printlogo


کد خبر: 240047تاریخ: 1400/10/13 00:00
مسیر پرفراز و نشیب البسه تیم ملی فوتبال به مجید رسید
کسب درآمد از لباس در جام جهانی قطر؛ رؤیا یا واقعیت؟

گزارش
بهناز میرمطهریان  
 
 قرارداد آل‌اشپورت با فدراسیون فوتبال بابت تأمین البسه تیم ملی فوتبال ایران به‌دلیل مشکلاتی که شیوع کرونا برای حمل‌ونقل و ارسال محصولات به ایران ایجاد کرده بود، فسخ شد. با اینکه نماینده این برند در خاورمیانه اعلام کرده بود که تا زمان عقد قرارداد با شرکت جدید، البسه تیم ملی را تأمین می‌کند اما با این حال محدودیت‌های ایجاد شده، اعتراض ملی‌پوشان را به همراه داشت. بازیکنان تیم ملی فوتبال مردان که همچنان از لباس‌های آل‌اشپورت استفاده می‌کردند، نسبت به تعداد ناکافی لباس‌ها اعتراض داشتند، چه برسد به وضعیت البسته تیم‌های زنان، فوتسال و فوتبال ساحلی که فدراسیون به ناچار برای تأمین البسه‌شان به سراغ یک تولیدی ایرانی رفته بود. همه این اعتراض‌‍‌ها اما در نهایت فدراسیون فوتبال را به این نقطه رساند که تأمین البسه تیم ملی فوتبال برای چهار بازی پیش رو به تولیدی مجید سپرده شود تا فدراسیون بتواند به‌دنبال فراخوانی که داده است، درباره اسپانسر لباس تیم‌های ملی برای مدت زمان طولانی تصمیم بگیرد.
 
پولی برای سایر رشته‌ها، رایگان برای فوتبال
مجید اما به واسطه کیفیتی که در میان برندهای ایرانی داشته در سال‌های اخیر در مسابقات بین‌المللی رشته‌های ورزشی مختلف بر تن ملی‌پوشان رشته‌هایی مانند وزنه‌برداری، کشتی و بسیاری از رشته‌های ورزشی بوده است. با این تفاوت که مجید حتی بابت تأمین لباس قهرمانان این رشته‌های ورزشی هم از فدراسیون‌های این رشته‌ها مبلغی دریافت می‌کرده اما در مراوده با فدراسیون فوتبال، تأمین البسه را به‌صورت رایگان برای چهار بازی برعهده گرفته است و این موضوع وجه تمایز قرارداد این برند با فدراسیون فوتبال است که البته همچنان با آنچه باید باشد، فاصله فراوانی دارد و براساس استانداردهای اسپانسرینگ، فدراسیون فوتبال باید بتواند از شرکت‌های طرف قرارداد، علاوه بر تأمین لباس، مبلغی پول هم دریافت کند.
 
