printlogo


کد خبر: 239675تاریخ: 1400/10/7 00:00
استعداد هندی روی نیمکت تیم ملی مصر
فرصت استثنایی کار با کی‌روش و صلاح

این روزها برای یک مربی فوتبال هندی سخت است که حتی در این کشور برای خود نامی دست و پا کند چه برسد به اینکه فراتر از مرزهای کشور هفتاد و دو ملت نام شناخته‌شده‌ای باشد اما فرانسیسکو بروتو دا کاستا یک استثنا است.
در سال‌های اخیر، خالد جمیل تنها مربی هندی بوده که ابتدا به خاطر قهرمانی در لیگ هند با آیزاوی اف سی در سال 2017 و سپس با رساندن نورث ایست یونایتد به رده سوم و پلی‌آف در سوپرلیگ هند در فصل گذشته به شهرت رسید.
مثل جمیل، فرانسیسکو هم مدرک مربیگری حرفه‌ای آسیا را به دست آورده. او که متولد گوآ است در حال حاضر دستیار فنی فدراسیون فوتبال مصر است. او بخشی از کادر مربیگری نلو وینگادا است که در سپتامبر 2021 به عنوان مدیر فنی همکاری با فدراسیون فوتبال مصر را آغاز کرد. مربی هندی پیش از این به عنوان دستیار با وینگادا در تیم‌های نورث ایست یونایتد و کرالا بلاسترز و همچنین تیم ملی مالزی همکاری کرده بود.
در مصر، بروتو دی کاستا همکاری نزدیکی با تیم‌های ملی رده‌های پایین سنی و همچنین تیم ملی بزرگسالان دارد. او همچنین با تیم ملی زنان مصر ارتباط دارد. او پیشنهاد فدراسیون فوتبال مصر را بعد از آن پذیرفت که دوره‌اش به عنوان دستیار مربی تیم شیخ راسل در لیگ برتر بنگلادش به پایان رسید.
فرانسیسکو به سایت گل می‌گوید: «جلسه اول من با تیم ملی بزرگسالان بود اما من با همه گروه‌های سنی تیم ملی و همچنین تیم ملی زنان همکاری دارم. بعد از پایان قراردادم با تیم بنگلادشی به هند برگشتم. بعد به مصر رفتم و در اولین جلسه تمرین تیم ملی بزرگسالان حضور پیدا کردم و بعد بخشی از کادر فنی نلو وینگادا شدم. من از نورث ایست یونایتد با او بودم و بعد از آن هر جا رفته از من خواسته کنارش باشم. از او خیلی متشکرم که به من فرصت همکاری داده. فرصت کار با نلو و کارلوس کی‌روش چیزی است که یک بار در زندگی برای شما پیش می‌آید.»
از همکاری با مربی سابق رئال مادرید و تیم ملی پرتغال، کی‌روش تا تماشای بازی محمد صلاح از نزدیک به معنای آن است که فرانسیسکو در مصر رویاپروری می‌کند. او سختکوشی و فروتنی محمد صلاح را می‌ستاید با وجود آنکه در حال حاضر فوق‌ستاره دنیای فوتبال است: «در اولین جلسه فرصت برخورد با صلاح را داشتم. من در بازی‌های ملی مهر دستیار کارلوس کی‌روش بودم، صلاح در اولین بازی مقابل لیبریا نبود اما بعد از آن هر بار که همه بازیکنان مصری شاغل در اروپا به اردوی ملی ملحق شدند، صلاح هم آمد. اولین بار که او را دیدم شگفت‌زده شدم، مثل همه بازیکنان دیگر رفتار می‌کرد، خیلی ساده، خیلی فروتنانه اما بسیار جدی. هیچ کس از رفتار او متوجه نمی‌شود که یک فوق‌ستاره است. بعد از آنکه یک گل فوق‌العاده به منچسترسیتی زد، به اردوی ملی آمد. کارکردن با او عالی است.»
 
نگاه متفاوت
وینگادا که در ایران مربی شناخته شده‌ای است خیلی زود توانایی دستیار خود را کشف کرد و برای همین او را به مصر برد. وینگادا گفت: «فرانسیسکو قبل از هر چیز خیلی جوان است و تیم ما به کسی که نگاه متفاوتی دارد و می‌تواند به مربی‌ها نزدیک باشد، نیازمند است. او این ظرفیت را دارد، مربی باکیفیتی است. کارش را بلد است و می‌تواند به عنوان رابط با بازیکنان ارتباط داشته باشد. در مصر، او با دانش فنی خود کمک بزرگی است برای همه از تیم‌های جوانان گرفته تا تیم المپیک. او با تیم بزرگسالان هم 
همکاری دارد.»
بروتو دی کاستا تیر امسال به عنوان مربی تیم بنگال شرقی منصوب شد اما وقتی شری سیمنت به عنوان سرمایه‌گذار به هیأت مدیره باشگاه آمد، فرانسیسکو را با بی‌احترامی کنار گذاشتند و رابی فاولر سرمربی شد، رندی سینگ هم به عنوان دستیار هندی او مشغول به فعالیت شد اما این رفتار مربی اهل گوآ را بی‌ارزش نکرد و او در حال حاضر با تیم ملی مصر همکاری می‌کند که در آخرین رنکینگ فیفا در رتبه چهل و پنجم قرار دارد.
منبع: سایت گل
 

Page Generated in 0.0057 sec