printlogo


کد خبر: 239888تاریخ: 1400/10/11 00:00
تهییج بازیکنان پرسپولیس در رختکن؛ چشم 30 میلیون به ساق‌های شماست
پاداش 100 میلیونی سپاهانی‌ها پرید!

گزارش
محمدقراگزلو   
 
پرسپولیس بازی بزرگ را برد. تیم یحیی فصل قبل در هر دو بازی مقابل تیم نویدکیا تن به تساوی داده بود اما این بار هم سپاهان پرمهره را شکست داد و از یکی از رقبای مستقیمش در راه قهرمانی سه امتیاز ارزشمند گرفت هم طلسم نبردن در اراک را شکست تا به داستان بدیمن بودن این شهر برای سرخ‌ها پایان دهد. 
برد مقابل سپاهان از این نظر فوق‌العاده پراهمیت و حیاتی بود که اولاً باعث سبقت این تیم از یکی از رقبای مستقیمش شد، دوم اینکه بازیکنان را صاحب اعتماد به نفس بالا کرد و سوم اینکه تیم حریف را به خاطر قبول چهارمین باخت در 5 بازی اخیرش وارد بحران کرد.
آنچه در این بازی در تیم پرسپولیس فوق‌العاده برجسته و پررنگ به نظر می‌رسید قدرت جنگندگی و عزم و اراده آنها برای پیروزی بود. نکته‌ای که از دقیقه یک تا سوت پایان به‌صورت مدوام و به شکلی عجیب در رفتار و مدل بازی تیم دیده می‌شد و عجیب اینکه هرگز نوسان نداشت.
بازیکنان پرسپولیس که در تمام بازی‌های قبلی نمایش‌های پرفراز و نشیبی ارائه داده بودند بهترین کیفیت خود را به اراک بردند و عجیب اینکه با تمام توان‌شان جنگیدند و مثل گلادیاتورهایی که برای مرگ و زندگی تلاش می‌کنند لحظه‌ای کوتاه نیامدند تا جایی که یحیی گل‌محمدی روی غیرت و شرف آنها تأکید کرد و به شکلی پررنگ از تلاش شاگردانش گفت تا نقش آنها را در رقم خوردن این پیروزی بزرگ بولد کند.
اما این بیداری بازیکنان پرسپولیس و جنگجو شدن آنها در این مسابقه ریشه در اتفاقات قبل از بازی داشت. حساسیت جدولی این بازی و ریشه تاریخی تقابل‌های دو تیم طی 15 سال گذشته به جای خود اما آنچه باعث شد بازیکنان پرسپولیس هرکدام شبیه سوپرمن باشند و نمایشی فوق‌العاده دلاورانه ارائه دهند صحبت‌های کادر فنی قبل از بازی و خبردار شدن از مبلغی بود که سپاهانی‌ها برای پاداش برد در این مسابقه بزرگ گذاشته بودند.
قبل از این بازی اعضای تیم پرسپولیس متوجه شدند باشگاه سپاهان برای پیروزی در این بازی به بازیکنانش قول پاداش 100 میلیون تومانی داده. این مسأله با توجه به اینکه پرسپولیسی‌ها در این فصل پاداش بردهایشان را نگرفته‌اند می‌توانست باعث گلایه‌مندی آنها شود اما عجیب اینکه آنها را جری‌تر کرد.
 البته نقش کادر فنی در این مسأله فوق‌العاده پررنگ بود چرا که یحیی و همکارانش قبل از بازی طوری صحبت کردند تا بازیکنان جری شده و مثل جنگجوها وارد میدان شوند و اصلاً کوتاه نیایند. مربیان پرسپولیس خطاب به بازیکنان گفتند اگر سپاهانی‌ها پاداش 100 میلیونی گذاشته‌اند در عوض چشم 30 میلیون هوادار به ساق‌های شماست. پس به خاطر خانواده خودتان و پرسپولیس و هوادارانش امروز بجنگید و مبارزه کنید. همین صحبت‌ها پرسپولیسی‌ها را بشدت تهییج کرد و آنها ضمن ارائه نمایشی هوشمندانه هرگز در جدال‌ها کم نیاوردند و برنده شدند.
 نقش تعویض عالی یحیی در برد
یحیی گل‌محمدی و کادر فنی پرسپولیس هم این فصل هم فصل قبل غالباً با صحبت‌ها و تغییراتی که اعمال کرده‌اند تیم‌شان را در نیمه دوم تبدیل به تیمی بهتر می‌کنند. پرسپولیس در ده دقیقه نیمه دوم بازی با سپاهان بشدت تحت فشار بود تا اینکه یحیی با یک تعویض درست فرشاد فرجی را جای مهدی شیری به بازی فرستاد. البته برخلاف تصور بسیاری فرجی در دفاع راست به میدان نرفت بلکه سرخ‌ها از آن لحظه به بعد با سه مدافع مرکزی و دو مدافع کناری (سیامک و شجاعی) بازی کردند تا با سیستم 1-4-5 منافذ را بر حریفش ببندد. در ادامه و در لحظات پایانی هم با بیرون آمدن آل‌کثیر و بازی دادن به رضا اسدی پرسپولیس بدون مهاجم و با 5 مدافع و6 هافبک بازی کرد تا به خواسته‌اش برسد.
 
