printlogo


کد خبر: 240073تاریخ: 1400/10/13 00:00
مسئولیت‌های فراموش ‌شده در حذف استقلال و پرسپولیس

سرمقاله
فرشاد کاس‌نژاد   
 
آنچه این‌ روزها بر استقلال و پرسپولیس می‌گذرد و این انتظار -شاید عبث- برای صدور رأی نهایی AFC درباره لغو مجوز حرفه‌ای و حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا، وجوه گوناگونی دارد؛ از جمله اینکه مسئولیت‌های فراموش ‌شده طی سال‌ها در فدراسیون فوتبال را یادآوری می‌کند.
نقص‌هایی که کنفدراسیون فوتبال آسیا به آن اشاره دارد، هیچ‌یک برای ما تازگی ندارند. نکته‌ای در پرونده حذف از آسیا پیدا نمی‌شود که دیروز از آن بی‌خبر باشیم و امروز با حیرت خبردار شده باشیم. از مالکیت مشترک تا بدهی‌های انباشته، مسائلی هستند که پیش از ورود AFC در فوتبال ایران باید درباره‌اش تصمیم گرفته می‌شد.
در تمام سال‌هایی که فدراسیون فوتبال با باشگاه‌های بدهکار مماشات می‌کرد و تصورش این بود که این مماشات، کمک به باشگاه‌هاست، پایه‌های غلط باشگاهداری گذاشته شد. باشگاه‌ها تصور کردند همیشه می‌توانند نسبت به قراردادها بی‌تعهد باشند و شکایت بازیکنان و مربیان به جایی نمی‌رسد. این عادات بدی را در فوتبال ایران پدید آورد. باشگاه‌ها هنگام قرارداد دست و دلباز شدند و هنگام پرداخت یادشان آمد که ورشکسته‌اند. اولین بار در جمع بازیکنان ایرانی آندرانیک تیموریان بود که با اطلاع به AFC‌، باشگاه استقلال را به‌دلیل بی‌تعهد بودن در پرداخت تا حذف از لیگ قهرمانان پیش برد. قوانین صدور مجوز حرفه‌ای AFC در سال‌های اخیر اگر سختگیرانه نمی‌شد، داستان مماشات فدراسیون و کمیته انضباطی با باشگاه‌های بدهکار همیشه می‌توانست ادامه داشته باشد و نظم مالی هیچ‌وقت در باشگاهداری ایرانی معنا پیدا نمی‌کرد.
فدراسیون فوتبال طی یک دهه اخیر باید کوشش می‌کرد نظم جدیدی در باشگاهداری برقرار کند. فدراسیون به‌عنوان نهادی که باید تولید فکر کند، آینده را ببیند، فردا را پیش‌بینی کند و استانداردهای قاره‌ای و جهانی را حاکم کند، باید زودتر و جدی‌تر از AFC سختگیری را آغاز می‌کرد. این در واقع تربیت نظام باشگاه‌ها با اتکا به قوانین است، اما چنین مسئولیت‌هایی همیشه فراموش می‌شوند.
حتی مالکیت مشترک بر باشگاه‌ها را فدراسیون فوتبال باید زودتر از AFC در فوتبال ایران به بحث می‌گذاشت و مانع ادامه مالکیت‌های مشترک بر باشگاه‌ها می‌شد. همین یک سال پیش بود که فدراسیون با مالکیت مشترک محمدرضا زنوزی بر دو باشگاه -تراکتور و ماشین‌سازی- نیز مماشات کرد.
این طریق اداره فوتبال سرانجام می‌تواند به امروز برسد که منتظر رأی نهایی حذف تیم‌های ایرانی از لیگ قهرمانان هستیم، آن هم با تخلفات آشکار که مماشات به کوشش برای پایان آنها ترجیح داده شد.
نه فقط باشگاه‌ها -استقلال و پرسپولیس و بقیه- در آینده مجبور به تغییر رفتار مالی هستند، بلکه فدراسیون فوتبال مسئول است تا در ایجاد نظم مالی سختگیر باشد وگرنه حذف از لیگ قهرمانان آسیا می‌تواند تکرار شود.
 

Page Generated in 0.0058 sec