printlogo


کد خبر: 240008تاریخ: 1400/10/13 00:00
چرخ و فلک مربی‌های پرتغالی در برزیل
عصر طلایی پولدارها

گزارش
دنیل ادواردز   ترجمه: علی بلندنظر
 
بعد از سال‌ها مقاومت در برابر ورود مربی‌های خارجی، ناگهان برزیل تغییر رویه داده بخصوص اگر پای مربی‌های پرتغالی در میان باشد. قهرمانی کوپا لیبرتادورس سال 2019 ژرژ ژسوس با فلامنگو و دو قهرمانی پیاپی در این رقابت‌ها برای آبل فریرا و پالمیراس به معنای آن است که همکاری با پسرعموهای همزبان در آن سوی اقیانوس آرام به مذاق تیم‌های طراز اول سری A برزیل خوش آمده. کار به آنجا رسیده که فلامنگو و مدافع عنوان قهرمانی لیگ برزیل، اتلتیکو مینیرو به‌شدت باعث خشم یک تیم حاضر در مرحله یک‌هشتم‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا شده‌اند و همچنین تیمی که می‌تواند به جام جهانی 2022 برود.
دعوت از ژسوس برای فسخ قراردادش با بنفیکا و بازگشت به ریودوژانیرو سریع و اجتناب‌ناپذیر بود. او که در یک سال کار در فلامنگو 5 جام برده-از جمله نخستین دوگانه لیگ و لیبرتادورس بعد از سانتوس پله در دهه 1960- به محض اخراج رناتو گائوچو به‌دلیل ناکامی در فینال لیبرتادورس مقابل پالمیراس فراخوانده شد. بعد از چند هفته کشمکش با وجود عصبانیت هواداران بنفیکا به‌دلیل شروع متلاطم فصل 2022-2021 و با وجود حذف بارسلونا از لیگ قهرمانان اروپا، وقتی تصمیم گرفت که دیر شده بود و فلامنگو به سراغ یکی دیگر از هموطنانش رفت.
پائولو سوسا مسئولیت پیدا کرده که این تیم را دوباره به قهرمانی امریکای جنوبی برساند و آمدن هافبک سابق تیم ملی پرتغال به ورزشگاه ماراکانا هم به همین اندازه با کارفرمای قبلی‌اش جنجال درست کرد. سزاری کولژا رئیس فدراسیون فوتبال لهستان بعد از دریافت درخواست سوسا برای جدایی و رفتن به ریو گفت: «این رفتاری بی‌نهایت غیرمسئولانه است و یک مربی نباید اینگونه تعهدات خود را زیر پا بگذارد.» او حق دارد ناراحت باشد. سوسا در آغاز سال 2021 مربی تیم روبرت لواندوفسکی شد که در مرحله گروهی یورو 2020 حذف شد و در گروهش در مقدماتی جام جهانی 2022 دوم شد. حالا در فاصله سه ماه تا بازی با روسیه و بعد سوئد یا جمهوری چک در پلی‌آف جام جهانی قراردادش را فسخ کرده اگرچه با وجود مخالفت فدراسیون فوتبال لهستان توانست 300 هزار یورو از دستمزدش را بگیرد.
از ژانویه به بعد، بازیکن سابق یوونتوس، دورتموند و اینتر باید کار با لواندوفسکی گلزن را با یک ستاره دیگر، گابی گل، عوض کند که سال گذشته در لیبرتادورس و سری A آقای گل شد. او باید با مربی سال امریکای جنوبی، فریرا روبه‌رو شود و حتی شاید با کسی شاخ به شاخ شود که جایش را گرفت. قهرمان لیگ و جام حذفی برزیل، اتلتیکو مینیرو بلافاصله بعد از استعفای کوکا به سراغ ژسوس رفته و او که حالا آزاد است، می‌تواند به بلوهوریزونته برود.
برای تکمیل این دایره، شایعه شده است بنفیکا کسی جز آبل فریرا را نمی‌خواهد تا جای خالی ژسوس را پر کند. سابقه خوب این مربی 43 ساله در رقابت‌های حذفی گزینه جذابی برای تیمی است که در جمع 16 تیم پایانی لیگ قهرمانان اروپا قرار گرفته هرچند احتمال می‌رود فصل جدید را با پالمیراس شروع کند.
دلیل این چرخ و فلک مربیگری به‌دلیـــــــــــــــــل تضادهای همیشگی فوتبال است.
فلامنگو، مینیرو، پالمیراس و چندتای دیگر در دوره‌ای از شکوفایی به سر می‌برند که به آنها اجازه می‌دهد نه تنها به‌دنبال مربی‌های طراز اول اروپا باشند بلکه بازیکنان آنها را هم دنبال کنند. داوید لوییز، آندریاس پریرا و کندی در فصل قبل و حالا بازیکنان دیگری را طلب می‌کنند، مثل قرارداد قرضی برای فیلیپ کوتینیوی بارسلونا که البته این یکی حتی برای آریستوکرات‌های ریودوژانیرو هم خیلی گران تمام می‌شود. مینیرو هم عقب نمانده و هالک و دیگو کاستا را گرفته که برایش خیلی مفید بودند.
تیم ردبول براگانتینو هم که خیلی سخاوتمندانه جمع شده در فینال کوپا سودامریکانا با یک گل مغلوب دیگر تیم برزیلی، اتلتیکو پاراننزه شد. سه قهرمان اخیر لیبرتادورس برزیلی بودند و نمایندگان این کشور فینالیست سال 2020 بودند و سه تیم از چهار تیم نیمه‌نهایی سال 2021 را تشکیل می‌دادند.
 