اولین باخت در مالکیت
پرسپولیس برای اولین بار در این فصل مالکیت را باخت. قبل از این در دو دیدار با نساجی و ذوب آهن مالکیت برابر شده بود اما پرسپولیس مقابل سپاهان مالکیت توپ کمتری داشت و 44 به 56 در این آیتم کم آورد.
 در عین حال سپاهان سه برابر پرسپولیس شوت زد (15 به 5) اما شوت در چهارچوبش به اندازه سرخ‌ها بود (2 به 2). سپاهان 107 پاس سالم بیشتر از پرسپولیس داشت و شانس گل‌هایش هم بیشتر بود (5 به 1) اما پرسپولیس در نبرد هوایی بهتر عمل کرد (25 به 22). با وجود این آمار اما هم کادر فنی هم هواداران از این برد فوق‌العاده راضی‌اند ضمن اینکه کادر فنی پرسپولیس از ابتدا هم استراتژی‌شان را روی بازی مالکانه نگذاشته بودند چرا که هم در زمین اراک نمی‌شد با این سبک ادامه داد هم اینکه با توجه به قدرت حریف استفاده از توپ‌های سوم و ضربات ایستگاهی راهگشا بود که دقیقاً همین اتفاق هم افتاد و تیم به نتیجه لازم رسید تا مشخص شود استراتژی کادر فنی کاملاً درست بوده که البته اجرای درست و دقیق بازیکنان منجر به موفقیت آن شد.
 
با اهدای کمترین موقعیت به حریف
پرسپولیس در حالی مقابل سپاهان برنده شد که موقعیت چندانی به حریف نداد. سپاهان پیش از این در مصاف تیم‌های دیگر حتی تیم مدعی استقلال غیر از چیره شدن به حریف در جریان بازی موقعیت‌های زیادی هم خلق می‌کرد اما مقابل پرسپولیس شاید 3 موقعیت صددرصد گل داشت و تعداد ضربات داخل چهارچوبش هم زیاد نبود. این اتفاق در حالی رخ داد که سپاهان از تمام ابزار تهاجمی‌اش از جمله دو مهاجم بلندزن و نفرات تکنیکی خود استفاده کرد اما غیر از دو بازه ده دقیقه‌ای در هر نیمه بر حریفش تسلط نداشت و شانس گل‌های قطعی‌اش پردامنه و پرتعداد نبود.
 
بیداری بموقع کمال و سرلک
با اینکه مالکیت سپاهان در این بازی بالاتر بود اما سرخ‌ها در مرکز میدان نمایشی فراتر از انتظار ارائه دادند. در شرایطی که میلاد سرلک تا حدودی با فرم خوبش فاصله گرفته بود و کامیابی‌نیا بعد از شش ماه دوری از میدان در بازگشت به ترکیب پرفراز و نشیب کار کرده بود این نگرانی نزد کادر فنی وجود داشت که با وجود 6-5 هافبک میانی قدری که حریف دارد سرخ‌ها قافیه را ببازند اما هم سرلک هم کامیابی‌نیا نمایش فوق‌العاده‌ای ارائه دادند. اتفاقاً کادر فنی تأکید کرده بود که کلید پیروزی در این میدان بسته به نمایش همین دو نفر در مرکز میدان دارد که هم کمال هم میلاد عالی کار کردند و سربلند بیرون آمدند.
 

Page Generated in 0.0054 sec