printlogo


کد خبر: 239691تاریخ: 1400/10/7 00:00
خداداد عزیزی در گفت و گوی اختصاصی با ایران ورزشی: چند هفته پیش گفتم پدیده خلاص!
قهرمان یا استقلال است یا پرسپولیس
من بازیکنانی مانند امیر عابدزاده یا وحید امیری را هم خیلی دوست دارم. بازیکنانی که خیلی خوب و عالی در تیم‌هایشان کار کردند و تأثیرگذار بودند اما به هر حال این موضوع را هم باید در نظر بگیریم که بازیکنان ژاپنی و کره‌ای زیادی هم هستند که در تیم‌های مطرحی در اروپا بازی می‌کنند

 

گفت و گو ی اختصاصی
ناصرقراگزلو     
 
خداداد عزیزی، مهاجم سابق تیم ملی، یکی از ستاره‌هایی است که هنوز هم مردم ایران علاقه زیادی به او دارند. خداداد که همیشه به صراحت لهجه معروف است، این بار هم حرف‌های قابل توجهی را مطرح کرد که خواندنش خالی از لطف نیست.
 
مردم ایران به دلیل موفقیت‌های اخیر تیم ملی کشورمان، توقع دارند که تیم ملی‌مان از گروهش در جام‌جهانی صعود کند. این توقع را انتظار منطقی از تیم ملی ایران می‌دانید؟
به هر حال موضوعی که مطرح کردید، انتظار مردم است. امری که توقع بالایی محسوب می‌شود اما این خواسته غیر عادی نیست.
اما در صورت همگروه شدن با تیم‌های قوی صعودمان به دور دوم بسیار سخت می‌شود؟
تیم ملی ما تیم اول آسیا هست اما در رده تیم‌های دنیا جزو تیم‌های درجه سوم محسوب می‌شود. تیم‌هایی نظیر برزیل و آرژانتین در رده اول هستند و تیم‌های اروپایی دوم و تیم‌هایی مانند ایران در رده سوم محسوب می‌شوند. قاعدتاً نباید از تیم‌های درجه سه، چنین انتظاری داشت و تنها در دوره‌های قبلی شاهد صعود تیم‌هایی نظیر ژاپن و کره جنوبی از آسیا به دور دوم و حتی عنوان سومی جهان بوده‌ایم.
بالاخره ما باید انتظار مردم را از تیم ملی کشورمان برای صعود به دور بعدی منطقی بدانیم؟!
من معتقدم نباید انتظار مردم را خیلی بالا برد. با این وجود من انتظار مردم از تیم ملی کشورمان را هم غیر منطقی نمی‌دانم و معتقدم که توقع موفقیت از تیم ملی ایران بیشتر به خاطر وطن‌پرستی و عرق و تعصبی است که آنها به تیم ملی کشورشان دارند.  صرفنظر از این موارد، قرعه تیم ملی‌مان در جام‌جهانی و جو حاکم بر مسابقات و شرایط دیگر هم مسائلی هستند که باید دید شرایط در جام‌جهانی بعدی چگونه پیش خواهد رفت. مثلاً ما در دور قبلی اگر می‌توانستیم مقابل پرتغال پیروز شویم جزو تیم‌های صعود کننده قرار می‌گرفتیم به همین دلیل است که باید دید بازی‌ها و گروه‌بندی و سایر مسائل در جام جهانی چگونه پیش می‌رود.
در رابطه با حضور دو تن از لژیونر‌هایمان در فهرست تیم سال آسیا چه صحبتی دارید؟
حسین کنعانی‌زادگان و سردار واقعاً مستحق حضور در تیم منتخب سال آسیا بودند. در این بین من دوست دارم از کنعانی‌زادگان بگویم که او واقعا رشد بسیار سریع و خیره‌کننده‌ای در فوتبال داشت که جای تحسین دارد. مدافعی که از یک تیم شهرستانی به پرسپولیس رسید و پس از درخشش و قهرمانی در فوتبال ایران و درخشش در آسیا به همراه تیم باشگاهی‌اش و تیم ملی ایران به قطر رفت و در آنجا هم درخشش‌اش ادامه داشت.
فکر نمی‌کنید جای بازیکنی مانند طارمی در فهرست منتخب آسیا خالی است؟
حتماً حرفتان درست است و قبول دارم که جای طارمی به دلیل درخشش خیلی زیادی که داشت صددرصد در فهرست منتخب آسیا خالی است و او باید در فهرست قرار می‌گرفت.
اما شاید لژیونرهای دیگری هم بودند که جایشان در فهرست خالی است؟
من بازیکنانی مانند امیر عابدزاده یا وحید امیری را هم خیلی دوست دارم. بازیکنانی که خیلی خوب و عالی در تیم‌هایشان کار کردند و تأثیرگذار بودند اما به هر حال این موضوع را هم باید در نظر بگیریم که بازیکنان ژاپنی و کره‌ای زیادی هم هستند که در تیم‌های مطرحی در اروپا بازی می‌کنند که در چند سال اخیر رشد بسیار خوبی هم داشته‌اند که نباید از کنار این مسائل به راحتی رد شد. مواردی که حتماً در انتخاب فهرست بازیکنان سال آسیا تأثیرگذار بوده است.
