printlogo


کد خبر: 239863تاریخ: 1400/10/11 00:00
فوتبال در سال 2022 چگونه خواهد بود؟
تقویم متفاوت

فوتبال، فوتبال، فوتبال. حتی در دوران همه‌گیری ویروس کرونا هم فوتبال متوقف نمی‌شود. اما در سال 2022، فوتبال کمی متفاوت خواهد شد.
بزرگ‌ترین تغییر این است که جام جهانی، برای اولین بار از 21 نوامبر تا 18 دسامبر برگزار می‌شود. تاکنون جام جهانی فقط در ماه‌های مه، ژوئن و جولای برگزار شده است.
اما این اولین باری نیست که جام جهانی در زمستان است. اولین دوره جام جهانی در سال 1930 در اروگوئه برگزار شد و چون این مسابقات در نیم‌کره جنوبی زمین بود، در زمستان این کشور به انجام رسید. جام‌های جهانی 1978 آرژانتین، 2010 آفریقای جنوبی و 1950 و 2014 برزیل هم در زمستان بودند، هرچند که در ماه‌هایی برگزار شدند که در نیم‌کره شمالی، تابستان بود.
قطر فرض را بر این گذاشت که جام جهانی را در ماه‌های ژوئن و جولای برگزار کند و عملاً کل کشور را زیر سیستم تهویه هوا ببرد. اما این فیفا بود که اعلام کرد در آن زمان، هوا بیش از حد گرم است و تاریخ را تغییر داد. این تصمیمی بود که طرفداران از آن استقبال نکردند، اما اثرش بر رقابت‌های باشگاهی اروپا آنقدرها هم شدید نیست.
فینال لیگ قهرمانان طبق انتظارات در 28 مه ‌در سن‌پترزبورگ برگزار می‌شود.
بوندس‌لیگا هم در میانه فصل، یک استراحت زمستانی دارد و تعداد تیم‌های این لیگ کمتر از بسیاری از لیگ‌های دیگر است. به این ترتیب، اثر برگزاری جام جهانی در زمستان بر فوتبال آلمان خیلی زیاد نیست. فصل 22-2021 تغییر چندانی نمی‌کند، ولی فصل 23-2022 از 5 آگوست آغاز شده و در 27 مه ‌به پایان می‌رسد.
بوندس‌لیگا برای اینکه آماده جام جهانی شود، از 13 نوامبر تا 20 ژانویه تعطیل خواهد بود. البته می‌شد بازی‌ها را زودتر از سر گرفت، اما مقامات این لیگ ترجیح دادند بازیکنان پس از جام جهانی هم استراحت کنند.
لیگ برتر انگلیس هم بسیار نزدیک به جام جهانی متوقف می‌شود، یعنی در همان 13 نوامبر. لیگ برتر از 6 آگوست شروع می‌شود و پس از جام جهانی، در 26 دسامبر از سر گرفته می‌شود تا در 28 مه ‌به پایان برسد. این به معنای آن است که ستارگان حاضر در لیگ برتر باید پروازهای زیادی انجام دهند.
بازی‌های پیاپی به این شکل می‌تواند بار سنگینی روی دوش بازیکنان باشد، اما اگر لیگ برتر به روال طبیعی خودش ادامه می‌داد هم بازیکنان باید تقریباً به همین میزان بازی می‌کردند.
اوضاع در لیگ‌هایی که در غرب اروپا نیستند هم متفاوت است. لیگ MLS امریکای شمالی از فوریه تا نوامبر است و بعد از آن هم که جام جهانی شروع می‌شود. این لیگ پیش‌تر در میانه فصل متوقف می‌شد تا بازیکنان به جام جهانی تابستانی بروند. این در حالی است که بازیکنان اروپایی در ماه ژوئن بعد، استراحت خواهند کرد و فقط چند بازی در لیگ ملت‌های اروپا دارند. جام جهانی در نوامبر باعث می‌شود مربیانی مانند هانسی فلیک، مربی تیم ملی آلمان، چند ماه بیشتر برای آماده‌سازی تیمشان در اختیار داشته باشند. او گفته است: «ما باید تا زمان جام جهانی به رشد خود ادامه دهیم. اینکه تا آن زمان به کجا می‌رسیم را نمی‌دانم.»
طرفداران تیم‌هایی مانند انگلیس هم از این خوشحال هستند که جام جهانی در زمستان است، یعنی زمانی که بازیکنان انگلیسی در نوامبر به اوج عملکرد خود می‌رسند، نه مانند جام‌های تابستانی که در آنها، بازیکنان انگلیسی بسیار خسته‌اند.
جام باشگاه‌های جهان هم برای دومین سال پیاپی در فوریه برگزار می‌شود.
همه‌گیری ویروس کرونا شاید در تقویم سال 2022 تغییراتی ایجاد کند. اما در هر صورت، ما با تقویم متفاوتی روبه‌رو هستیم.

Page Generated in 0.0049 sec