printlogo


کد خبر: 239703تاریخ: 1400/10/7 00:00
بی‌اعتنایی هندبال به پروتکل‌ها و نکات پیش پا افتاده
دورهمی در دل کرونا!

سعید آقایی  @SaeedAghaee56

هندبال ایران این روزها در تب و تاب رقابت‌های قهرمانی آسیا در عربستان قرار دارد. تورنمنتی که پیش از این قرار بود به میزبانی ایران برگزار شود اما شیوع گسترده کرونا در ایران، آمار مرگ و میر بالا و آمار واکسیناسیون پایین در آن مقطع این میزبانی را از ایران گرفت تا بعد از دو دهه که میزبانی مهم‌ترین تورنمنت هندبالی قاره به ایران رسید، در عین ناباوری آن را از دست بدهیم و به همسایه جنوبی واگذار کنیم. رقابت‌های این دوره از اهمیت دوچندانی برخوردار است و با توجه به اینکه سهمیه رقابت‌های جهانی لهستان – سوئد ۲۰۲۳ در آن توزیع می‌شود، تقریباً تمامی تیم‌های قاره با تمامی قوا در این تورنمنت شرکت می‌کنند تا سهمیه جهانی را کسب کنند. از همین‌رو برخلاف همیشه که رقابت‌های هندبال قهرمانی آسیا با بی‌اعتنایی برخی از کشورها بویژه در شرق آسیا روبه‌رو می‌شد، این بار استقبال گسترده‌ای از این رقابت‌ها شده و همه مدعیان به دمام سفر می‌کنند تا شانس خود را برای کسب سهمیه جهانی محک بزنند. حضور 16 تیم در صحرای حجاز نشان دهنده کیفیت و کمیت این رقابت‌هاست و از همین‌رو هندبال ایران برای موفقیت در این رقابت‌ها کار دشواری پیش‌رو دارد. تیمی که بعد از ناکامی در مسیر رسیدن به المپیک پوست انداخته و تعدادی از لژیونرهای کهنه‌کار را با جوانان باانگیزه و پرانرژی تعویض کرده و با ترکیبی جدید به دمام سفر خواهد کرد. حضور یک مربی اسپانیایی نامدار در رأس تیم بنام مانوئل فرناندز که نامی شناخته شده در دنیای هندبال است و او را به پروفسور می‌شناسند، حکایت از آن دارد که فدراسیون برای این رقابت‌ها تمام توان و انرژی خود را به کار بسته تا در این رقابت‌ها موفق باشد. تیم ملی هندبال در این رقابت‌ها در گروهی نسبتاً دشوار در کنار استرالیا، هند و عربستان قرار گرفته و به نظر می‌رسد برخلاف ادوار پیشین چیزی به قضا و قدر سپرده نشده و تیم ملی این بار با برنامه‌ریزی بهتر و کامل‌تر در این رقابت‌ها حضور خواهد یافت.
اردوی تیم ملی هندبال از چند هفته پیش آغاز شده و چند بازی تدارکاتی و دوستانه نیز در دستور کار قرار دارد که نخستین آن برابر عراق در تهران برگزار شد. در این میان اما یک اتفاق عجیب و غیرمنتظره اردوی تیم ملی را تحت تأثیر قرار داده. شیوع اپیدمی کرونا و سویه اُمیکرون در اردوی تیم ملی سبب شده تا تمامی برنامه‌ریزی‌ها با تغییر مواجه شود که شاید مهم‌ترین آنها سفر به رومانی بود که با اعلام فرناندز کنسل شد.
ظاهراً این پاندمی بعد از بازی دوستانه با عراق در اردوی تیم ملی شیوع پیدا کرده. فرناندز سرمربی تیم ملی در این باره گفت: «شنبه شب با تیم ملی عراق یک بازی دوستانه داشتیم و در آن بازی برخی از بازیکنان حال خوبی نداشتند. بعد از شام برخی از بازیکنان حال‌شان خوب نبود و احتمال درگیری آنها با انواع کرونا را دکتر داده. بازیکنان خیلی حال بدی ندارند. در شرایط سختی نیستند اما تب و بدن درد دارند. بچه‌ها همه دوز دوم و تعدادی سه دوز واکسن دریافت کردند. به جز تمرینات در سایر موارد همیشه بچه‌ها از ماسک استفاده می‌کنند. با کرونا باید زندگی کرد. از مواردی است که کار زیادی از دست ما برنمی‌آید.»
فرناندز در این گفت‌و‌گو رسماً اعلام کرد تعداد قابل توجهی از بازیکنانش دچار کرونا شده‌اند و تست آنها مثبت شده. نخستین و بدیهی‌ترین تصمیم بعد از مشخص شدن شیوع پاندمی در اردوی تیم ملی این بود که تمامی نفرات حاضر در اردو از جمله سرمربی تیم وارد قرنطینه شده و از تماس آنها با بقیه خودداری شود. بویژه اینکه شدت و سرعت سرایت سویه اُمیکرون کرونا از بقیه سویه‌ها بیشتر و سریع‌تر است و البته دوره نهفته آن طولانی‌تر خواهد بود. با وجود این فدراسیون هندبال به جای قرنطینه کردن کل اعضای تیم ملی از جمله سرمربی تیم، یکشنبه شب اقدام به برگزاری کنفرانس رسانه‌ای با حضور خبرنگاران کرد تا ثابت شود در اردوی تیم هندبال رعایت پروتکل‌ها چندان اهمیتی ندارد! برنامه نشست رسانه‌ای سرمربی تیم ملی و بازدید از اردوی تیم ملی البته از چند روز قبل فیکس شده بود اما بعد از آشکار شدن نخستین نشانه‌های ابتلای کرونا در اردوی تیم ملی، فدراسیون باید بلافاصله تمهیدات ایمنی را در دستور کار قرار می‌داد و تمامی برنامه‌ها را کنسل کرده و کلیه اعضای تیم را به قرنطینه می‌برد. اما فدراسیون ترجیح داد به جای قرنطینه، سرمربی تیم ملی روبه‌روی خبرنگاران بنشیند و از ابتلای گسترده اعضای تیمش به کرونا بگوید. گویی هیچ اتفاقی نیفتاده و اعضای تیم ملی هندبال دچار سرماخوردگی یا آنفلوآنزای خفیف شده‌اند! بی‌توجهی به اصول ابتدایی و بدیهی در تیم‌های ورزشی ایران از همین مسائل کوچک اما بشدت کلیدی سرچشمه می‌گیرد. راز عقب‌ماندگی و ناکامی ورزش ایران را در همین نکات بدیهی و کوچک ببینید.
 

Page Generated in 0.0049 sec