printlogo


کد خبر: 239862تاریخ: 1400/10/11 00:00
در سال 2021 چه گذشت؟
از توپ طـــلای مســی تا رکوردشکنی لواندوفسکی

سال 2021 به پایان رسید. اما فوتبال در این سال چگونه پیش رفت؟ این سال همراه بود با اتفاقات مهمی در فوتبال جهان و بویژه فوتبال اروپا. درخشش روبرت لواندوفسکی آنقدر خیره‌کننده بود که به نظر می‌رسید توپ طلای 2021 قطعاً به او خواهد رسید اما اتفاقات دیگری رقم خورد. در لیگ قهرمانان اروپا و در سطح ملی نیز اتفاقات ویژه‌ای رخ داد که در این مطلب نگاهی به آنها می‌اندازیم.
 
عملیات توخل
انتظارات از مربیان چلسی بالا است، اما اینکه فقط چند ماه مربی چلسی باشید و این تیم را به قهرمانی لیگ قهرمانان برسانید – و تازه، جانشین فرانک لمپارد، اسطوره باشگاه شده باشید - بی‌تردید مالک باشگاه را خوشحال می‌کند. توماس توخل عملکردی درخشان داشت.
تیم او در راه قهرمانی اروپا توانست اتلتیکو مادرید، پورتو، رئال مادرید و منچستر سیتی را ببرد و برای دومین بار، قهرمان اروپا شود. آنها در این دیدارها تنها دو گل دریافت کردند. ادوار مندی اولین دروازه‌بانی شد که در اولین فصل حضورش در لیگ قهرمانان، 9 بار دروازه‌اش را بسته نگه می‌دارد.
 
شکستن رکورد دایی
بحث بر سر اینکه لیونل مسی بازیکن بهتری است یا کریستیانو رونالدو، ادامه دارد. اما یک رکورد رونالدو را نمی‌توان انکار کرد. او در سال 2021، بهترین گلزن تاریخ تیم‌های ملی شد. دو گل او برابر جمهوری ایرلند این بازیکن را به آمار 111 گل برای پرتغال رساند و باعث شد او از علی دایی عبور کند. رونالدو حالا در 184 بازی ملی 115 گل به ثمر رسانده است و امیدوار است که تیم پرتغال به جام جهانی 2022 راه پیدا کند.
 
گذر از گرد مولر
روبرت لواندوفسکی در آخرین ضربه‌ای که در فصل 2020-21 بوندس‌لیگا به توپ زده شد، یک توپ سرگردان را وارد دروازه کرد و به آمار 41 گل در یک فصل لیگ رسید. او به این ترتیب از رکورد 40 گل گرد مولر که در سال 1972 رقم خورده بود عبور کرد. لواندوفسکی همچنین در سال 2021، توانست 43 گل به ثمر برساند (آن هم فقط در 34 بازی!) او به این ترتیب یک رکورد دیگر مولر را هم شکست. لواندوفسکی اولین بازیکنی شد که در 13 بازی پیاپی خانگی به گل می‌رسد و از آمار یوپ هاینکس و البته گرد مولر عبور کرد. البته رکورد 16 بازی گلزنی پیاپی مولر همچنان برقرار است و لواندوفسکی نتوانسته به آن برسد. لواندوفسکی همچنین رکورد 120 گل در خانه حریفان در بوندس‌لیگا را به‌‌نام خود ثبت کرده است که این هم رکورد است. رکورد قبلی متعلق به کلاوس فیشر با 117 گل بود و البته گرد مولر هم 115 گل در خانه حریفان زده بود.
 
شش بازی لیورپول
لیورپول سال را در حالی آغاز کرد که 68 بازی خانگی بدون باخت را در لیگ برتر تجربه می‌کرد. فقط چلسی با 86 بازی (منتهی به اکتبر 2008) از آنها بالاتر بود. اما لیورپول در آنفیلد با نتیجه یک بر صفر به برنلی باخت. سپس یک بر صفر به برایتون باخت. بعد نوبت به شکست چهار بر یک مقابل منچستر سیتی رسید. سپس اتفاقی که نباید، رقم خورد و اورتون در آنفیلد دو بر صفر پیروز شد. بعد هم چلسی و فولام در آنفیلد با نتیجه یک بر صفر پیروز شدند. شش شکست خانگی پیاپی؛ لیورپول تاکنون نشده بود چنین آماری را در لیگ برتر کسب کند و پیش‌تر، هیچ تیمی که قهرمان لیگ انگلیس شده بود در فصل بعدش شش باخت پیاپی خانگی نداشت.
 
 
رکوردهای پپ
منچستر سیتی برای سومین بار در تاریخش، کریسمس را در صدر جدول گذراند. در دو دفعه قبلی (2011 و 2017)، این تیم قهرمان لیگ شد. این تیم در سال 2021 توانست 36 پیروزی در لیگ برتر به‌نام خود ثبت کند. رکورد قبلی با 33 برد، متعلق به لیورپول باب پیسلی در سال 1982 بود.
 
جدایی مسی
لیونل مسی سال 2021 را با 23 و 8 پاس گل در لالیگا به پایان برد و فقط کریم بنزما با 41 تأثیر مستقیم روی گل‌ها، آماری بهتر از مسی داشته است. البته باید در نظر داشت که مسی در تابستان از بارسلونا رفته است و بنزما یک سال کامل را بازی کرده است. مسی و بارسلونا پس از جدایی از هم حال و روز چندان خوبی در رقابت‌های باشگاهی نداشته‌اند. اما مسی در رقابت‌های ملی، توانست کوپا آمه‌ریکا را فتح کند. او یکی از گلزنان برتر این رقابت‌ها شد و جایزه بهترین بازیکن را هم کسب کرد. با این پیروزی، مسی هفتمین توپ طلایش را هم به دست آورد، هرچند که خودش هم فکر می‌کرد لواندوفسکی فاتح این جایزه می‌شود.
 

Page Generated in 0.0052 sec