printlogo


کد خبر: 239712تاریخ: 1400/10/8 00:00
جام ملت‌های آفریقا در مهم‌ترین مقطع فصل برگزار می‌شود
دردسر بزرگ باشگاه‌های اروپایی

سی و سومین دوره جام ملت‌های آفریقا در ژانویه برگزار می‌شود. الجزایر به ‌دنبال آن است که از عنوان قهرمانی‌اش دفاع کند. این تورنمنت مانند جام ملت‌های اروپا، با یک سال تأخیر برگزار می‌شود و از 19 دی تا 17 بهمن به طول می‌انجامد. هر بار که مسابقات جام ملت‌های آفریقا از راه می‌رسد، باشگاه‌های اروپایی دچار استیصال می‌شوند، چرا که در برهه مهمی از فصل، چندین بازیکن کلیدی خود را از دست می‌دهند. این رقابت‌ها معمولاً در وسط فصل برگزار می‌شوند و به همین دلیل، بازیکنان آفریقایی مجبورند که باشگاه‌هایشان را ترک کنند و به تیم ملی کشورشان بپیوندند. البته خوشبختانه این بازیکنان به مرحله حذفی لیگ قهرمانان می‌رسند، چرا که این دور از بازی‌ها، یک هفته پس از پایان جام ملت‌ها برگزار می‌شود.
 
11 بازیکن لالیگایی
در لالیگا اسپانیا باید با غیبت بازیکنانشان کنار بیایند و ویارئال و سویا بیشترین آسیب را در این میان می‌بینند. ویارئال چهار بازیکن خود را در اختیار نخواهد داشت: آیسا ماندی از الجزایر، بولایه دیا از سنگال، سرژ اوریه از ساحل عاج و ساموئل چوکوئزه از نیجریه. سویا هم بونو، منیر الحدادی و یوسف النصیری را از دست می‌دهد. هر سه بازیکن آفریقایی سویا در تیم ملی مراکش عضویت دارند.
از چهار تیم آلاوس، بارسلونا، کادیس و رئال مایورکا هم یک بازیکن در آفریقا حضور خواهد داشت. عبدالصمد الزلزولی، بازیکن مراکشی بارسلونا، در این رقابت‌ها بازی خواهد کرد. در آلاوس هم لوم به تیم ملی سنگال خواهد پیوست. آکاپو از کادیس برای گینه استوایی بازی خواهد کرد. بابا، بازیکن مایورکا هم غنایی است و باید به این رقابت‌ها برود. زودترین زمانی که بازیکنان ممکن است به تیم‌هایشان برگردند 20 ژانویه (30 دی) است، یعنی وقتی که مرحله گروهی مسابقات تمام می‌شود. به این ترتیب باشگاه‌های لالیگایی بازیکنان آفریقایی خود را قطعاً در هفته‌های 20 و 21 در اختیار نخواهند داشت و این بازیکنان در دور بعد جام حذفی هم غایب هستند.
اما اگر تیم‌های آفریقایی به مرحله یک‌هشتم نهایی برسند، بازیکنان حاضر در آن، هفته 22ام لالیگا و مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی را هم از دست می‌دهند. حضور در مرحله یک‌چهارم نهایی به معنای بازی تا 29 و 30 ژانویه است و نیمه‌نهایی هم بازیکنان را تا 3 و 4 فوریه درگیر خواهد کرد. فینال هم در 6 فوریه است و بازیکنانی که تیمشان تا فینال می‌رسد، دیدارهای باشگاهی پرشماری را از دست می‌دهند.
 
اوضاع لیگ برتر
در لیگ برتر انگلیس، 15 باشگاه بازیکنانشان را در جریان جام ملت‌های آفریقا از دست می‌دهند و بیشترین تأثیرپذیری از مسابقات، مربوط به این لیگ خواهد بود. لیورپول محمد صلاح، نبی کیتا و سادیو مانه را نخواهد داشت. آرسنال چهار بازیکن خود را نمی‌تواند در اختیار داشته باشد. چلسی هم ادوارد مندی، دروازه‌بانش را از دست می‌دهد. در منچستر سیتی، ریاض محرز غایب خواهد بود و بازیکنانی از باشگاه‌‌های کریستال پالاس، لستر و منچستر یونایتد هم به آفریقا خواهند رفت.
 
ستارگان لیگ‌های دیگر
بازیکنان آفریقایی پرشماری در لیگ یک فرانسه بازی می‌کنند و مشهورترین‌شان اشرف حکیمی در پاری‌سن‌ژرمن است که در تیم ملی مراکش عضویت دارد. در ایتالیا ناپولی و میلان چند بازیکن خود را از دست می‌دهند، از جمله کالیدو کولیبالی، ویکتور اوسیمن و فرانک کسیه. سباستین هالر، هموطن ساحل عاجی کسیه هم آژاکس را موقتاً ترک می‌کند و این باشگاه هلندی باید به‌ دنبال یافتن جانشینی برای این بازیکن گلزن باشد. در بایرن مونیخ اریک ماکسیم شوپو-موتینگ غایب خواهد بود و لیون هم کارل توکو اکامبی را از دست می‌دهد. شوپو-موتینگ متولد آلمان است اما برای تیم ملی کامرون بازی می‌کند. اکامبی هم هموطن او است.
 

Page Generated in 0.0052 sec