود و این مسأله به تماشاگران ایرانی کمک می‌کند که خودشان را به دوحه برسانند. پیش‌بینی و انتظار من این است که در حدود نیم میلیون تماشاگر ایرانی برای تماشای بازی‌های جام جهانی به قطر بیایند و ما هم باید برای استقبال مناسب از این تماشاگران آماده باشیم.»
این عدد البته کمی رؤیایی است. بخصوص که هزینه‌ها در جام جهانی سرسام‌آور است و یک فوتبال‌دوست به همین سادگی‌ها نمی‌تواند پول زیادی را برای حضور در قطر متقبل شود. سایت فیفا ثبت‌نام علاقه‌مندان حضور در جام جهانی را آغاز و سامانه رزرو بلیت را فعال کرده. آمار نشان می‌دهد در 24 ساعت نخست، یک میلیون و 200 هزار نفر از سراسر جهان بلیت مسابقات را درخواست کرده‌اند که در میان آنها تنها 1500 ایرانی حضور دارند. این یعنی فعلاً استقبال آنچنانی از سوی ایرانی‌های فوتبال‌دوست صورت نگرفته که البته دلایلی هم دارد.
یک تور جام جهانی شامل بلیت، هتل، غذا و تماشای 7 مسابقه، مبلغی در حدود 3800 تا 7000 دلار هزینه دارد. به طور میانگین اما می‌شود با 5500 دلار و با یک تور متوسط به قطر رفت و بازی‌های تیم ملی ایران را از نزدیک دید. با توجه به قیمت دلار، یک علاقه‌مند به تیم ملی باید حدود 150 میلیون تومان هزینه کند تا در جام جهانی حاضر شود و دیدارهای ایران را تماشا کند؛ مبلغی در حدود قیمت یک اتومبیل معمولی در ایران که کمتر کسی شاید حاضر شود آن را فقط برای تماشای چند بازی تیم ملی بپردازد.
بلیت هر یک از بازی‌ها برای خارجی‌ها از 69 دلار شروع می‌شود و تا 220 دلار نیز قیمت دارد؛ تقریباً یک‌سوم قیمت بلیت در جام جهانی روسیه. اگر کسی بخواهد پرواز، هتل و بلیت مسابقات و ویزا- 75 دلار - را خودش تهیه کند، باز هم تفاوتی با رقم اعلام شده توسط تورها ندارد. تنها تفاوتش این است که با استفاده از تور، مطمئن است که بدون دغدغه می‌تواند به قطر برود و بازی‌ها را تماشا کند. جام جهانی روز 30 آبان 1401 آغاز می‌شود و تا 27 آذر ادامه خواهد داشت. با توجه به اینکه تنها 288 روز تا آغاز جام جهانی باقی مانده، بعید است با این هزینه‌های بالا تعداد ایرانی‌های علاقه‌مند به چند‌صد هزار نفر برسد. مگر اینکه اتفاق خاصی رخ بدهد و ما شاهد استقبال بهتری از سوی تماشاگران ایرانی باشیم.
 

Page Generated in 0.0052 sec