در رابطه با بازی‌مان مقابل عراق چه صحبتی دارید؟
بازی سختی با عراق در آزادی نداریم و تیم ما صعود کرده است. این مسأله هم موجب شده که از حالا حرف صعود به مرحله دوم جام جهانی و صعود از گروهمان به دور دوم مطرح شود.
کمی از این مسأله دور شویم چرا به‌عنوان منجی شهر خودرو برای نجات تیم شهرتان اقدامی نمی‌کنید؟
مسئولان مشهد چرا باید برای تیمی که به شکل خصوصی اداره می‌شود جلو بیایند. مالک باشگاه و مسئولان شهر خودرو دوست دارند هر کاری که خودشان دوست داشتند انجام بدهند و تصمیم بگیرند و بعد هر جا گیر کردند پای مسئولان استان را پیش بکشند. سؤال من از آقای مالک باشگاه این است که چرا یحیی را از دست دادی و چرا پولی را که باید از باشگاه پرسپولیس می‌گرفتید، از باشگاه پرسپولیس نگرفتید؟ من بیست روز برای کمک به تیم شهرم و آقای حمیداوی در تمرینات این تیم  حاضر شدم. اما شرایط را طوری برایم به وجود آوردند که من قید هکاری با این تیم را زدم.
اما مالک باشگاه هم می‌گوید که برای باشگاه و حتی بازیکنان تیم شهر خودرو همه کاری انجام داده و حتی پرواز چارتر گرفته و کارهای دیگر اما متأسفانه زمین خوب به تیم شهر خودرو در مشهد برای تمرین نمی‌دهند و پول زیادی هم بابت اجاره زمین می‌خواهند؟
صحبت من با مالک باشگاه آن است که وقتی با مسئولان شهر مشهد به جنگ و دعوا می‌روی مسلماً همه این مشکلات پیش می‌آید. این در حالی است که باید با مدارا و همکاری به جلو بروید نه اینکه بگویید «من آنم که رستم بود پهلوان» و بعد هم خواهان همکاری مسئولان با خودتان باشید. هدف من واقعاً کمک بود اما مالک باشگاه و دوستانشان نمی‌خواستند.  به همین دلیل من هم قید همکاری را زدم. در چنین شرایطی که تیم از یازده بازی فقط دو امتیاز گرفته چه کسی پیدا می‌شود که بیاید و 70 میلیارد بدهی و مشکلات دیگر تیم را حل کند. آن هم در شرایطی که تیم به نام فرد دیگری است و باشگاه به نام مالکش است.
شما در یکی از برنامه‌های تلویزیونی گفته بودید تیم شهر خودرو سقوط کرده؟
بله من چهار هفته پیش که هنوز تعداد بازی‌های تیم شهر خودرو خیلی کمتر از حال حاضر بود در صحبتم با یکی از شبکه‌های تلویزیونی مشهد گفتم که شهر خودرو خلاص! دلیلم هم این بود که از نظر یار و بازیکن تیم شهر خودرو یار ندارد و با این وضعیت نمی‌توان انتظار موفقیت را داشت.
در بین تیم‌های لیگ برتری چه تیم‌هایی را مدعی اصلی قهرمانی می‌دانید؟
من سه تیم پرسپولیس، استقلال و سپاهان را سه مدعی اصلی قهرمانی می‌دانم.
گل گهر را جزو تیم‌های مدعی نمی‌دانید؟
گل گهر تیم خوب و مدعی بود اما من نمی‌دانم با سرمربی گل گهر مشکل دارند یا مشکل دوستان چه چیزی است که به یکباره این همه امتیاز از آن تیم کم می‌کنند. اگر بازیکن گابنی مشکل داشت چرا پس از آنکه بازی اولش را انجام داد مانع بازی او نشدند و حالا هم به گونه‌ای رأی داده‌اند که جدول مسابقات را به هم ریخته‌اند و به یک تیم ضربه زیادی زده‌اند.
در رابطه با برگشتن طارمی بعد از عذرخواهی که کرد چه صحبتی دارید؟
من فکر می‌کنم اتفاق خاصی نیفتاده بود و بیشتر یک سوء‌تفاهم بود که تمام شد و رفت.
سؤال آخرم از شما هم این است که چرا لژیونرهای مطرح ما مانند زمان بازیگری‌ شما یا علی دایی و مهدوی‌کیا و چند بازیکن دیگر در تیم‌های بزرگ اروپایی بازی نمی‌کنند؟!
به هر حال ما لژیونرهای خیلی خوبی داریم که توانایی بالایی هم دارند اما باید این واقعیت را هم در نظر گرفت که بازیکنان ما را باید تیم‌های بزرگ هم بخواهند و پیشنهادی از آنها هم برسد که بازیکنان ما به آن تیم‌ها بروند.

Page Generated in 0.0052 sec