 
نگرانی آرژانتین
حالا آرژانتین- به بقیه قاره کاری نداریم- نگران شده که این تفاوت قدرت مالی حتی امثال بوکا جونیورز و ریورپلاته را نیز عقب انداخته و هر دو رقابت قاره‌ای را برای بزرگترین و پرجمعیت‌ترین کشور امریکای جنوبی رقم زده است.
در سمت دیگر طیف حتی غول‌های برزیلی مانند فلومیننزه، سانتوس و سائوپائولو بعد از دو سال پاندمی کرونا در شرایط بد اقتصادی به سر می‌برند و بهترین بازیکنان خود را فروخته‌اند تا زنده بمانند. این نابرابری در جدول لیگ هم بازتاب داشت، تیم رده چهارمی فورتالزا با مینیرو 26 امتیاز و با پالمیراس هشت امتیاز اختلاف داشت با وجود اینکه دو تیم در رقابت‌های دیگر هم درگیر بودند.
دیگر قدرت‌های سنتی مانند کروزیرو، واسکو دوگاما و بوتافوگو حتی اوضاع بدتری دارند و در سری B هستند هرچند آخری امسال حداقل به سطح اول بر می‌گردد. دیگران با یکی دیگر از غول‌های خفته، گرمیو، دست و پنجه نرم می‌کنند که سقوطش، چهار سال بعد از قهرمانی لیبرتادورس، هشداری جدی در یکی از سخت‌ترین لیگ‌های جهان است. داستان این غول‌های از نفس افتاده تنها یکی از ماجراهای جذاب در سال شلوغ و جذاب فوتبال برزیل است.
سوسا باید اعتباری که ژسوس به دست آورده بود را تکرار کند چون قبل از این دام تورنت نتوانست دستاوردهای او را در ماراکانا تکرار کند و از سمتش کنار رفت. خود ژسوس در مینیرو کار بسیار سختی دارد و به خاطر موفقیت‌هایش در فلامنگو زیر فشار زیادی است. فریرا با یک چالش منحصر به فرد روبه‌رو است؛ یک لیبرتادورس دیگر با پالمیراس باعث می‌شود نخستین مربی بعد از اسؤالدو زوبلدیا، مربی استودیانتس در دهه 60 و 70 شود که سه قهرمانی پیاپی در معتبرترین رقابت قاره‌ای امریکای جنوبی به دست می‌آورد. این تیم همچنین باید آبرویش در جام جهانی باشگاه‌ها را باز پس گیرد بعد از آنکه در نیمه‌نهایی تورنمنت سال گذشته شکست خورد.
اما یک سؤال باقی می‌ماند: آیا عصر طلایی تیم‌های منتخب برزیل به اندازه کافی ادامه پیدا می‌کند تا این کشور دوباره یکی از لیگ‌های معتبر جهان را داشته باشد یا با عواقبی فاجعه‌بار سقوط می‌کند همان‌طور که قبلاً هم این اتفاق افتاده است؟
منبع: گل
 

Page Generated in 0.0056 sec