داستان لباس ملی‌پوشان از ابتدا تا کنون
ماجرای تأمین لباس تیم‌های ملی در ایران اما مسیر پرفراز و نشیبی را طی کرده است. بخصوص از زمانی که تحریم‌ها، مانع از خرید لباس از بردهای آدیداس و پوما شد.
اولین دوره‌ای که تیم ملی فوتبال ایران با حشمت مهاجرانی در جام جهانی حضور داشت، جام جهانی 1078 آرژانتین بود که لباس‌های تیم ملی همه از برند آدیداس و پوما خریداری شده بودند.
بعد از آن تیم ملی فوتبال ایران تا سال 1998، همچنان لباس‌های آدیداس و پوما را می‌پوشید و البته برند شکاری که اولین تولیدی ایرانی بود که با فدراسیون فوتبال همکاری می‌کرد. با این حال اما تیم ملی با برند پوما در جام جهانی 1998 فرانسه حاضر شد. بعد از جام جهانی هم تا سال 2000 همچنان پوما می‌پوشیدند تا بعد از جام ملت‌های آسیا 2000 لبنان که دوباره بعد از دو سال، لباس‌های برند شکاری به تیم ملی بازگشت و تا پایان جام ملت‌های 2004 چین همکاری فدراسیون با شکاری ادامه پیدا کرد.
بعد از جام ملت‌های 2004 و تا قبل از جام جهانی 2006 آلمان، لباس‌های ملی‌پوشان از برند دایی بود اما در جام جهانی آلمان، تیم ملی با لباس‌های دایی نرفت و قراردادی دو ساله با پوما امضا کرد تا در جام جهانی 2006 آلمان و جام ملت‌های 2007 پوما بپوشد.
تحریم‌های بانکی علیه ایران که شروع شد، دیگر خبری از برندهای معتبر ورزشی مثل آدیداس و پوما نبود. تیم ملی 6 سال برندهای مجید، دایی، لیجا ایتالیا و آل‌اشپورت آلمان را پوشید و بعد از مدت‌ها بالاخره با آل‌اشپورت به ثبات رسید و قرارداد بست. قرارداد با آل‌اشپورت قدمی رو به جلو در قراردادهایی بود که فدراسیون فوتبال با شرکت‌های تأمین‌کننده لباس می‌بست. برای اولین بار فدراسیون بابت خرید لباس، پولی پرداخت نمی‌کرد و آل‌اشپورت موظف بود البسه تیم ملی را به طور رایگان تأمین کند.
تا اینکه کی‌روش بحث دریافت پول از آل‌اشپورت را مطرح کرد. او با دریافت مبلغ صدهزار دلار حاضر به پذیرش برند آل‌اشپورت نشد و فدراسیون در نهایت تصمیم گرفت با جیووا (Givova) که یک شرکت ایتالیایی است، قرارداد ببندد. بماند که همان زمان حاشیه‌های زیادی درباره جیووا مطرح می‌شد و حتی گفته می‌‎شد که این لباس‌ها در شیراز تولید می‌شوند. همین حواشی هم موجب فسخ قرارداد با جیووا شد و فدراسیون با ادعای تخفیف 70 درصدی از آدیداس، بار دیگر لباس آدیداس را بر تن بازیکنان کرد. البته فدراسیون مدعی بود که قرار است 15درصد از درآمد حاصل از فروش البسه هواداری آدیداس به ایران برسد که می‌توانست درآمدی حدود 5/1میلیون یورو (10 میلیارد) به همراه داشته باشد اما در نهایت این اتفاق نیفتاد.
بعد از رفتن کی‌روش، فدراسیون دوباره به سراغ آل‌اشپورت رفت تا اینکه کرونا و ممنوعیت‌های حمل و نقلی باعث شد که آل‌اشپورت قرارداد خود را فسخ کند و فدراسیون با مشکلی جدی برای تأمین البسه تیم ملی مواجه شود.
 
به درآمدزایی از لباس می‌رسیم؟
امروز فدراسیون فوتبال در جای حساسی ایستاده است. کدام برندهای ایرانی برای تأمین اقلام مورد نظر برای تیم ملی داوطلب خواهند شد؟ قرارداد فدراسیون با این برند به چه صورت خواهد بود؟ فدراسیون عزیزی‌خادم می‌تواند از محل البسه تیم ملی مقدمات درآمدزایی را بچیند؟ پروژه‌ای که یکی از درآمدهای متداول تیم‌های ملی در جهان است و تا کنون در ایران عملی نشده است.
 
 
فراخوان برای همکاری با تولیدی‌های داخلی
براساس فراخوانی که روی سایت فدراسیون فوتبال در این رابطه منتشر شده است، تمامی شرکت‌های واجد شرایط برای دریافت لیست اقلام مورد نیاز و جزئیات بیشتر، تا پایان وقت اداری روز شنبه 25/10/1400 به کمیته بازاریابی و تلویزیون فدراسیون فوتبال مراجعه کنند و پیشنهادات خود را به همراه اساسنامه و مجوز فعالیت شرکت توسط نماینده رسمی به واحد حراست فدراسیون ارائه کنند تا بعد از بررسی واجدین شرایط، از بین آنها شرکتی برای عقد قرارداد درباره تأمین البسه تیم ملی انتخاب شود.
مجید که بعد از جام جهانی 2006 آلمان و بویژه با شروع تحریم‌های بانکی علیه ایران، در مدت زمانی لباس‌های تیم ملی را تأمین می‌کرد، سومین برند ایرانی است که بعد از برند شکاری و دایی با فدراسیون فوتبال همکاری کرده است. البته به شرط اینکه از تولید برخی لباس‌های برند جیووا در زمان سرمربیگری کی‌روش در یکی از سوله‌های شیراز چشمپوشی کنیم و جیووا را همان برند ایتالیایی بدانیم.
 

 


Page Generated in 0.0053 sec