printlogo


کد خبر: 239808تاریخ: 1400/10/9 00:00
چالش‌های پیش روی کمیته در پی بودجه مشترک
از تهدید IOC تا غیبت در آسیایی!

 ایران ورزشی - انتخابات کمیته ملی المپیک و موضوع ادغام بودجه این کمیته با وزارت ورزش، مهم‌ترین موضوعات این حوزه است که البته بر بخش‌های دیگر از جمله فدراسیون‌ها هم تأثیر دارد. نشست خبری که دیروز در کمیته با حضور رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک، پیمان فخری سرپرست کاروان اعزامی به بازی‌های آسیایی هانگژو و کیکاووس سعیدی دبیر کل کمیته برگزار شد، موضوعات مختلفی داشت اما از دل حرف‌های صالحی امیری، مواردی که درباره بودجه و ادغام بودجه کمیته ملی المپیک و پارالمپیک با وزارت ورزش مطرح می‌شود، قابل تأمل هستند. مسأله‌ای که اگر در مجلس حل نشود، ورزش را در سال آینده با چالش‌هایی مواجه می‌کند.
رئیس کمیته ملی المپیک از بودجه 30 میلیاردی در سال 96 می‌گوید و مبلغ 200 میلیاردی در سال‌ جاری: «هدف‌گذاری ما روی 400 میلیارد تومان است که باید در دوره آتی به آن برسیم. شرایط کشور را درک می‌کنیم ولی ورزش هم به ارز نیاز دارد. 4 میلیون دلار ارز برای سه رویداد بازی‌های آسیایی، بازی‌های کشورهای اسلامی و بازی‌های جوانان پیش رو احتیاج داریم. برای اعزام 500 نفر به بازی‌های آسیایی هانگژو، 2 میلیون دلار لازم است. 5/1 میلیون دلار برای بازی‌های کشورهای اسلامی و بازی‌های جوانان نیز حدود یک میلیون دلار ارز لازم داریم.» او ادامه می‌دهد: «در بودجه ردیف ارزی وجود ندارد و‌ برای آن معادل ریالی در نظر می‌گیرند و ما از بانک مرکزی ارز می‌گیریم که حدود 100 میلیارد تومان خواهد بود‌. برای جاکارتا دو میلیون دلار بود که 8 میلیارد تومان می‌شد ولی همین مقدار برای بازی‌های هانگژو بین 50 تا 60 میلیارد تومان می‌شود.»
صالحی ‌امیری در ارتباط به نامه‌ای که در خصوص ادغام بودجه کمیته و وزارت ورزش و جوانان به ریاست جمهوری نوشته شده، توضیحاتی می‌دهد: «در این خصوص نامه‌ای را خدمت معاون اول رئیس مجلس و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نوشتیم. چند نکته در خصوص ادغام بودجه مطرح کردیم که این امر در مورد کمیته غیر کارشناسی و غیر حرفه‌ای است. البته امیدواریم که در مجلس این موضوع بررسی شود تا ورزش با مشکل مواجه نشود.»
او در مورد چالش‌هایی که در پی این موضوع پیش روی ورزش قرار می‌گیرد، توضیح می‌دهد: «نکته اول حساسیت کمیته بین‌المللی المپیک در مورد مداخله دولت است. این خلاف منشور المپیک است و با واکنش IOC روبه‌رو می‌شویم. همین چند وقت پیش، کمیته بین‌المللی المپیک به ایتالیا اخطار داده که باید بودجه کمیته مستقل باشد. رو‌نوشت آن هم به 206 کشور از جمله ایران آمده است. مسأله بعدی، تعهد ما برای حضور در  رویدادهای مختلف است. بهار سال آینده، یکصد میلیارد تومان برای خرید ارز لازم داریم‌ که اگر پرداخت نشود ما باید اعلام کنیم در رویدادها شرکت نمی‌کنیم و این پیامدها را چه کسی پاسخ می‌دهد‌. البته باور دارم مجلس این موضوع را اصلاح می‌کند.»
صالحی امیری توضیح می‌دهد که نظارت کافی بر کمیته وجود دارد و ادغام بودجه راه خوبی برای نظارت بر کمیته ملی المپیک نیست: «چون نهاد عمومی غیر دولتی هستیم، دیوان محاسبات و بازرسی استقرار دارند. اگر منظور از نظارت، نظارت بیرونی است باید بگوییم که سازمان بازرسی و دیوان محاسبات در اینجا استقرار دارند اگر نظارت تخصصی است هم باید گفت این کمیته است که باید نظارت بر ورزش کند و عکس آن صادق نیست. اگر تفکیک بودجه انجام نشود مسئولیت هر اتفاقی برعهده تصمیم‌گیران خواهد بود.»
صالحی امیری در حالی این موارد را مطرح می‌کند که باید دید ظرف یکی دو ماه آینده در مجلس شورای اسلامی چه اتفاقی می‌افتد و آیا استقلال مالی کمیته ملی المپیک حفظ می‌شود؟ پاسخ این سؤال حتی می‌تواند بخشی از معادلات انتخابات کمیته ملی المپیک را حل کند.

Page Generated in 0.0054 sec