printlogo


کد خبر: 239662تاریخ: 1400/10/7 00:00
سیتی، صدرنشینی جزیره و تحقیر لستر
آیا گواردیولا بهترین مربی‌جهان است؟
۱۰ سال از آخرین قهرمانی اروپایی گواردیولا گذشته و برای جواب دادن به این سؤال تنها یک راه وجود دارد؛ پپ در کنار قهرمانی احتمالی جزیره، باید ثابت کند که بدون مسی، ژاوی و اینیستا هم قادر به فتح UCL هست!

علی بابازاده
 
برای درهم شکستنِ لسترِ راجرز تنها به ۲۵ دقیقه زمان نیاز بود؛ این بردِ ۶ بر ۳ سیتیزن‌ها را با ۴۷ امتیاز در صدر جدول لیگ برتر انگلستان نگه ‌داشت و باز این سؤال را بوجود آورد که آیا پپ گواردیولا بهترین مربی حال حاضر جهان است؟
«هدف ما ساخت یک هویتِ همیشگی برای باشگاه است. انتخاب او یک اتفاق کلیدی برای سیتی بود زیرا ما معلم «سبک نوینِ فوتبال» را به خدمت گرفتیم.
سیتی در آینده یادگارهای زیادی از پپ خواهد داشت و نمی‌توان او را فقط با جام‌هایش قضاوت کرد!»
 صحبت‌های برایان ماروود مدیر اجرایی باشگاه منچسترسیتی نشان از آن دارد که سیتیزن‌ها بدون توجه به شایعات کماکان مربی سابق بارسلونا و بایرن مونیخ را بهترین گزینه برای رسیدن به اهداف‌شان می‌دانند.چینش‌هـــا و تاکتیک‌های متفاوت گواردیولا شاید در بعضی از موارد آن طور که باید موفق به حساب نیامده اما در کارنامه مربیگری او تصمیم‌های دیگری نیز وجود دارند که در بین اهالی فوتبال «معرکه» خطاب شده‌اند. پپ در مونیخ از یاشوا کیمیش و داوید آلابا به عنوان مدافعان وسط و یا هافبک تدافعی استفاده می‌کرد و این همان تصمیمی بود که هانسی فلیک را هم به تقلید از آن وا داشت. انتقال فیلیپ لام از خط دفاع به خط میانی نشان داد که پپ سنت شکنی را به خوبی فرا گرفته و بعدها چنین تصمیمی را در جمع سیتیزن‌ها نیز تکرار کرد. تصورات بر این بود که استفاده از فرناندینیو در قلب خط دفاعی یک ایده از پیش شکست خورده باشد اما اینگونه نبود؛ هافبک برزیلی در پست جدید خود درخشید و فضا را برای روی کارآمدن گوندوگان، برناردو سیلوا و ریاض محرز فراهم کرد.
سیتی با مانوئل پیگرینی و روبرتو مانچینی مجدداً پا در جمع بزرگان گذاشت و این مهم جز با خرید بازیکنان رانده شده سایر غول‌ها امکان‌پذیر نبود؛ گائل کلیچی، روبینیو، پابلو زابالتا، استفان آیرلند، شون رایت فیلیپس، الانو و کریگ بلیمی تنها بخشی از نفراتی بودند که نوع نگاه‌شان به منچسترسیتی، همچون نگاه بازیکنان پا به سن گذاشته امروزی به لیگ MLS بود! منچسترسیتی تحت سلطه پپ از این دوران عبور کرده و حتی رفتن گواردیولا نیز مانع پیشرفت بازیکنان جوان سیتیزن‌ها نخواهد شد؛ روبن دیاز، رودری و الکساندر زینچنکو از شاخص‌ترین بازیکنان جوان لیگ برتر انگلیس به حساب می‌آیند و فیل فودن، پا را از این هم فراتر گذاشته و مشتریانی به مانند رئال مادرید دارد.
با این همه وجهه منفی میراث پپ نیز قابل بحث است. او سرمربی آماده‌ترین بارسلونای ۲۰ سال اخیر بود و چگونه می‌توان نقش ژاوی، مسی، اینیستا، داوید ویا و پویول را در کسب ۳ گانه و جام‌های مختلف انکار کرد؟ پیشتر در منچستر سیتی برای جذب ادرسون و کلودیو براوو باشگاه بیشتر از ۵۰ میلیون یورو هزینه کرد و مدافعان گرانقیمت حال حاضر جهان در اختیار پپ هستند؛ از بنجامین مندی بازداشت شده تا کایل واکر، ناتان آکه و جان استونز!
گواردیولا از انتقادات بی‌خبر نیست و ولخرجی‌های سالیان گذشته هم راه را برای انتقادهای بیشتر باز کرده.
او برای قهرمان کردن بایرن مونیخ در اروپا به آلمان رفت که در این امر ناکام ماند و کیست که نداند قهرمانی در بوندس‌لیگا خواسته اصلی مدیران مونیخی نبود.
انتظارات از مرد اسپانیایی به طرز شگفت‌آوری بالا رفته و هواداران تیم آبی‌پوش شهر منچستر تنها خواهان فتح لیگ قهرمانان هستند.
معیار موفقیت بر اساس تصاحب چمپیونز لیگ است پس آیا کار پپ گواردیولا به عنوان یک مربی موفق به پایان رسیده؟
۱۰ سال از آخرین قهرمانی اروپایی گواردیولا گذشته و برای جواب دادن به این سؤال تنها یک راه وجود دارد؛ پپ در کنار قهرمانی احتمالی جزیره، باید ثابت کند که بدون مسی، ژاوی و اینیستا هم قادر به فتح UCL هست!
 

Page Generated in 0.0062 sec